شماره ۱۲۱۵ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ شهريور
صفحه را ببند
فراخوان حمايت از جوجه فلامينگوهای گرفتار در تالاب بختگان

شهروند|  گرفتاری جوجه فلامینگوها در شوره‌زار خشکیده بختگان، فعالان محیط‌زیست را به فراخوانی برای حمایت از این پرندگان واداشت.
در ادامه بارندگی‌های زمستان ۹۵، طبیعت درياچه بختگان فارس، دومين درياچه بزرگ ايران، جان تازه‌ای گرفت و چند ماهی پرآب شد. با آبگیری دریاچه و بازگشت حیات به آن، عرصه برای حضور دوباره انبوه پرندگان مهاجر زادآور ازجمله دسته‌هاى بزرگ فلامینگوها نیز فراهم آمد. امسال پس از حدود ١٠‌سال بار ديگر هزاران فلامينگو در آن لانه‌گزينى و تخمگذاری کردند و جوجه‌هایشان در بختگان به دنیا آمدند، اما اين شور حيات ديرى نپاييد و به مرور و با شدت‌گرفتن گرمای تابستان، آب بختگان رفته‌رفته کمتر شد و این تالاب مملو از زندگى بار ديگر مبدل به بيابان و شوره‌زار شد. فلامینگوهای بالغ جوجه‌هايشان را رها نکردند اما برای تأمین غذای خود و جوجه‌ها با چالش جدى مواجه شدند و در بستر داغ و خشک بختگان به دام مرگ تدريجى افتادند.
در این فراخوان آمده است که: «اواسط مرداد در قسمت شمالی تالاب به کمک محیط‌بانان و اهالی منطقه، گودال‌هایی کوچک حفر شده و مقداری آب از بستر درياچه براى فلامينگو در اين گودال‌ها جمع شود.،اما این آب بسيار گرم و‌ درصد زیادی املاح و نمک داشت و باعث بسته‌شدن حفره‌های تنفسی و رسوب نمك در منقار و پرهاى پرندگان شد. فلامينگوها همراه با جوجه‌ها كه تازه توان راه‌رفتن پيدا كرده بودند، برای فرار از گرما و بی‌آبی و همچنین تأمین غذا، طى پيمايشى حدود ٦كيلومتر از شمال درياچه به حاشیه جنوبی آن روی آوردند.»
براساس این فراخوان از اوايل شهريور جوجه‌ها كمى توان پرواز به دست آوردند اما والدين بنا بر رفتار طبيعى ديگر مانند گذشته جوجه‌ها را تغذيه نمي‌كنند. در نتيجه جوجه‌ها شبانه به مزارع و باغات، استخرها و جوی‌های روستاهای حاشیه جنوبی مراجعت و روز را در میانه بستر تفتیده تالاب بختگان سپری می‌کنند.
این شرایط درحالی است که استخرهاى ذخيره آب كشاورزى در حاشيه تالاب بختگان اينك مورد توجه فلامينگوهاى تشنه هستند اما خود مبدل به دام مرگ براى جوجه‌هاى بسيارى شده‌اند؛ چراكه فلامينگو‌ها اساسا مانند مرغابى‌ها شناگر نيستند و پس از مدتى تلاش بى‌نتيجه براى خروج از آب عميق، نهايتاً غرق مي‌شوند.
از سوی دیگر، آب و غذاى كافى نيز براى اين تعداد جوجه درحال رشد در نهر و استخرهاى كشاورزى حاشيه تالاب موجود نيست و با هر جابه‌جايى شبانه تعدادى از فلامينگوها توسط سگ‌ها و روباه‌ها از پا درمى‌آيند يا دچار سانحه و قطع بال و شكستگى پا و گردن مي‌شوند. اینها درحالی است که آمادگی و توان جوجه‌ها پایین است و قادر نیستند مسافت‌های طولانی را پرواز کنند و همین باعث افزایش روزافزون تلفات آنها در بختگان شده است.
با ادامه این روند در بختگان اگرچه آماری از میزان تلفات وجود ندارد اما جوجه‌هاى بى‌جان متعددى در گوشه و كنار بستر درياچه قابل مشاهده هستند.
اکنون یک طرح فوری نجات برای ایجاد چند حوضچه با عمق كم و در پی آن آب و غذارسانی تنظیم شده تا بتوان میزان تلفات این پرندگان زیبا را کاهش داد. در فراخوان تازه آمده است که احداث حوضچه‌ها (مشابه استخرهاى كشاورزى با پوشش كف پلاستيكى) می‌تواند در طی یک‌ماه آینده علاوه بر آب، قوت لايموتى را در اختيار جوجه فلامينگوهاى باقيمانده در تالاب قرار دهد تا میزان توانایی جوجه فلامینگوها بالا رفته و قادر شوند خود را به مقصد بعدی برسانند.
برهمین اساس از همه علاقه‌مندان طبيعت درخواست شده تا فرصت را مغتنم شمرده و به هر ميزان و در اسرع‌وقت براى انجام عمليات نجات جوجه فلامينگو‌ها کمک‌رسانی کنند و شماره کارت 7509-8103-3378-6104 و شماره حساب 95-2528-4483 بانک ملت به نام محمدعلى الله‌قلى که پرنده‌شناس و از فعالان محیط‌زیست است، برای کمک‌های نقدی در نظر گرفته شده است.
پيش‌بينى شده براى استمرار اين عملیات حداكثر يك‌ماه و تا زمانى كه جوجه‌ها قادر به ترك بختگان باشند، خواهند بود.
در فراخوان اعلام شده که تمام هزينه‌هاى دريافتى بى‌كم و كاست صرف احداث استخرهاى كم‌عمق، خريد مصالح و لوله، آبرسانى، خريد پرى استارتر درجه يك جهت تغذيه دستى و هزينه‌هاى حمل‌ونقل و هزينه مجریان این طرح نيز توسط خود افراد تقبل خواهد شد.


تعداد بازدید :  933