شماره ۱۲۱۷ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۵ شهريور
صفحه را ببند
وعده ازدواج در تابستان!

شهرام شهيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي/طنزنویس

[email protected]

یکی از فعالان سیاسی گفته؛ آن‌قدر هزینه کار سیاسی بالا رفته است که کسی جرأت ندارد وارد کار سیاسی شود. پدربزرگی داشتم که هروقت می‌گفتی درآمدهای فلان شغل پایین رفته و دیگر نمی‌ارزد، می‌گفت از بس تو این کار دست زیاد شده. حالا حکایت کار سیاسی است!
یک مسئول از یک ریاضیدان، یک حقوقدان و یک اقتصاددان دعوت کرد بروند دفترش تا با آنها در مورد نرخ واقعی تورم گفت‌وگو کند. از آنها پرسید با این شاخص‌ها و مولفه‌هایی که در این کاغذ نوشته شده، به نظرتان نرخ تورم را چقدر باید اعلام کنیم؟ ریاضیدان کمی با ماشین‌حسابش محاسبه کرد و گفت، دقیقا 11‌درصد. حقوقدان کمی اسناد را بالا و پایین کرد و صحت آنها را بررسی نمود. بعد گفت، به نظر سندها معتبر است با این حساب احتمالا 11‌درصد تورم داریم. اقتصاددان اما داشت خیارش را پوست می‌کند و نمک می‌زد و می‌خورد. رئیس‌جمهوری ازش پرسید شما نمی‌خواهی حساب کتاب کنی جواب ما را بدهی؟ اقتصاددان گفت: خب اول به من بگویید قرار است این عدد را کجا اعلام کنیم؟ اگر برای مطبوعات و مردم است به نظرم تورم 9‌درصد است. اگر برای بانک جهانی و اخذ وام است، تورم 13‌درصد است. می‌گویند؛ آن مسئول کمی نگاهش کرد. بعد به معاون اول گفت: این برای وزارت علوم هم گزینه بدی نیست‌ها!
می‌گویند؛ روزی کسی رفت خواستگاری. پدر دختر از خواستگار پرسید شما به اندازه‌ای توانایی داری که خرج یک خانواده را تأمین کنی؟ پسر جوان فورا جواب داد: بله. می‌توانم. پدر دختر دوباره پرسید: شما مطمئن هستید؟ ما نه نفریم‌ها! حالا حکایت رئیس‌جمهوری و مردم است. فکر می‌کنم وقتی رئیس‌جمهوری نامزد ریاست‌جمهوری شده بودند، ما یادمان رفت بگوییم ما 80‌میلیون نفریم‌ها!
می‌گویند وقتی ترامپ و رئیس‌جمهوری فنلاند با هم دیدار می‌کردند، حال ترامپ زیاد خوب نبوده. رئیس‌جمهوری فنلاند از او پرسیده به نظر سرحال نمیای؟ چیزی شده؟ ترامپ جواب داده: راستش اصلا خوب نیستم. دیشب تو خواب رودرروی عزراییل قرار گرفتم. رئیس‌جمهوری فنلاند هم گفته: ‌ای وای. واقعا چه صحنه وحشتناکی بوده. البته برای هردوی شما!
دوستی برایم لطیفه‌ای تعریف کرد. گفت: خانمی به نامزدش گفت مگه خودت چندبار تکرار نکردی که تابستان که بشه با هم ازدواج می‌کنیم؟ نامزدش خیلی خونسرد گفت: البته که گفتم عزیزم و پای حرفم هم هستم. منتها خدا وکیلی تو به این می‌گویی تابستان؟ نمی‌دانم چرا بعد از شنیدن این لطیفه یاد لیست امید در مجلس افتادم.
عینک خیلی شیء مهمی است. نبودش در لحظه‌ای می‌تواند دنیا را زیرورو کند. مثلا یکی از مقامات دولتی گفته بود؛ «سیاست تنش‌زدایی در پیشبرد توریسم موثر است» اما گویا مدیرمسئول یکی از روزنامه‌ها عینکش را نزده بود تا بتواند خبری که خبرنگارش از این گفته، مقام دولتی تهیه کرده را درست بخواند. برای همین اشتباهی تیتر زده بود؛ «سیاست تنش‌زایی در پیشبرد تروریسم موثر است.»


تعداد بازدید :  723