شماره ۱۲۰۵ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
مسعود سلطانی‌فر در شورای معاونین، سیاست‌های جدیدش را ابلاغ کرد
آماده‌باش وزیر به مدیران زن
مبارزه با فساد براساس گزارش‌های مردمی، کم‌شدن تعداد فدراسیون‌ها و پایین‌آمدن میانگین سنی روسا از دیگر برنامه‌های سلطانی‌فر در کوتاه‌مدت است

شهروند|  تنها چند روز بعد از رأی اعتماد قاطع مجلس شورای اسلامی به وزیر ورزش و جوانان،‌ جلسه شماره 139 شورای معاونین این وزارتخانه با ریاست مسعود سلطانی‌فر برگزار شد. در این جلسه مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش مهمترین سیاست‌های مدنظر برای ایجاد تغییرات اساسی و خوب در ورزش ایران را به معاونان خود ابلاغ کرد،‌ تا در سریع‌ترین زمان ممکن،‌ تلاش‌ها برای ایجاد این تغییرات آغاز شود. اما برنامه‌های سلطانی‌فر در این زمینه چیست؟
مبارزه با فساد
با نظارت مستقیم وزیر در تمام زمینه‌ها
مدت‌های زیادی است که درباره افزایش حجم تخلفات و فساد‌ در حوزه‌های مختلف ورزش ایران در رسانه‌ها و محافل ورزشی مطرح می‌شود. وزارت ورزش در دولت دوازدهم اما برنامه‌های بیشتری برای مقابله با فساد دارد. وزیر ورزش به معاونان خود و مسئولان وزارتخانه و فدراسیون‌های ورزشی اعلام کرده که برای مبارزه با فساد، خودش تا آخر پای کار خواهد بود و تلاش می‌کند این پدیده شوم،‌ هر‌چه‌ سریع‌تر تا یک ماه آینده با سازوکاری معین عملیاتی و به‌زودی سامانه‌ای هم برای ارتباط با مردم و گرفتن گزارش در این مورد در سطح وزارتخانه ایجاد شود. با این تصمیم جدید نظارت روی عملکرد فدراسیون‌های ورزشی و زیرمجموعه‌های وزارت ورزش در تمام بخش‌ها به‌ویژه مناسبات مالی هم بیشتر خواهد شد. سلطانی‌فر در این‌باره گفته است: «صیانت حرفه‌ای و اخلاقی برای داشتن ورزشی پاک،‌ شامل تمام موارد از ساخت‌وساز تا انتصاب و مدیریت بخش‌ها، استادیوم‌ها، اردوها، تماشاگران و حتی لیدرها و رفتار کادرفنی و تمام افراد دخیل در ورزش خواهد بود.
تغییرات ساختاری بنیادین
 و احترام به ارباب رجوع!
تغییرات اساسی در بنیان‌ها، ‌ساختارها،‌ فرآیندهای کاری به منظور سرعت در اجرای کار مردم و ورزشکاران و حل‌کردن مشکلات مراجعان و تکریم ارباب رجوع یکی از اولویت‌های اصلی کاری وزارت ورزش و جوانان است که مسعود سلطانی‌فر در دستور کار خود قرار داده است. طبق برنامه‌ریزی‌ها دستورالعمل‌های لازم درباره این تغییرات بسیار مهم در روال کاری ورزش ایران به‌زودی از سوی وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها و حوزه‌های مختلف ورزش ابلاغ خواهد شد. وزیر ورزش به دنبال ایجاد مکانیزمی است که بروکراسی و حجم مکاتبات اداری سنگین و پر حجم بخش‌های مختلف کمتر شود و همان زمان صرف بالارفتن ضریب بهره‌وری و کارایی وزارت ورزش و فدراسیون‌ها شود.
راه‌اندازی مرکز اقتصاد ورزش ایران
وزیر ورزش روی فعال‌شدن اقتصاد مرتبط با ورزش و جوانان،‌ بحث خصوصی سازی،‌ ایجاد اشتغال و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی تأکید بسیار زیادی دارد. با کارشناسی‌های صورت گرفته و اعلام رسمی سلطانی‌فر قرار است تشکیلات جدیدی تحت‌عنوان مرکز اقتصاد ورزش، توسعه و سرمایه‌گذاری در وزارت ورزش و جوانان راه‌اندازی شود. استفاده از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی به بهترین شکل ممکن،‌ ازجمله برنامه‌های راهبردی این تشکیلات خواهد بود. به این ترتیب تمامی فدراسیون‌های ورزشی هم موظف هستند تحولی عظیم و مثبت در برنامه‌های اقتصادی خود ایجاد کنند.
فدراسیون‌ها باید قانونمند باشند
ساماندهی امور فدراسیون‌ها و ادارات کل استان‌ها هم موضوعی است که وزارت ورزش به شکلی جدی برای آن برنامه‌ریزی کرده است. نفر اول ورزش ایران از فدراسیون‌ها خواسته‌است که تمامی کارها  را باید قانونمند انجام بدهند و رئیس فدراسیون تحت هر شرایطی پاسخگوی تمام مسائل فدراسیون تحت مدیریت خود در مقابل مردم و رسانه‌ها و مسدولان باشد. به این ترتیب هیچ فدراسیونی در زمینه حساب و کتاب،‌ هزینه‌کردن اعتبارات دولت،‌ مذاکره با اسپانسر‌ها،‌ اعزام‌ها و اردوهای داخلی و خارجی حق حیف و میل اموال بیت‌المال را ندارد.
فعالیت بیشتر برای حل مشکل فدراسیون‌ها
با شروع به کار دولت دوازدهم،‌ وزیر ورزش به معاون ورزش قهرمانی خود و سایر مسئولان مرتبط دستور داده تا جلسات ستاد عالی بازی‌های المپیک و آسیایی به‌طور منظم برگزار شود. هدف از انجام این کار این است که تمامی نیازهای فدراسیون‌ها،‌ نظارت و ارزیابی برنامه‌های آنها همواره مدنظر وزارتخانه باشد و اقدامات لازم برای حل مشکلات و اجرایی شدن برنامه‌ها به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد. به این ترتیب رؤسای فدراسیون‌ها بایستی مطابق برنامه پاسخگو باشند و اهداف ورزش کشور برای بازی‌های آسیایی اندونزی و المپیک توکیو به‌طور مداوم توسط آنها لحاظ شود.
میانگین سن مدیران ورزش ایران
 پایین خواهد آمد
ورزش ایران به‌زودی با یک رنسانس اساسی مدیریتی رو‌به‌رو خواهد بود. این وعده‌ای است که از مدت‌ها قبل توسط سلطانی‌فر داده شده و او حالا پایین‌آوردن میانگین سنی مدیران شاغل در ورزش ایران و آینده سازی برای مدیریت ورزش کشور را ازجمله مهمترین اولویت‌های خود تعیین کرده است. به این ترتیب قرار است میانگین سن مدیران ورزش ایران بین 8 تا 10‌سال با هدف کادرسازی مدیریتی برای 10‌سال آینده جوان‌تر شود. یکی از راه‌های انجام این کار هم استفاده و فرصت دادن به نیروهای انسانی کادری فعلی وزارت ورزش و فدراسیون‌ها است که تاکنون مدیران به آنها فرصتی برای کار کردن درست نداده‌اند.
آماده‌باش به مدیران زن
یکی دیگر از مسائلی که سلطانی‌فر روی آن تأکید دارد، استفاده از مدیران زن در مناصب ورزشی است. او به مدیران زن آماده‌باش داده تا در آینده‌ای نزدیک سمت‌های اجرایی در ورزش برایشان درنظر گرفته شود. سلطانی‌فر قرار است طبق تأکید مستقیم رئیس‌جمهوری،‌ در استان‌ها مدیران کل زن منصوب کند تا حاکمیت مردسالانه مدیریتی در ورزش ایران تمام شود.
کاهش تعداد فدراسیون‌ها
یکی دیگر از برنامه‌های بسیار مهم مدنظر مدیران ورزش ایران،‌ کم‌کردن تعداد فدراسیون‌های ورزشی است. تعدد فدراسیون‌ها در تقویم و برنامه کاری ورزش ایران و وزارت ورزش مشکلات بسیار زیادی به راه انداخته است. طبق آمارگیری انجام شده مدیران متوجه شده‌اند که برخی از بخش‌ها نیازی به سطح مدیریتی فدراسیونی ندارند و جالب‌تر اینجاست که اعتبارات دولت که برای این فدراسیون‌ها پرداخت می‌شود،‌ صرف حقوق و مزایای کارکنان می‌شود. به این ترتیب هم شاهد انحلال و  هم تلفیق چند فدراسیون خواهیم بود.


تعداد بازدید :  388