شماره ۱۲۱۵ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ شهريور
صفحه را ببند
سوگند برای شهر
محمدعلی نجفی سه شنبه نخستین روز کاری رسمی اش را با حضور در شورای شهر تهران آغاز خواهد کرد

شهروند | شهردار تهران سه‌شنبه همين هفته نخستین روز كاري خود را در جلسه رسمي شوراي شهر تهران آغاز خواهد كرد. قرار است مراسم سوگندنامه برگزار شود؛ آن هم در شرايطي كه از گوشه كنار حرف‌هايي درباره فشار به مديريت شهري براي انتخاب معاونان محمدعلی نجفی شنيده می‌شود اما اعضاي شورا می‌گويند كه آنها هيچ جلسه‌ای درباره انتخاب معاونان شهردار با او نداشته‌اند.
اگر در شوراي چهارم اختلاف نظر دو گروه حاميان قاليباف و منتقدانش حاشيه و بحث‌هايي داشت، حالا اعضاي پنجمين دوره شورا كه همگي اعضاي ليست اميد هستند حاشيه‌هاي ديگري دارند و اين‌بار فعاليت‌هاي عكاسان خبري اين حاشيه‌ها را رقم زده است؛ نمونه‌اش دیروز که انتشار یک عکس از صحن شورا که مجيد فراهاني، یکی از اعضا را در حال خمیازه‌کشیدن نشان می‌داد، باعث انتقادهایی شد. فراهانی یکی از کسانی بود كه به همراه حسن رسولی و ابراهیم امینی از شكار لحظه‌ای عكاسان خبري انتقاد كرد و البته احمد مسجدجامعی، ناهید خداکرمی و محمود میرلوحی ديگر اعضايي بودند كه در مقابل از فعاليت عكاسان و خبرنگاران دفاع كردند.
تشکیل کمیته‌ای برای
 جمع‌بندی نتایج گزارش‌های پلاسکو
محمد سالاری، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر ديروز دو موضوع مهم را مطرح كرد، يكي درباره پلاسكو و ديگري تخلفات شهرسازي مناطق. او خواستار تشکیل کمیته‌ای به منظور جمع‌بندی نتایج گزارش‌های دستگاه‌های مختلف در مورد حادثه پلاسکو شد: «شورایعالی شهرسازی و معماری کشور به‌ عنوان بالاترین مرجع در حوزه شهرسازی و معماری بعد از حادثه پلاسکو مصوبه‌ای را تصویب و به تمام شهرداری‌های کشور ازجمله تهران ابلاغ کرد و رئیس وقت شورای شهر آن را به کمیسیون‌ها ارجاع داد و نهایتا در راستای این مصوبه همکاران ما در شورا طرحی را تدوین کردند که بررسی آن در دستورکار شورای پنجم است.»
سالاری که از دوره چهارم شورا چندين‌بار درباره تخلفات شوراهاي مناطق تذكراتي را اعلام كرده است، دوباره در اين‌باره حرف زد: «با توجه به گسترش تخلفات شهرسازی در فرآیند گذار، شهردار تهران دستورات لازم را برای جلوگیری از وقوع تخلفات شهرسازی در مناطق بيست‌و‌دوگانه صادر کند. در این فرآیند گذار شاهد تخلفات گسترده‌ای در شهرسازی مناطق ازجمله انحراف از مفاد طرح تفصیلی شهر تهران و عدول از مقررات شهرسازی و معماری ملاک عمل هستیم. همچنان در شوراهای معماری و حوزه شهرسازی مناطق تخلفاتی از قبیل تغییر کاربری، تثبیت‌های تجاری و‌‌... در حال انجام است و حتی شنیدیم یک‌سری کمیته‌های درآمدی در نواحی شکل گرفته که با استفاده از قرار‌دادن نیوجرسی مقابل ساختمان‌هایی که تخلف دارند، اقدام به درآمدزایی می‌کنند و این روندی بود که ما همواره در شورای چهارم با آن مخالف بودیم.» رئيس كميسيون معماري شوراي شهر تهران از احصاي تعدادي از اين تخلفات خبر دارد كه حالا در اختيار هیأت‌رئیسه و اعضا شورا است: «از شهردار تهران تقاضا دارم دستورات لازم را به مناطق
 بيست‌و دوگانه برای جلوگیری از تخلفات شهرسازی مناطق صادر کنند.»
هشدار درباره خلأ قانونی
 برای ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه
محسن ‌هاشمی، رئيس شوراي شهر هم البته درباره ايمني ساختمان‌هاي بلندمرتبه حرف‌هايي داشت: «هيچ قانونی نیست که بتواند ساختمان‌های بلندمرتبه را ملزم به تطبیق با آیین‌نامه‌های جدید به‌ویژه آیین‌نامه آتش‌نشانی کند و باید در کمیسیون سلامت یا معماری مصوبه‌ای داشته باشیم. اگر لازم است قانون و مصوبه‌ای داشته باشیم بايد کمیسیون‌ها به این مهم بپردازند؛ لازم است ساختمان‌های ۶ طبقه یا بیشتر را ملزم به تطبیق با آیین‌نامه‌های جدید کنیم تا دست مجریان باز شود و از مالکان و هیأت‌مدیره خواستار اجرای قوانین شوند.»
علی اعطا، سخنگوي شورا هم به مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری براي تطبيق ساختمان‌های بلندمرتبه قدیمی با شرایط جدید اشاره كرد: «این مصوبه ۱۱ بند داشته که در‌ سال گذشته ابلاغ شده و در شورای گذشته نیز تأکید شد که ابلاغیه شکل اجرایی به خود بگیرد.» الهام فخاری هم گفت كه اگر لازم است در کنار قوانین موجود برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و میان‌مدت و کوتاه‌مدت در نظر گرفته شود، باید بازرسی‌های میان‌مدت در دستورکار قرار بگیرد: «بايد سند جامع ملی تهران و قانون خدمات ایمنی و مدیریت بحران به شکل بلندمدت برای حفظ ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه مد نظر قرار گیرد.»
محمدجواد حق‌شناس كه حالا رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا است ماجراي حفظ بناهای تاریخی شهر تهران را مطرح كرد و خواستار توجه بیشتر به ساختمان‌های میراثی و جلوگیری از اقدامات سودجویانه در برخورد با این مکان‌ها شد: «برخی گزارشات واصله به این کمیسیون درباره تعرض و تخریب برخی ابنیه تاریخی شهر تهران است. در هفته‌های اخیر شاهد نوعی تهاجم و برخوردهای منفعت‌طلبانه هستیم که طی آن، ساختمان‌های واجد ارزشی میراثی شهر مورد بی‌توجهی قرار گرفته و تخریب می‌شوند. او گفت كه لازم است تا شهرداران مناطقي كه دارای بافت تاریخی است توجه ویژه‌ای به این مسأله داشته باشند: «تهران شهری با هویت شناخته‌شده‌ تاریخی و قابل توجه به لحاظ ارزش میراثی است که حفظ آن می‌تواند جاذبه‌ گردشگری به دنبال داشته و در حال حاضر که تهران با مشکلات جدی در حوزه تأمین درآمدهای پایدار مواجه است، منابع تولید ثروت برای تهران تلقی شود.»
حقوق شهروندی
 برای اقلیت‌های دینی مراعات شود
ایجاد عبادتگاه‌های ویژه برای اهل تسنن يكي ديگر از موضوعاتي بود كه از سوي حجت نظري، عضو شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد: «ما در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم و مردم آن برای نمازخواندن نباید در صف بایستند. در مراسم برپاداشتن نماز عید قربان متاسفانه جمعی از برادران اهل تسنن ساعت‌ها در خیابان به صف بودند که عکس‌های آن هم در فضای مجازی پخش شد.» او گفت كه در راستای رعایت حقوق شهروندی بهتر است برادران اهل تسنن به مانند مسیحیان در شهر تهران عبادتگاهی ویژه برای مراسم عبادی خود داشته باشند.
گزارش سفرهای خارجی شهرداری تهران يكي از دستور جلسات ديروز در شورا بود. در جريان ارایه گزارش گرشاسب مظفری، دبیر کمیته سفرهای خارجی شهرداری تهران مشخص شد كه در ‌سال گذشته براساس مصوبات کمیته حدود ۷۵نفر از نیروهای شهرداری با اهداف آموزشی، شرکت در اجلاس‌ها، ارزیابی خرید و انتقال تکنولوژی به خارج سفر کرده‌اند و این تعداد در ‌سال‌جاری ۳۰نفر بوده است. احمد مسجدجامعی اما بعد اين رويه را نقد كرد: «بعضی ماموریت‌های خارجی با وظایف شهرداری نسبت ندارد، به‌عنوان نمونه اعزام به نمایشگاه کتاب بولونیا، تحویل و حمل توری باغ پرندگان، بازدید از نمایشگاه‌های بین‌المللی موجود در کشور آلمان و بازدید از نمایشگاه صنایع‌دستی براساس کدام بند بوده است. باید برای آینده روشن باشد که اين عناوين با کدام بند همخوانی دارد و چه تناسبی دارند. از این‌رو ذیل این موارد توضیحات بیشتری نیاز دارد. باید یک ارزیابی از روند گذشته وجود داشته باشد که سفرها مطابق کدام بند بوده است.» احمد میرلوحی، عضو ديگر شورا هم بر ضرورت قانونمندی سفرهای خارجی در شهرداری تهران تأكيد كرد. بررسی این دستور با رأی اعضای شورای شهربانو امانی و مجید فراهانی به‌عنوان دو عضو ناظر شهرداری تهران در کمیته سفرهای خارجی منصوب شدند.
جلسه‌ای با شهردار تهران
 درباره انتخاب معاونانش    نداشته‌ایم
بعد از پايان جلسه يكشنبه شوراي شهر علي اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در يك نشست خبري به سوالات خبرنگاران هم پاسخ داد. او در مواجهه با اين كه شنيده می‌شود برخي از اعضاي شوراي شهر درباره انتخاب معاون شهردار به او فشار می‌آورند، گفت كه آنها هيچ جلسه‌ای دراين‌باره با شهردار نداشته‌اند: «نسبت شورا با شهرداری، نسبت نظارتی است و بنا نداشتیم که در انتخاب معاونان مداخله کنیم، چراکه حق طبیعی هر مدیری است که معاونانش را خودش انتخاب کند اما اعضای شورا نظارت را اعمال خواهند کرد و به لحاظ مشورتی فعال هستیم و تاکنون چیزی مبنی بر فشار اعضا در انتخابات نشنیده‌ام و تصور نمی‌کنم هیچ‌یک از اعضای شورا در این راستا حرکت کرده باشند؛ هرچند که شورای اول مصوبه‌ای داشته که به شورا اجازه می‌دهند در استخدام معاونان شهردار وارد شوند و این مصوبه تاکنون نه نقض شده و نه اجرا! و تاکنون دخالت مستقیم نداشته‌ایم. هرچند که نجفی مشورت‌هایی را برای انتخاب معاونانش با شورا داشته و برخی اعضای شورا نیز جلسات و صحبت‌هایی با نجفی داشته‌اند اما این‌که نجفی جلسه‌ای با 21 عضو در مورد انتخاب معاونانش داشته باشد، این مسأله رخ نداده است.» او معتقد است كه انتصابات برعهده شهردار است و شورا دخالت اجرایی نمی‌کند، هرچند ظرف یک تا دوهفته آینده در تصمیم شهردار شاهد تغییراتی درحد معاونان و مدیران
 خواهیم بود.
نجفي درباره سوگندنامه هم توضيح داد: «در ابتدا بحث میثاقنامه مطرح شد اما برخی از اعضا یادآور شدند از آنجایی که میثاقنامه یک قرارداد یک‌طرفه است، بهتر است به تفاهمنامه تغییر کند چراکه تفاهمنامه دوطرفه است و در جلسات غیررسمی پیش از آغاز شورای پنجم هم تبادل‌نظر دراین‌باره انجام شد. در نهايت مقرر شد مراسم شروع به کار شهردار با سوگندنامه باشد که شبیه مراسم تحلیف بوده و جنبه نمادین دارد تا به سمت تحقق پارلمان محلی پیش برویم که قرائت این سوگندنامه در دستورکار جلسه آینده قرار دارد.» اعطا اين را هم گفت كه نجفی متن را دیده و توافق در این زمینه انجام شده است، بنابراين روز سه‌شنبه 9 صبح براي اداي سوگندنامه به شورا خواهد آمد.
انتصاب مديرعامل
 و مديرمسئول روزنامه همشهري
سرانجام بعد از هفته‌ها گمانه‌زني مديريت روزنامه همشهري به‌عنوان مهمترين ارگان رسانه‌ای شهرداري تهران مشخص شد. بر اين اساس، مرتضی حاجی به‌عنوان مدیرعامل و خسرو طالب‌زاده به‌عنوان مدیرمسئول روزنامه همشهری انتخاب شدند. مرتضي حاجی وزیر آموزش و پرورش يكي از افراد نزديك به نجفي است و خسرو طالب‌زاده هم معاون پیشین ایرناست كه سابقه مديريت در مجموعه وزارت ارشاد را داشته است.


تعداد بازدید :  274