شماره ۱۲۱۵ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ شهريور
صفحه را ببند
ریزش دیواره غار در کوهرنگ جان دو برادر شیرازی را گرفت
قربانیان غار یخی

شهروند| غار یخی جان دو گردشگر را گرفت. این حادثه بر اثر ریزش قسمتی از دیواره غار یخی چما در حوالی شهرستان کوهرنگ اتفاق افتاد. دو برادر در این حادثه جانشان را از دست دادند. آنها همراه با خانواده از شیراز به این منطقه گردشگری رفته بودند. پدر خانواده هم در این حادثه از ناحیه پا دچار آسیب‌دیدگی شد که با کمک نیروهای امدادی پس از رهاسازی به بیمارستان منتقل شد. اجساد دو قربانی این حادثه پیش از ظهر دیروز پس از طی تشریفات قانونی، همراه خانواده با آمبولانس به شیراز منتقل شد.
ساعت 12 ظهر شنبه، بخشی از دیواره و سقف غار یخی چما فروریخت. علی و احمدرضا دو برادر شیرازی که همراه با پدرشان به داخل این غار رفته بودند، در زیر آوار گرفتار ‌شدند. این سه گردشگر پس از فروریختن دیواره غار یخی چما به داخل آب موجود در این غار سقوط کردند. دو برادر بر اثر ضربات وارده به سرشان بلافاصله جان خود را از دست دادند و پدر هم از ناحیه پا مصدوم ‌شد. مردم محلی و حاضر در محل حادثه، برای نجات جان پدر دست به کار  و درنهایت موفق ‌شدند او را نجات دهند. همزمان تعدادی دیگر از گردشگران به سمت کوهرنگ حرکت کردند تا برای خارج کردن پیکرهای گرفتار در زیر یخ و برف نیروی کمکی بیاورند. اما صعب‌العبور بودن مسیر و عدم آنتن‌دهی موبایل باعث شد تا نخستین نیروهای امدادی هلال‌احمر حدود 2 ساعت بعد به محل حادثه برسند. پدر مصدوم این خانواده بلافاصله به بیمارستان منتقل شد و دو قربانی این حادثه هم پس از پایان عملیات آواربرداری و رهاسازی تحویل عوامل اورژانس شدند.
مرتضوی، مدیرعامل هلال‌احمر چهارمحال‌وبختیاری درباره جزییات این حادثه به «شهروند» گفت: «مرکز EOC خبر این حادثه را ساعت 15:24 دریافت کرد. البته این حادثه حوالی ساعت 12 رخ داده بوده، اما سنگلاخ بودن مسیر و نبود آنتن موبایل باعث شد تا خبر این حادثه دیر به نیروهای ما اعلام شود. با این وجود، اداره جمعیت هلال‌احمر شهرستان پس از اطلاع از وقوع این حادثه، بلافاصله دو اکیپ نیروی امدادی و یک اکیپ نیروی اورژانس را به منطقه غار چما اعزام کرد. نیروهای امدادی پس از اقدامات اولیه، دو فرد فوتی و مرد میانسال مصدوم را به بیمارستان منتقل کردند.» او ادامه داد: «این خانواده برای تفریح از شیراز به این منطقه آمده بودند. در این حادثه دو جوان 32 و 27ساله کشته شدند و پدر 58ساله آنها از ناحیه زانو مصدوم شد.» به گفته مرتضوی، ارتفاع برف در برخی از قسمت‌های این غار به بیش از سه متر می‌رسد. این برای نخستین‌بار است که یخ‌های غار چما ریزش کرده است که به احتمال زیاد، دلیل این ریزش روزهای خیلی گرم و شب‌های خیلی سرد این منطقه است که باعث سستی و شکستگی این یخ‌ها شده است.»

غار خطرناک بدون هشدار

آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی «شهروند» با دایی قربانیان این حادثه است.
  شما چه زمانی از وقوع این حادثه مطلع شدید؟
بعدازظهر شنبه بود که یکی از اقوام با تلفن همراهم تماس گرفت و گفت علی و احمدرضا در کوهرنگ مصدوم شدند. ابتدا به ما نگفتند که آنها کشته شده‌اند. من هم همراه پسرم به طرف کوهرنگ حرکت کردیم. در مسیر بودیم که تلفن میثم مدام زنگ می‌خورد. خیلی نگران بودم. فکر می‌کردم که همه خانواده خواهرم آسیب دیده‌اند، اما از لابه‌لای صحبت‌های او متوجه شدم که علی و احمدرضا فوت کرده‌اند.
  علی و احمدرضا همراه با خانواده به این سفر رفته بودند؟
کلا سه خانواده بودند که با دو خودرو برای تفریح و گردش به چهارمحال‌وبختیاری رفته بودند. علی همراه با زن و بچه، خانواده خواهرم و دختر خواهرم همراه با همسر و فرزندانش به کوهرنگ رفته بودند.
  از جزییات حادثه اطلاع دارید؟
حوالی ظهر شنبه بود که آنها به غار یخی می‌رسند. علی و احمدرضا همراه پدرشان برای دیدن آن به داخل غار می‌روند. بقیه بیرون غار استراحت می‌کردند که صدای ریزش آوار بلند می‌شود. یخ و سنگ از بالای غار روی سر احمدرضا و علی ریزش می‌کند. پدرشان یک قدم جلوتر بود و فقط پایش زیر سنگ گیر می‌کند. بلافاصله چند نفری که این صحنه را دیده بودند، به بیرون غار می‌روند تا کمک بیاورند؛ اما آن‌جا موبایل آنتن ندارد؛ به همین دلیل هم نیروهای امدادی چند ساعت بعد از این حادثه مطلع می‌شوند. درواقع چند نفر با خودرو به سمت کوهرنگ می‌روند و به نیروهای هلال‌احمر اطلاع می‌دهند. در همین حین مردمی که در محل بودند، شوهر خواهرم را از غار خارج می‌کنند؛ اما پیکر علی و احمدرضا پس از حفاری نیروهای هلال‌احمر از تونل خارج شد.
  آنها پیش از این هم به این منطقه رفته بودند؟
نخستين‌باری بود که به کوهرنگ می‌رفتند. مثل این‌که علی از طریق سرچ در اینترنت با این غار یخی آشنا شده بود. درواقع او پیشنهاد کرده بود که به این سفر بروند.
  چندی پیش هم حادثه‌ای مشابه در غار برفی ازنا رخ داد و چند نفری در آن حادثه کشته شدند.
من از آن حادثه اطلاع ندارم اما این منطقه هیچ تابلوی هشداری ندارد. تا جایی که من اطلاع دارم، هر ساله تعداد زیادی برای بازدید به این غار می‌روند؛ اما آن‌جا نه تابلو دارد، نه جاده مناسبی. از کوهرنگ تا این غار 15 کیلومتر فاصله است اما 10 کیلومتر این مسیر صعب‌العبور و خاکی است. حتی موبایل هم آنتن ندارد که اگر اتفاقی افتاد، بلافاصله نیروهای امدادی در جریان قرار بگیرند. من همه اینها را به مسئولان کوهرنگ گفتم. شاید اگر هشدار مناسبی وجود داشت، علی و احمدرضا داخل این غار نمی‌رفتند. مسئولان هلال‌احمر به ما گفتند که در این فصل به دلیل گرمای هوا یخ‌ها آب شده و داخل‌شدن به این غار خیلی خطرناک است اما مردمی که برای تفریح و بازدید به آن‌جا می‌روند، از این ماجرا اطلاع ندارند.
  علی چند تا بچه دارد؟
یک پسر که هنوز یک سالش هم تمام نشده است. علی مهندس الکترونیک بود و در یک بانک خصوصی کار می‌کرد.
  احمدرضا هم ازدواج کرده بود؟
نه او مجرد و مهندس کامپیوتر بود. در بخش تأسیسات حرم شاهچراغ مشغول کار بود.
  خواهرتان به جز علی و احمدرضا فرزند دیگری هم دارد؟
بله یک دختر بزرگتر هم دارد. او هم با شوهر و بچه‌هایش در این سفر همراه آنها بود.
  آسیب‌دیدگی شوهرخواهرتان جدی است؟
او از ناحیه مچ و ساق پا آسیب دیده بود اما از بیمارستان مرخص شد.
  پزشک قانونی اجساد را به شما تحویل داد؟
بله؛ ما در حال انتقال آنها به شیراز هستیم. دادستان کوهرنگ خیلی با ما همکاری کرد. بچه‌های هلال‌احمر این شهر هم خیلی تلاش کردند. آقای طاهری، رئیس هلال‌احمر کوهرنگ همان شب حادثه جایی برای اسکان آنها فراهم کرد؛ بیمارستان کوهرنگ هم همکاری خوبی با ما داشت.


تعداد بازدید :  886