شماره ۱۲۱۷ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۵ شهريور
صفحه را ببند
در نشست خبری سخنگوی دولت مطرح شد:
رئیس‌جمهوری پیگیر مطالبات مردم است
سخنگوی شورایعالی امنیت ملی: اظهارنظر درباره حصر مداخله در وظایف دبیرخانه شوراست

شهروند|  سخنگوی دولت دیروز درحالی در نشست خبری هفتگی خود در مورد جلسات شورایعالی امنیت ملی درباره رفع حصر و خروج نیروهای امنیتی از منزل مهدی کروبی گفت که اشاره‌ای هم به دستگاه قضائی کرد و با بیان این‌که حصر یک حکم قضائی نیست، گفت: این موضوع در شورایعالی امنیت ملی است و این مشکل در دولت قبلی به‌وجود آمده است نه در دولت فعلی. اجازه بدهیم این موضوع در آرامش مطرح و حل شود و سخنگوی شورایعالی امنیت ملی دراین‌باره اظهارنظر کند.
اظهارنظر مراجع مختلف
مداخله در وظایف دبیرخانه شوراست
ساعتی بعد از اظهارات نوبخت، سخنگوی شورایعالی امنیت ملی نیز به این موضوع واکنش نشان داد و در تأیید سخنان وی گفت: اظهارنظرهایی که در چارچوب مصاحبه‌های عمومی از سوی مراجع مختلف درباره حصر انجام می‌شود ضمن آن‌که مداخله در وظایف دبیرخانه شورایعالی است، نمی‌تواند ابعاد موضوع را به صورت کامل و جامع تبیین کند و بعضا نیز باعث سوءتفاهم می‌شود. کیوان خسروی گفت: تصمیم در مورد حصر براساس اقتضائات امنیتی در ‌سال ۸۹ از سوی شورایعالی امنیت ملی اتخاذ شده و درخصوص تداوم یا تغییر آن نیز همین شورا تصمیم‌گیری خواهد کرد. وی با اشاره به اظهارنظرهایی که طی روزهای اخیر از سوی مراجع مختلف پیرامون مباحث مطرح شده در آخرین جلسه شورایعالی امنیت ملی عنوان شده است، اظهار کرد: در این جلسه که موضوع حصر در دستور جلسه شورا نیز نبوده و در قالب اطلاع‌رسانی پیرامون گشایش‌های ایجاد شده در وضع محصورین مطرح شده، هیچ‌گونه تصمیم جدیدی درخصوص اصل موضوع حصر اتخاذ نشده است. وی افزود: تبیین و اطلاع‌رسانی پیرامون تاریخچه، دلایل، شرایط موجود و روند مدیریت این پرونده، نیازمند زمان و شرایط مناسب بوده. خسروی خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی به‌عنوان تنها مرجع رسمی و قانونی اعلام مصوبات و تصمیمات شورا در مقاطعی که نیاز به اطلاع‌رسانی در مورد این پرونده وجود داشته باشد به صورت مقتضی در این‌خصوص اقدام خواهد کرد.
حصر کماکان به قوت خود باقی است
سخنان کیوان خسروی، سخنگوی شورایعالی امنیت ملی مبنی بر اظهارنظر برخی مراجع در مورد حصر درحالی مطرح می‌شود که پیش از این حجت‌الاسلام محسنی‌ اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری اخیر خود با بیان این‌که «مصوبه شورایعالی امنیت ملی برای حصر لازم‌الاجراست» گفته بود که «هیچ‌کس حق مخالفت ندارد». محسنی اژه‌ای همچنین اظهار کرده که «در جلسه اخیر شورایعالی امنیت ملی موضوع حصر مطرح شد، تصمیم جدیدی گرفته نمی‌شود و حصر کماکان به قوت خود باقی است.»
از سویی، محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد این اظهارات سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: برادر محترم ما آقای اژه‌ای می‌دانند با پرونده‌ها چگونه برخورد کنند. هم امنیت برای ما مهم است و هم جایگاه رهبری در نظام ارجحیت دارد، منافع ملی ما به هم گره خورده است. مواضع رئیس‌جمهوری در مسأله حصر صریح و شفاف است و قاطعانه در شورای امنیت ملی از دبیر شورا تقاضا کرد که در این مسأله اطلاع‌رسانی کند.
سخنگوی شورایعالی امنیت ملی نیستم
نوبخت در پاسخ به سوالات متعددی که از سوی خبرنگاران در مورد مسأله حصر و نظر رئیس‌جمهوری پرسیده می‌شد، گفت: رئیس‌جمهوری در جلسات شورایعالی امنیت ملی مواضع صریح، شفاف و دقیقی‌ داشتند، اما اجازه دهید دبیر شورایعالی امنیت ملی در این‌باره اظهارنظر کند چون من سخنگوی شورایعالی نیستم و نمی‌دانم تا چه حد می‌توانم موضوعات جلسه را بیان کنم.
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اظهارات آقای اژه‌ای این‌گونه القا می‌کند که هم در ‌سال ۸۹ و درحال حاضر نظر رئیس‌جمهوری مبنی بر ادامه حصر است و جریان‌های رسانه‌ای منتقد دولت این‌گونه به هواداران آقای روحانی القا می‌کنند که اظهارات وی برای گرفتن رأی بوده است و بعد از رأی، کاری به رفع حصر و مطالبات ندارد و با توجه به این‌که ایشان رئیس شورای امنیت ملی هستند، نظرشان در این‌باره چیست؟ گفت: تصمیمات شورای امنیت ملی که توسط دبیر محترم بیان و اطلاع‌رسانی می‌شود، قطعا با اطلاع‌رسانی که ما از هیأت وزیران انجام می‌دهیم، متفاوت است. وی تأکید کرد: محدودیت‌هایی در انعکاس تصمیمات شورا وجود دارد. البته همه چیز هم محدود نیست و شورا هم می‌تواند برخی مسائل را بیان کند، بنابراین باید قبول کنیم این اطلاع‌رسانی توسط دبیر شورای امنیت ملی انجام شود.
همه از نظر قاطع رئیس‌جمهوری درباره حصر مطلع‌اند
سخنگوی دولت در این نشست خبری همچنین از نظر قاطع رئیس‌جمهوری درباره حصر گفت: قبول کنیم که دبیر محدودیت‌هایی برای انعکاس مسائل دارد و ما در این‌خصوص هم انتظار داریم و من به‌شخصه درخواست می‌کنم از دبیر محترم به جای این‌که سخنگوی قوا که عضو شورایعالی امنیت ملی نیز هستند، مطالب را بیان کنند خود دبیر محترم آنچه را تشخیص می‌دهند، اظهارنظر کنند. وی ادامه داد: همان‌طور که بیان شد دو شورا وجود دارد یک زمان هیأت وزیران است و یک زمان شورایی است که روسای محترم قوا در آن حضور دارند که نیروهای مسلح نیز در این شورا که فرماندهی آنها با رهبری است، حضور دارند. بنابراین این نوع جلسات که رئیس‌جمهوری محترم ریاست آن را برعهده دارد با ریاست هیأت وزیران متفاوت است.
عده‌ای طومار می‌نویسند که
زنان در دستگاه مدیریت نکند!
موضوع ورود زنان به دستگاه‌ها و پست‌های میانی که در آستانه چینش کابینه دوازدهم و بعد از آن بحث‌برانگیز شد، ازجمله سوالاتی بود که در این نشست نیز به آن پرداخته شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص حضور زنان در دولت گفت: قصد دعوا نداریم اما اگر روزی برسد می‌گویم حضور زنان در دستگاه‌ها چه موانع جدی دارد. وی افزود: حال می‌فهمم رئیس‌جمهوری چه کشیده است، جلوی آدم را می‌گیرند و طومار می‌نویسند که خانمی در دستگاه مدیریت نکند، منصفانه بگوییم واقعیت‌هایی است که مانع ایجاد می‌کند اما مایل هستیم که زنان تحصیلکرده و شایسته در مقاطع مختلف دولتی باشند.
 روحانی جلوتر از ما پیگیر برخی مسائل است
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره نخستین سخنرانی تلویزیونی رئیس‌جمهوری بعد از انتخابات و انتقادها به آن گفت: رئیس‌جمهوری پیگیر مطالبات مردم است و به نظرم رئیس‌جمهوری مطالب خوبی را بیان کردند. ایشان در برخی از موارد حتی جلوتر و پیگیرتر از ما هستند.


تعداد بازدید :  175