شهروند| موج تحریم مجازی کاربران ایرانی به فروشگاه گوگل رسید. بعد از اپاستور حالا فروشگاه مجازی نرمافزارهای اندرویدی گوگلپلی هم نرمافزارهای ایرانی را حذف کرد. برخی وبلاگنویسان و وبمسترهای ایرانی پس از حذفشدن دسترسی آنها به پنل گوگل آنالیتیکس، این موضوع را در توییتر مطرح کردهاند و به نظر میرسد که تاکنون دسترسی بیشتر ۳۰ حساب مسدود شده باشد. اینطور که پیداست موج مسدودشدن دسترسیها فعلا در حالت آهسته پیش میرود ولی عدهای از وبمسترها نیز از سرعتگرفتن آن ابراز نگرانی کردهاند. البته کاربران ایرانی در کامنتهای متعددی که در اینباره در فضای مجازی گذاشتهاند، اعتقاد دارند رفتار گوگل با سایتهای ایرانی الگوی دقیقی ندارد و مشخص نیست که چرا در حال حاضر این تعداد از وبسایتها و وبلاگها دسترسی آنالیتیکس (آمار بازدیدها) خود را از دست دادهاند. تایلر کولیس، وکیل عضو موسسه حقوقی فراری اند اسوشیتس که در زمینه تحریمهای آمریکا تخصص دارد، در اینباره میگوید: این تحریمها عملا تمامی معاملات بین ایران و آمریکا «شامل عرضه کالا، فناوری و خدمات» را شامل میشود.
بازگشت دوباره تحریمها بعد از 4سال
در سال 2014، دولت باراک اوباما با صدور مجوزی جدید به شرکتهایی نظیر اپل و گوگل اجازه داد تا فروشگاههای عرضه نرمافزارهای خود را به روی ایرانیان باز کنند؛ اما این مجوز شامل خدمات هاستینگ ارایهشده به نرمافزارهای ایرانی نبود. به گفته کولیس، تحریمهایی نظیر تحریمی که شرکتهای آمریکایی را از ارایه خدمات هاستینگ به توسعهدهندگان نرمافزارهای ایرانی منع میکند «واقعا تنها فعالیتهای بیضرر را محدود میسازد.» این وکیل متخصص امور تحریمها تصریح کرد: «اگر شما امروز تويیتر ایرانیها را بخوانید، میبینید که همه آنها برافروخته شدهاند، این کار آنها را عصبانیتر از هر زمان دیگری کرده است و این کار واقعا حس دشمنی جوانان ایرانی را برمیانگیزد.» حذف نرمافزارهایی نظیر اسنپ، تپسی و اسنپفود از گوگلپلی احتمالا مصرفکنندگان را به سمت استفاده بیشتر از استارتآپهای ایرانیای نظیر کافهبازار تشویق خواهد کرد.
تهدید کسبوکارهای ایرانی
از دستدادن دسترسی هم به اینگونه است که کاربر پس از مراجعه، آنالیتیکس را مشاهده میکند و این در حالی است که پیشتر، تمام مراحل ثبتنام انجام شده است. اما مشکل زمانی نمود پیدا میکند که بخواهید دوباره ثبتنام کنید. گوگل برای ثبتنام مجدد از شما درخواست میکند تا شماره ID مربوط به AdWords را وارد کنید و دلیل این موضوع نیز مشخص نیست. حتی زمانی که با بخش پشتیبانی تماس بگیرید تا مشکل آنالیتیکس را مطرح کنید، پشتیبانی سرویس AdWords پاسخ شما را خواهد داد. «دانرو» یکی از مجموعههایی است که دسترسی به آنالیتیکس سایت و اپ خود را از دست داده و «پارسا جانباز»، مدیرعامل این شرکت خبر میدهد که پشتیبانی گوگل نیز پاسخ دقیقی به درخواست پیگیری نداده و درنهایت نیز از پاسخدادن امتناع ورزیده است. مدیرعامل دانرو این مسأله را مشکلی بزرگ برای کسبوکارهای ایرانی میداند و میگوید: «در صورتی که این سازوکار ادامه داشته باشد و شرکتهای ایرانی نتوانند به پنل آنالیتیکس خود دسترسی داشته باشند، توسعه سرویس یا محصولات جدید و تجزیه و تحلیل رفتار کاربران تقریبا غیرممکن میشود. این اتفاق پس از یک کمپین تبلیغاتی برای ما افتاد و حالا نمیتوانیم بازخورد دقیقی از آن داشته باشیم.» اخیرا شرکتهای فعال در حوزه تکنولوژی که خدماتشان را به شکل جهانی عرضه میکنند، روی تحریمهای قدیمی و اقتصادی ایران و تفسیر آن حساستر شدهاند؛ اتفاقی که بیراه نیست اگر آن را مرتبط با سیاستهای رئیسجمهوری چهلوپنجم آمریکا، دونالد ترامپ دانست.