شماره ۴۱۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۸ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز فیودور داستایوفسکی
193‌سال پیش، برابر با سی‌ام اکتبر 1821 میلادی، فیودور میخاییلوویچ داستایوفسکی نویسنده مشهور روس و يكي از بنيانگذاران سبك نوين نگارش داستان‌هاي كوتاه به دنیا آمد. او فرزند دوم خانواده داستایوفسکی بود. داستایوفسکی قلم و مهارت خود را در شرح و توصيف رنج انسان‌ها به‌كار بُرد. 32 تالیف او که به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌اند با این‌که درحال و هوای قرن نوزدهم و توصیف دردها و طرز تفکر و روانشناسی روس‌های آن زمان نگاشته شده‌اند نفوذی شگرف در روحیه ملل قرن بیستم داشتند. مهمترين رمان‌های داستايوفسكي عبارتند از: «جنایت و مکافات»، «شب‌هاي سفيد»، «قمارباز»، «ابله»، «برادران كارامازوف» و چندين داستان کوتاه و ده‌ها مقاله.

نخستین بمب هيدروژني
53‌سال پیش، برابر با سی‌ام اکتبر 1961 میلادی، اتحاد جماهیر شوروي نيرومندترين آزمايش هسته‌اي جهان را رقم زد و طی آن يك بمب هيدروژني 58مگاتني را منفجر كرد. اين نيرومندترين آزمايش هسته‌اي در تاريخ بشر به شمار آمده است. دانشمندان اتمي شوروي يك بمب صد مگاتني را هم آماده آزمايش كرده بودند، ولي تكان‌هاي همان بمب 58 مگاتني آنان را از انجام آزمايش جدید منصرف كرد. آزمايش 58 مگاتني در نزديكي قطب شمال انجام شد.

كنفرانس صلح خاورميانه
23‌سال پیش، برابر با سی‌ام اکتبر 1991 میلادی، کنفرانس صلح خاورميانه ميان اسرائیل، مصر، اردن، سوريه، لبنان و سازمان آزادي‏بخش فلسطين و با حضور جورج بوش (پدر) رئيس‌جمهوری پيشين آمريكا و ميخائيل گورباچف، در شهر مادريد پايتخت اسپانيا برگزار شد. در اين اجلاس كه براي سازش بين اعراب و اسرائيل تشكيل شد، تل‌آویو بر اصلِ «صلح در برابر صلح» تأكيد مي‏كرد اما دولت‏هاي عربي اصل زمين در برابر صلح را مطرح مي‏كردند و خواستار عقب‏نشيني اسرائيل از سرزمين‏هاي اشغالي بودند.


تعداد بازدید :  445