شماره ۱۲۱۷ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۵ شهريور
صفحه را ببند
اخبار جهان

پوتین: از آمریکا شکایت می‌کنیم
ایسنا|  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در یک کنفرانس خبری درباره اتفاقات مربوط به تعطیلی و تفتیش ساختمان‌های دیپلماتیک روسیه در آمریکا عنوان کرد که روسیه برای خود حق تصمیم‌گیری به منظور کاهش تعداد کارمندان دیپلماتیک آمریکا در این کشور را حفظ می‌کند و در همین راستا ممکن است تا ۱۵۵ دیپلمات آمریکایی دیگر را اخراج کند. اما فعلا این کار را نخواهد کرد. مسکو پیشتر به واشنگتن دستور داده بود، تعداد دیپلمات‌هایش را تا سپتامبر به ۴۵۵ تن کاهش دهد تا مساوی با تعداد دیپلمات‌های روس در آمریکا باشد.
پوتین اظهار داشت: «از میان این دیپلمات‌ها ۱۵۵ تن در هیأت دیپلماتیک سازمان ملل در نیویورک کار می‌کنند و این یعنی کشورش می‌تواند تعداد دیپلمات‌های آمریکایی را به ۳۰۰ تن کاهش دهد؛ یعنی ۴۵۰ تن منهای ۱۵۵ تن می‌شود.» ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در کنفرانس خبری خود در شهر شیامن چین و در خاتمه اجلاس گروه بریکس اظهار داشت: «مسکو به دنبال شکایت از آمریکا به دلیل محروم شدن از حق اداره املاک خود در این کشور است.» او گفت، به وزارت خارجه کشورش دستور داده مقامات آمریکا را به اتهام نقض حقوق مالکیتی روسیه به دادگاه بکشانند.
رئیس‌جمهوری روسیه پذیرفت که واشنگتن حق کاهش تعداد تأسیسات دیپلماتیک را دارد اما این کار را به شیوه‌ای «بی‌ادبانه و بی‌سابقه» انجام داده و در عین حال گفت، سخت می‌توان با کشوری که اتریش را با استرالیا اشتباه می‌گیرد، گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهوری روسیه در عین حال تشکیلات حاکم در آمریکا را به عدم برخورداری از فرهنگ سیاسی به دلیل اقدام اخیرشان در بستن و تفتیش تأسیسات دیپلماتیک روسیه کرد.
وی افزود: «شما هیچ کاری نمی‌توانید درباره آن انجام دهید چون به نظر می‌رسد که سطح فرهنگ سیاسی یک بخش از تشکیلات حاکم بر آمریکا در همین حد است. با این حال مردم آمریکا و ملت آمریکا بزرگ هستند و خود آمریکا واقعا یک کشور بزرگ است و چنین سطح پایین فرهنگ سیاسی شایسته این مردم نیست.» ولادیمیر پوتین با این حال در اظهاراتش از هر گونه انتقاد از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خودداری کرد. پوتین در پاسخ به این سوال که آیا از «ساده لوحی» ترامپ سرخورده شده، گفت: «نه ترامپ تازه عروس من است و نه من داماد او.» رئیس‌جمهوری روسیه درباره این‌که موضع کشورش درباره استیضاح احتمالی ترامپ در آمریکا چیست گفت: «کاملا اشتباه است که روسیه درباره مسائل سیاسی داخلی آمریکا بحث کند.»
همچنین رئیس‌جمهوری روسیه تأکید کرد، کشورهای بریکس به نوعی آماده مشارکت در بهبود وضع انسانی در سوریه هستند.
پوتین اظهار داشت: «امیدواریم شرکای ما عملیات رقه را پایان دهند اما صحبت از شکست نهایی داعش تنها بعد از شکست آن در دیرالزور ممکن است.» رئیس‌جمهوری روسیه ادامه داد: «اوضاع سوریه به صورت ریشه‌ای تغییر خواهد کرد اما به‌طور نهایی تروریست‌ها نابود نمی‌شوند. اوضاع سوریه اکنون به نفع ارتش سوریه در جریان است.»

چاووش‌اوغلو: هنوز خواهان
 پیوستن به اتحادیه اروپا هستیم
ایسنا| وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد، این کشور همچنان به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپاست. مولود چاووش‌اوغلو، رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه اعلام کرد، به‌رغم روابط آسیب‌دیده میان آنکارا و بروکسل، کشورش در صدد آن است که به اتحادیه اروپا بپیوندد.
وزیر امور خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: «ما می‌خواهیم به عضویت اتحادیه اروپا درآییم و این هنوز هم راهبرد و انتخاب ماست.»
وی در پاسخ به پرسشی درباره وضع تعرض به حقوق بشر در کشورش، گفت: «فرانسه پس از حملات تروریستی پاریس وضع فوق‌العاده‌ای اعلام کرد که چندین‌بار تمدید شد.» رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه ادامه داد: «انجام اقدامات مشابه در ترکیه توسط کشورهای اتحادیه اروپا غیرقابل قبول لحاظ می‌شود.»

سازمان ملل:
دوسوم کشته‌های جنگ یمن
 قربانیان حملات ائتلاف عربی هستند
 ایسنا| سازمان ملل در گزارش حقوق بشری جدید درباره یمن عنوان کرد که شاخه وابسته به القاعده در یمن در شهر تعز در جنوب غرب این کشور فعال شده است.
شهر تعز طی درگیری‌های دو‌سال‌ونیم گذشته در یمن با بمباران بی‌وقفه روبه‌رو بوده است. شورای حقوق بشر سازمان ملل که چند روز دیگر تشکیل جلسه می‌دهد در گزارش خود ضمن اذعان به فعال‌شدن القاعده در یمن از آنچه که وضع فاجعه‌بار حقوق بشر در یمن در اکثر مدت سه‌سال گذشته خواند، انتقاد کرد. طبق این گزارش، در یمن همچنان نقض حقوق بشر خلأ امنیتی، استخدام سربازان و حملات هوایی مجازات‌گر از جانب ائتلاف تحت‌رهبری عربستان ادامه دارد. براساس این گزارش، حدود دوسوم قربانیان جنگ در یمن بر اثر حملات ائتلاف عربی جان خود را از دست داده‌اند.

 


تعداد بازدید :  503