شماره ۱۲۱۷ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۵ شهريور
صفحه را ببند
وزیر کشاورزی:
متهم به ناتوانی در مدیریت سیب‌زمینی و پیاز هستیم
مدیریت کشاورزی آنلاین می‌شود آموزش و ترویج در دولت قبلی تعطیل بود

شهروند|  وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: درحالی وزارتخانه تحت مدیریتش به داستان سیب‌زمینی و پیاز و ناتوانی در مدیریت تولید و بازار آن متهم است که باید با راهکارهایی مانند مدیریت آنلاین تولید و بازار محصولات مهم و اساسی کشاورزی پس از نهایی‌شدن و اجرای طرح پهنه‌بندی این مشکلات را حل کرد.
به ‌گفته محمود حجتی در بخش کشاورزی متهم به ناتوانی در مدیریت سیب‌زمینی و پیاز هستیم که البته بخشی از این مشکل طبیعی است، زیرا ایران از نظر تجارت کشور بسته‌ای است، درحالی‌ که کشورهایی مانند مالزی، تایلند و ویتنام سالانه حدود ۴۰۰‌میلیارد دلار تجارت دارند که شامل صادرات و واردات می‌شود اما در ایران به دلیل مسائل مختلف نمی‌توان این کار را انجام داد. حجتی که در پنجمین گردهمایی سراسری کشت‌های پاییزه به مناسبت آغاز‌ سال زراعی ۹۷ - ۹۶ صحبت می‌کرد، عنوان کرد که اگر در زمینه بهره‌وری آب و تولید محصولات کشاورزی به متوسط رکوردها دست پیدا کنیم، دیگر مشکل آب و محدودیت منابع آبی موضوعیت پیدا نمی‌کند.
حجتی با اشاره به رکورد برداشت ۱۳ تن گندم و رکورد ۱۴۰ تن چغندرقند در کشور تأکید کرد که اگر به نصف اینها دست پیدا کنیم، می‌توان از ظرفیت‌های فراوان موجود استفاده کرد و بر بسیاری از مشکلات فایق آمد. او ابراز امیدواری کرد که پس از نهایی‌شدن پهنه‌بندی کمتر از یک‌سال آن را عملی کنیم و هر نقطه‌ای که زیر کشت یک محصول مانند گندم می‌رود، مانیتور شود و بتوان این کار را برای محصولات مهم و اساسی انجام داد و برنامه‌ریزی تولید به صورت آنلاین انجام بگیرد و سیستم هوشمندی داشته باشد. حجتی درعین حال این موضوع را عنوان کرد که ممکن است به دلیل افزایش تقاضا یا اتفاقات ناگواری مانند تنش‌های اقلیمی با ایجاد این سیستم هم مشکلاتی به وجود آید.
مدیریت کشاورزی آنلاین می‌شود
وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش پهنه‌بندی اراضی کشاورزی و مدیریت آنلاین تولید محصولات کشاورزی را جزو عملکرد سال‌های گذشته در کشورهای اروپایی دانست و تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی جلوی برخی اتفاقات و سیاست‌گذاری‌های نادرست مانند تولید بیش از حد گوجه‌فرنگی خارج از فصل در بهمن‌ماه با هزینه زیاد و نهایتا فرستادن محصول به کارخانه‌ها برای تولید رب گوجه‌فرنگی توسط سازمان تعاون روستایی به دلیل ازدیاد محصول گرفته شود.
به‌ گفته حجتی، مصوبه‌ای چند ماه قبل در دولت و مجلس تصویب شد و در شورای نگهبان هم به تأیید رسید که به موجب آن باید ۱.۵‌میلیارد دلار برای اشتغالزایی در مناطق روستایی اختصاص بیابد و باید در مناطق روستایی پرجمعیت مناطق و نواحی صنعتی روستایی داشته باشیم که قبل از ادغام وزارت جهاد سازندگی و کشاورزی چنین مناطق و نواحی‌ای وجود داشت، اما آرام‌آرام رها شد. او از این مصوبه به‌عنوان یک فرصت یاد کرد و درعین ‌حال تأکید کرد که باید مدیران استانی   به آن توجه ویژه کنند، زیرا می‌توانند برای توسعه روستایی از آن استفاده کنند و اگر بستر عملیاتی آن به‌ خوبی فراهم و عمل شود، می‌توان امیدوار بود در آینده نیز ادامه بیابد.
وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه باید بر زمینه گیاهان دارویی و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی بیش ‌از پیش تلاش کرد، اظهار داشت: باید از فرصت‌هایی مانند مصوبه اخیر و منابع بانکی که در ارتقای کیفیت زندگی و بهبود معیشت خانوارهای روستایی و کشاورز می‌تواند اثر مثبتی داشته باشد، استفاده کرد.
۳۰ مرکز خدمات کشاورزی
 محقق مسئول ندارد
حجتی با بیان این‌که آموزش و ترویج در بخش کشاورزی در دولت گذشته تقریبا تعطیل شده بود و باید در دولت فعلی بیش از پیش به این موضوع توجه شود، تأکید کرد که در این بخش به آموزش‌های مهارتی نیاز داریم که با وجود امکانات مورد نیاز توجهی به آن نشد و در این زمینه مانند آموزش‌های مهارتی برای پرسنل خیلی ضعیف کار کردیم.
به‌ گفته این عضو هیأت دولت، دنیای امروز دنیای علم نوین و روز است و بنابراین باید همه پرسنل وزارت جهاد کشاورزی روزبه‌روز بیشتر از روز گذشته اطلاعات و آگاهی‌شان در بخش‌های مختلف کشاورزی بیشتر شود که این موضوع با برگزاری دوره‌های آموزشی در استان‌های کشور قابل ‌حل است.
به ‌گفته وزیر جهاد کشاورزی، حدود ۳۰ مرکز خدمات کشاورزی محقق مسئول ندارد که باید این موضوع در دستور کار قرار بگیرد و با توجه به این‌که محققان و متخصصان بخش کشاورزی تعداد بالایی دارند، نباید هیچ مرکزی بدون محقق مسئول باشد و این موضوع نشان می‌دهد که همه بسترها به غیر از همت و تلاش ما فراهم است.

 


تعداد بازدید :  246