شماره ۱۲۱۷ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۵ شهريور
صفحه را ببند
میز سیاست

مردم باید اعتماد کنند که اطلاعات شخصی آنها دست خورده نمی‌شود

جماران| یادگار گرامی امام با تأکید بر این‌که اینترنت و فضای وب لازمه قهری روزگار ماست و واقعیت آن را باید بپذیریم، گفت: بزرگترین انتفاع فضای آزاد اطلاعات، مقابله با فساد است که در جامعه ما مورد تأکید رهبری معظم انقلاب و تمام مسئولان است. حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در دیدار وزیر، معاونان و کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری عنوان کرد: می‌توانستیم زیرساخت‌های ارتباطات را در داخل داشته باشیم و هنوز هم می‌توانیم، اما برای به دست آوردن آن باید سماجت و سعه صدر داشته باشیم. وی با بیان این‌که راه مقابله با فساد، به دست آوردن توجه افکار عمومی است، گفت: از درس‌های بسیار بزرگ امام، اعتماد به فهم مردم است. ممکن است در کوتاه‌مدت مردم اشتباه کنند اما به خرد جمعی و بالاتر از آن به لطف خدا اعتماد کنیم. مردم به مجموعه‌های خدماتی باید اعتماد و احساس کنند به اطلاعات شخصی آنها دست خورده نمی‌شود و این عرصه پاسدار حرمت‌هاست. سیدحسن خمینی تأکید کرد: مردم باید احساس کنند با کمترین هزینه به این فضا دسترسی دارند. جوانگرایی در این عرصه، بجا‌ترین جوان‌گرایی در کشور است.

جبهه مردمی مشکل ساختاری دارد

ایلنا| سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با تأکید بر این‌که جبهه پیروان همیشه منادی وحدت و انسجام اصولگرایان بوده است و به همین دلیل جمنا را مورد حمایت و تقویت خود قرار داد، گفت: آسیب‌شناسی شروع شده که اگر طرح‌ها و تشکیلاتی مانند جمنا به فعالیت پرداخت، همه تشکل‌های اصولگرا را تحت پوشش قرار دهد نه این‌که برخی پیش فعال باشند یا بعضی خود را برادر بزرگتر بدانند، این را هرگز قبول نمی‌کنیم. سیدکمال سجادی با بیان این‌که پیش از این هم اعلام کردیم که جبهه مردمی مشکل ساختاری دارد و دوستان قول دادند مشکلات را حل کنند، افزود: با توجه به ظرفیت جبهه پیروان باید در میان اصولگرایان به اندازه این ظرفیت با آن برخورد شود نه این‌که احزابی که اعضای کمی دارند یک مرتبه می‌آیند و کارهایی را انجام می‌دهند که بارها به آنها تذکر داده‌ایم. این فعال سیاسی اصولگرا با تأکید بر این‌که جبهه پیروان همیشه منادی وحدت و انسجام اصولگرایان بوده است و به همین دلیل جمنا را مورد حمایت و تقویت خود قرار داد، بیان کرد: بنابراین آسیب‌شناسی شروع شده که اگر طرح‌ها و تشکیلاتی مانند جمنا به فعالیت پرداخت، همه تشکل‌های اصولگرا را تحت پوشش قرار دهد نه این‌که برخی پیش فعال باشند یا بعضی خود را برادر بزرگتر بدانند؛ این را هرگز قبول نمی‌کنیم.

چه چیزی شانس اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 را کاهش خواهد داد؟

 نامه نیوز|  آذر منصوری، عضو شورای مشاوران رئیس دولت اصلاحات و عضو حزب اتحاد ملت، از ضرورت حرکت اصلاح‌طلبان بر مدار مطالبه‌گری سخن گفت و تأکید کرد که این جریان در کنار حمایت از روحانی باید منتقد منصف باشد. این عضو حزب اتحاد ملت گفت: میانه‌روی و اعتدال‌بخشی از اصلاح‌طلبی است. البته در سال‌های گذشته خیلی تلاش شد که از دل اصلاح‌طلبی یک گفتمان و جریان جدید ایجاد شود. به نظر من این تلاش بی‌نتیجه‌ای است و همه کنش‌های سیاسی قابل تعمیم به دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگراست. این‌که فکر کنیم برای نرمالیزاسیون و قدرتمند شدن رویکرد اعتدالی باید گفتمان اصلاحات را نفی کرد یا به حاشیه راند، یک بحث انحرافی است و تا حدودی موجب ریزش بدنه جریان اصلاحات می‌شود. او گفت: اگر مطالبه‌گری قطع شود و اصلاح‌طلبان چشم خود را بر نواقص دولت ببندند؛ شانس خود را در انتخابات 1400 کاهش می‌دهند و نخواهند توانست کاندیدای جریان خود را معرفی کنند. مطالبه‌گری درواقع رمز موفقیت اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی است.

در مقابل احمدی‌نژاد خوب عمل نکردیم

تسنیم| عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا گفت: در گذشته برخی تندروهای جریان اصلاحات به دنبال اعدام افرادی مثل «هاشم آغاجری» بودند و امروز همان‌ها دنبال این هستند که میرحسین موسوی یا مهدی کروبی اعدام شوند. تاجزاده دنبال این نیست که مسأله را حل کرده و شرایط حصر را منتفی کند. منافع او حکم می‌کند که این مسأله را حادتر از شرایط کنونی آن کند. درحالی‌که یک نفر مصلح چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا، به دنبال حل این مسأله است. او ادامه داد: کسانی که در اصولگرایان بر طبل تلافی‌جویی می‌کوبند، تعداد زیادی نیستند اما موثرند و می‌توانند جریان‌ساز باشند و صدایشان شفاف و پرتلاطم یا پرنهیب است. البته من قبول ندارم که کلیت اصولگرایان چنین اعتقادی دارند، شاید بسیاری از اصولگرایان معتقدند آنچه مراجع قضائی در این زمینه تصمیم گرفتند، نشان از سیاست نظام است. اگر نظام تصمیم به محاکمه این افراد داشت، با کسی تعارف نمی‌کرد. در این قضیه محاکمه می‌توانست انجام شود اما نظام مانند این آقایان محدود نگاه نمی‌کند و معتقد نیست که اگر تو یک سیلی زدی، من هم حتما باید به تو یک سیلی بزنم، بلکه هدف نظام این است که اگر تو یک سیلی به منافع جامعه زدی، منافع جامعه باید از طریق خود مردم دوباره احیا شود. هدف نظام بسیار هوشمندانه و عاقلانه است. سلیمی نمین گفت: من این حرف را قبول ندارم که ما در مواجهه‌ با برخی تندروی‌های آقای احمدی‌نژاد کاملا خوب عمل کردیم. بله، اصولگرایانی داشتیم که از ابتدای تندروی‌های آقای احمدی‌نژاد با آن مقابله کردند اما چقدر از ظرفیت اصولگرایان پشت سر آنها قرار گرفت؟ ما زمانی برای مقابله با تندروی‌های آقای احمدی‌نژاد به صحنه آمدیم که تندروی‌های ایشان متوجه ارکان اصلی نظام شد وگرنه قبل از آن چندان با تندروی‌های وی مقابله نکردیم. حتی اگر برخی از نیروهای برجسته اصولگرا با فردمحوری‌های احمدی‌نژاد مقابله کردند، مورد حمایت قرار نگرفتند. مثلا فردی مانند آقای توکلی را در برخی مواقع، به دلیل مقابله جدی و اصولی با آقای احمدی‌نژاد کنار گذاشتیم.

از نگرانی‌های فرهنگی تا موضع‌گیری‌های هسته‌ای

نامه نیوز| سالک، ذوالنوری و پژمان‌فر روش سیاسی خود را دارند، هم می‌خواهند در مقابل اعتدالیون و اصلاح‌طلبانی بایستند که حالا دیگر در حاکمیت حضور پررنگ دارند و هم صدای بلند روحانیون در مجلس باشند. سبک فعالیت سالک در مجلس شورای اسلامی به اصولگرایان کلاسیک نزدیک است. هر چه باشد او عضو جامعه روحانیت مبارز است و مدتی هم سخنگوی آن بوده است. برای همین است که ابایی ندارد در یک مصاحبه رسمی بگوید که عملکرد محمدجواد ظریف در مقام وزارت امور خارجه موفق بوده اما از آن طرف به بهانه ماجرای هشتم شهریور، باز هم پرونده انفجار نخست‌وزیری را باز کند و از این جهت گریزی به مسأله وقایع‌ سال 88 بزند و بگوید «سران فتنه اگر محاکمه شوند، شرایط دیگری برای آنها رقم می‌خورد. دیگر روحانی فعال اصولگرای مجلس، مجتبی ذوالنوری است. ذوالنوری اصل کار خود در مجلس شورای اسلامی را در کمیته هسته‌ای انجام می‌دهد. او رئیس این کمیته است و هرچند که اقدام عملی برای مقابله با روند فعلی هسته‌ای در کشور از دست او برنمی‌آید اما به‌هرحال اظهارنظرهایش در رده یک مقام نیمه‌رسمی از ایران شنیده می‌شود. نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی است. اصل دغدغه پژمان‌فر در مجلس شورای اسلامی حوزه فرهنگ است و از این رو در‌ سال نخست مجلس شورای اسلامی، به ریاست کمیسیون فرهنگی هم رسید. با این حال این عضو مرکزی جبهه پایداری نیز ظاهرا حرارت سابق را ندارد و مثلا در یکی از آخرین اظهارنظرها در حوزه مسائل فرهنگی گفته: «بخش عمده‌ای از مسائل حوزه فرهنگ به دلیل سوءتفاهم‌ ایجاد شده. گفت‌وگو و تعامل بین بخش‌های مهم فرهنگی کشور موجب حصول نتایج سازنده است.»


تعداد بازدید :  344