شماره ۱۲۱۵ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ شهريور
صفحه را ببند
میز خبر

عباسعلی کدخدایی: شورای نگهبان بی‌اشتباه نیست
 عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی که با شفقنا داشته، به واکاوی عملکرد شورای نگهبان در حوزه نظارت بر انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها پرداخته است.
کدخدایی در این مصاحبه این موضوع را که رویکرد شورای نگهبان سختگیرانه است، نپذیرفته و معتقد است که «نهادی مثل شورای نگهبان ناچار است ضوابط قانونی را رعایت کند، حال خروجی این ضوابط قانونی، اگر منجر به این می‌شود که افراد منتخب، کارآمد کمتری دارند، باید این قانون را اصلاح کنیم و نباید به نهادی که مجری قانون است و مسئولیت قانونی دارد، بگوییم این قانون را اجرا نکند. ... اگر قانون اساسی اشکال دارد، قانون اساسی اصلاح شود و اگر قانون عادی اشکال دارد، قانون عادی اصلاح شود تا اشکالاتی که برخی از منتقدین در حوزه اجرا و بکارگیری نظارت دارند، حل شود.»
به اعتقاد او، بخشی از قانون که مربوط به تبلیغات و شرایط ثبت‌نام است، نیاز به اصلاح دارد. کدخدایی در این گفت‌وگو می‌پذیرد که شورای نگهبان بی‌اشتباه نیست اما اصرار می‌کند که این شورا عملکرد جناحی ندارد.
کدخدایی ردصلاحیت برخی از افراد از جناح اصولگرا را مصداق این امر می‌داند و تأکید می‌کند که همه ردصلاحیت‌ها فارغ از وابستگی افراد به جناح‌های سیاسی و براساس مستنداتی که در اختیار دارند، انجام می‌شود.او در مورد ردصلاحیت آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی و سیدحسن خمینی گفت: «آقای سیدحسن خمینی ردصلاحیت نشدند، ایشان در آزمون علمی شرکت نکردند.»

اصولگرایان و اصلاح‌طلبان پذیرفتند که هیچ‌یک حذف‌شدنی نیستند
محمدعلی ابطحی، از اعضای جامعه روحانیون مبارز معتقد است که هر دو جریان اصلی سیاسی کشور دیگر پذیرفته‌اند که دیگری را نمی‌توان از عرصه سیاسی کشور حذف کرد. محمدعلی ابطحی که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، در ارزیابی خود از عملکرد فعلی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا در کشور گفت: در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که بیشتر از همیشه به‌خصوص در دو دهه اخیر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به این نتیجه رسید‌ه‌اند که طرف مقابل قابل حذف نیست. وی ادامه داد: به‌خصوص بعد از ‌سال 88 جریان اصولگرا تلاش کرد تا اصلاح‌طلبان را از ریشه نابود کند؛ اما انتخابات‌های اخیر نشان داد که آنها همچنان پایگاه مردمی خود را دارند. در عین ‌حال اصولگرایان نیز از پشتوانه قوی حاکمیتی برخوردار هستند؛ بنابراین امکان حذف آنها وجود ندارد و درست هم نیست که حذف شوند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در سپهر سیاسی کشور باقی هستند و نه بعد از ‌سال 76 امکان حذف اصولگرایان بود و نه بعد از‌ سال 88 اصلاح‌طلبان حذف شدند.

سعید حجاریان:  منکر خطاهای چپ‌های خط امامی نیستم
سعید حجاریان از چهره‌های اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم در پاسخ به سوالی درباره تناقض شعارهای اصلاح‌طلبان در اوایل انقلاب با عملکرد آنها در این روزها گفت که منکر خطاهای چپ‌های خط امامی در اوایل انقلاب و سال‌های حیات امام(ره) نیست.
این تئوریسین اصلاح‌طلب البته به این نکته نیز اشاره کرد که «چپ‌های قدیم یا اصلاح‌طلبان امروز بعدها تلاش کردند خطای خود را اصلاح‌ کنند.» حجاریان همچنین خطاهای چپ‌های دیروز را توجیه‌کننده تکرار اشتباهاتشان از سوی اصولگرایان ندانست و گفت: «حال فرض کنید چپ‌های خط‌ امامی در سال‌های فعالیت‌شان اشتباهاتی داشته‌‌اند، چرا اصولگرایان باید همان اشتباهات را امروز تکرار کنند؟ چپ‌های خط امامی چه ثمری بردند که اکنون اصولگرایان می‌خواهند ردپای 30‌سال قبل آ‌نها را دنبال کنند؟»

ضرغامی با اشاره به حوادث ‌سال 88: هیچ نهاد امنیتی پیش‌بینی فتنه را نمی‌کرد
عزت‌الله ضرغامی که پس از پایان‌یافتن دوره مدیریتش در صداوسیما به یک چهره‌ و فعال سیاسی در جریان اصولگرایی تبدیل شده است، شنبه ‌شب در برنامه جهان‌آرا درخصوص جایگاه ریاست سازمان صداوسیما گفت: «رئیس صداوسیما صندوقچه اسرار است.» ضرغامی با اشاره به این‌که هیچ دستگاه امنیتی پیش‌بینی «فتنه» ‌سال 88 را نمی‌کرد، گفت: «ما شب انتخابات 88 غافلگیر شدیم. من به وزارت کشور اعلام کردم که شمارش آرا را تزریقی و کم‌کم به مردم اعلام کند. در 25 خرداد که درگیری‌ها رخ داد و سی کشته روی دست گذاشت، ما باید وارد عمل می‌شدیم. من هم خانه موسوی رفتم و هم خانه کروبی و با هر دو صحبت کردم. من گفتم فاصله 12‌میلیون است و نمی‌توان تقلب کرد.»
ضرغامی همچنین در خصوص سخنانی که احمدی‌نژاد بعد از انتخابات ‌سال 88 در جشن پیروزی‌اش بیان کرد، گفت: «جمله خس و خاشاکی که احمدی‌نژاد در جشن پیروزی گفت، فضا را متشنج‌تر کرد. شاید بهتر بود که او از طرفداران میرحسین برای حضور در انتخابات تشکر می‌کرد.»
رئیس سابق سازمان صداوسیما در مورد پیشنهاد در اختیار قرار دادن آنتن زنده به میرحسین موسوی گفت: «من تشخیص دادم که به آقای موسوی تریبون بدهیم تا تشنج کمی آرام‌تر شود. من گفتم حرف‌های خود را ضبط کنید و به ما بدهید. موسوی گفت من آنتن زنده می‌خواهم و برنامه ضبطی را قبول ندارم؛ آنتن زنده هم طرف مناظره را می‌خواهد و هم مجری که موسوی این را قبول نکرد. عقل قبول نمی‌کرد که با این شرایط به مهندس موسوی آنتن زنده بدهیم.»


تعداد بازدید :  339