شماره ۱۲۱۵ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ شهريور
صفحه را ببند
نامزد‌های دریافت تندیس نوزدهمین جشن خانه سینما معرفی شدند
تندیس جشن سینما بر شانه‌های کدام خوشبخت می‌نشیند؟!
دو فیلم فروشنده و نفس با 10 نامزدی پیشتاز نامزدی دریافت تندیس خانه سینما هستند و رگ خواب با ۹ نامزدی و ماجرای نیمروز و دختر با ۸ نامزدی در رتبه‌های بعدی هستند

پولاد امین - شهروند| نامزد‌های دریافت تندیس نوزدهمین جشن خانه سینما معرفی شدند. داوران این جشن ،که حدود 10 روز دیگر برگزار خواهد شد، با معرفی نامزدهای تندیس‌های این جشن یک‌بار دیگر فروشنده اصغر فرهادی را با 10 نامزدی به‌عنوان غیررسمی شایسته‌ترین فیلم جشن رساندند؛ با این توضیح که فیلم زیبای نفس نرگس آبیار نیز در 10 رشته نامزد دریافت تندیس خانه سینما شده است.
بعد از دو فیلم فروشنده و نفس که با 10 نامزدی رکورددار و پیشتاز نامزدی دریافت تندیس خانه سینما هستند، فیلم‌های دختر، رگ خواب، فروشنده، لانتوری، ماجرای نیمروز، خوب، بد، جلف، من، نفس، برادرم خسرو، متولد ۶۵، خانه‌ای در خیابان چهل‌ویکم، ویلایی‌ها، لاک قرمز، نیمه‌شب اتفاق افتاد، اروند، ناردون، آباجان، زاپاس، سیانور، یتیم‌خانه ایران، آشوب، تیک‌آف، ابو زینب، سینما نیمکت، امکان مینا و اکسیدان دیگر فیلم‌هایی هستند که در یک یا چند رشته کاندیدا شده‌اند. در این بین رگ خواب با ۹ نامزدی، ماجرای نیمروز و دختر با ۸ نامزدی و لانتوری با ۷ نامزدی در رتبه‌های بعدی هستند.
بنا به این گزارش‌، هارون یشایایی، رئیس نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران کاندیداهای اعلام شده داوران خانه سینما را چنین معرفی کرد: در بخش کارگردانی، تندیس بهترین کارگردانی به یکی از این چند کارگردان تعلق خواهد گرفت. رضا میرکریمی سازنده فیلم دختر، حمید نعمت‌الله کارگردان رگ خواب، اصغر فرهادی سازنده فروشنده، رضا درمیشیان برای فیلم لانتوری و محمدحسین مهدویان برای فیلم ماجرای نیمروز. نکته جالب در این میان این‌که در مراسم دیگر و جشنواره فجر نیز همین کارگردانان مورد توجه قرار گرفته بودند. در جشن منتقدین، حمید نعمت‌اله برای کارگردانی رگ خواب و در جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر نیز وحید جلیلوند برای فیلم بدون تاریخ بدون امضا برنده جایزه این بخش شده بودند که البته این فیلم در جشن امسال خانه سینما حاضر نبود.
در بخش بهترین فیلمنامه، پیمان قاسم‌خانی نویسنده خوب، بد، جلف، مهران کاشانی نویسنده سناریوی دختر، معصومه بیات نویسنده سناریوی رگ خواب، اصغر فرهادی برای فیلمنامه فروشنده و سهیل بیرقی نویسنده فیلمنامه متفاوت من برای دریافت تندیس خانه سینما رقابت خواهند کرد. گفتنی است که در جشن منتقدین سینمایی این جایزه به معصومه بیات، نویسنده رگ خواب و در جشنواره فیلم فجر نیز سیمرغ بهترین فیلمنامه به کامبوزیا پرتوی برای فراری رسید که البته این فیلم در جشن امسال خانه سینما حاضر نبود.
در بخش بهترین فیلمبرداری باز هم رقابت بین فیلمبرداران داغ است و نکته این‌که هر کدام از مدیران فیلمبرداری کاندیدا شده سزاوار دریافت تندیس جشن هستند. حمید خضوعی ابیانه، مدیر فیلمبرداری دختر، فرشاد محمدی برای فیلم رگ خواب، حسین جعفریان مدیر فیلمبرداری فروشنده، ‌هادی بهروز برای ماجرای نیمروز و ساعد نیک‌ذات مدیر فیلمبرداری نفس رقابت پیش‌بینی‌ناپذیری برای دریافت تندیس در روز جشن خواهند داشت. به سیاق بخش‌های دیگر، در این بخش نیز باید گفت که در جشن منتقدین این جایزه به مسعود سلامی، مدیر فیلمبرداری فیلم خفه‌گی و در جشنواره فجر به هومن بهمنش برای تابستان داغ رسید که هر دوی این فیلم‌ها در جشن امسال خانه سینما حاضر نبودند.
تندیس بهترین تدوین جشن خانه سینمای امسال نیز به یکی از میان مصطفی خرقه‌پوش برای فیلم برادرم خسرو، میثم موئینی تدوینگر فیلم دختر، ‌هایده صفی‌یاری برای فروشنده و لانتوری و سپیده عبدالوهاب برای فیلم متولد 65 تعلق خواهد گرفت. این جایزه در جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر به سهراب خسروی برای تابستان داغ و در جشن منتقدین سینما به بهرام دهقانی برای تدوین فیلم‌های نگار و خفه‌گی رسید که این فیلم‌ها نیز در جشن امسال خانه سینما حاضر نبودند.
در بین بازیگران نقش مکمل زن، داوران سارا بهرامی را برای فیلم خانه‌ای در خیابان چهل‌ویکم، مریلا زارعی را برای بازی در فیلم دختر، پانته‌آ پناهی‌ها را برای لاک قرمز، بهنوش بختیاری را برای فیلم من، شبنم مقدمی بازیگر نفس و ثریا قاسمی بازیگر ویلایی‌ها را به‌عنوان بهترین‌های این بخش انتخاب کرده‌اند که داوران جشن منتقدین و نویسندگان سینما این جایزه را به طناز طباطبایی برای فیلم ویلایی‌ها و در جشنواره نیز به ثریا قاسمی برای همان فیلم داده بودند. از میان مردان بازیگر نیز ناصر‌ هاشمی بازیگر برادرم خسرو، فرید سجادی حسینی برای فروشنده، بهرام افشاری بازیگر فیلم لانتوری، ‌هادی حجازی‌فر، احمد مهرانفر و جواد عزتی بازیگران ماجرای نیمروز برای دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد با هم رقابت خواهند کرد که نتیجه این رقابت در این بخش در جشن منتقدین ‌هادی حجازی‌فر بازیگر ماجرای نیمروز، و در جشنواره فجر نوید محمدزاده برای بدون تاریخ بدون امضا بود.
در بین بازیگران نقش اول زن رقابت دریافت تندیس این بخش بین لیلا حاتمی بازیگر رگ خواب، ترانه علیدوستی برای فروشنده، پردیس احمدیه برای لاک قرمز، پانته‌آ پناهی‌ها بازیگر نفس و رویا نونهالی بازیگر نیمه‌شب اتفاق افتاد، برقرار خواهد بود که در جشنواره فیلم فجر این جایزه به‌طور مشترک به لیلا حاتمی برای رگ خواب و مریلا زارعی برای زیر سقف دودی رسید و منتقدین نیز در جشن یازدهم‌شان جایزه این بخش را به ثریا قاسمی، بازیگر فیلم ویلایی‌ها دادند. در رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز فرهاد اصلانی برای دختر، کوروش تهامی برای رگ خواب، شهاب حسینی بازیگر فروشنده، نوید محمدزاده بازیگر فیلم لانتوری و حامد بهداد برای بازی در فیلم نیمه‌شب اتفاق افتاد برای دریافت تندیس خانه سینما رقابت خواهند کرد که در جشنواره فجر محسن تنابنده برای فراری و در جشن منتقدین نیز حامد بهداد برای بازی در فیلم سد معبر برنده این جایزه شدند.
همچنین باید گفت رقابت بهترین فیلم جشن خانه سینما میان فیلم‌های برادرم خسرو به تهیه‌کنندگی سعید ملکان، دختر رضا میرکریمی، رگ خواب حمید نعمت‌الله، فروشنده اصغر فرهادی، لانتوری رضا درمیشیان، ماجرای نیمروز به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی و نفس به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی برگزار خواهد شد؛ بخشی که در جشنواره سی‌وپنجم حکم به موفقیت سید محمود رضوی برای تهیه فیلم ماجرای نیمروز داد و منتقدین نیز فیلم رگ خواب را به تهیه‌کنندگی حمید نعمت‌الله به‌عنوان بهترین فیلم انتخاب کردند.
گفتنی است که تندیس‌های جشن بزرگ سینمای ایران روز 21 شهریور در آیین پایانی این رویداد به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

دیگر نامزدهای جشن خانه سینما

موسیقی
کارن همایونفر/ اروند
  حامد ثابت/ برادرم خسرو
 فردین خلعتبری/ سینما نیمکت
 بهزاد عبدی/ ناردون
 ستار اورکی/ ویلایی‌ها
طراحی صحنه
 کامیاب امین عشایری/ آباجان
 شیوا رشیدیان / خانه‌ای در خیابان چهل‌ویکم
 محسن شاه‌ابراهیمی/ دختر
 کیوان مقدم / فروشنده
 اصغر نژادایمانی/ نفس
طراحی لباس
 مجید لیلاجی/ زاپاس
 آیدین ظریف/ سیانور
 سارا سمیعی/ فروشنده
 گلناز گلشن/ لانتوری
 اصغر نژادایمانی/ نفس
 عباس بلوندی/ یتیم‌خانه ایران
صدابرداری
 محمود سماک‌باشی/ آشوب
 جهانگیر میرشکاری/ تیک‌آف
 بابک اردلان/ رگ خواب
 ناصر انتظاری/ من
 عباس رستگارپور/ نفس
 بهمن حیدری/ یتیم‌خانه ایران
صداگذاری
 محمود موسی‌نژاد/ اروند
 بهمن اردلان/ رگ خواب
 علیرضا علویان/ من
 آرش قاسمی/ نفس
 امیرحسین قاسمی/ ویلایی‌ها

چهره‌پردازی
 فاطمه کمالی، زهرا کمالی/ سیانور
 عبدالله اسکندری، مهرداد میرکیانی/ لانتوری
 محسن دارسنج/ ماجرای نیمروز
 مهرداد میرکیانی/ نفس
 داریوش صالحیان/ یتیم‌خانه ایران
جلوه‌های ویژه میدانی
 محسن روزبهانی/ یتیم‌خانه ایران
داود رسولیان/ ابو زینب
 رضا ترکمان/ سینما نیمکت
 عباس شوقی/ امکان مینا
 ایمان کرمیان/ ویلایی‌ها
 محسن روزبهانی/ ماجرای نیمروز
جلوه‌های بصری
 محمد لطفعلی/ آباجان
 بهنام خاکسار/ اکسیدان
 سینا قویدل/ رگ خواب
 امیررضا معتمدی/ سینما نیمکت
 فرید ناظر فصیحی/ نفس

کارگردانی مستند
 حسن نقاشی/ آثار عجم
 فرناز جورابچیان و محمدرضا جورابچیان/ اعتراض وارد نیست
 حجت طاهری/ پرندگان در سایه
 حامد سعادت/ مردی که فسیل شد
 مهدی قنواتی/ همجا
فیلم مستند
 آوانتاژ
 پسران سندباد
 زنانگی
 زیمل بلوچستان
 متهمین دایره بیستم
فیلم کوتاه
 آرا/ یوسف کارگر
 حیوان/ بهرام ارک و بهمن ارک
 زونا/ طوفان قدرتی
 شب تولد/ امید شمس
وقت ناهار/ علیرضا قاسمی


تعداد بازدید :  217