شماره ۱۲۰۵ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
داوطلب هلال مهریز در گفت‌وگو با «شهروند» خاطرات خود را مرور می‌کند
کمک خیران باید در جای خودش هزینه شود
برای من باعث افتخار است که نه‌تنها همسرم، بلکه تمامی اعضای خانواده‌ام عضو هلال‌اند زمانی که خیران از محقق‌شدن نیت‌شان مطمئن باشند، حمایت هم می‌کنند با لباس داوطلبی، نسبت به مردم احساس تعهد می‌کنم

محسن زارع‌زاده‌مهریزی|  عضویت در جمعیت هلال‌احمر و فعالیت به‌عنوان داوطلب شیرین و لذت بخش است، اما این شیرینی زمانی بیشتر می‌شود که تمام اعضای خانواده‌ات را به عضویت جمعیت درآوری و با یاری یکدیگر در کارهای خیر و عام‌المنفعه شرکت کنید. «غلامرضا غلامی» متولد ‌سال 1340 یکی از داوطلبان جمعیت هلال‌احمر شهرستان مهریز است که طعم این شیرینی را با لذت چشیده و درحال حاضر خود و تمام اعضای خانواده‌‌اش در هلال عضو هستند. انگیزه او برای عضویت در جمعیت هلال‌احمر و کمک به دیگران چیزی جز عشق نیست. او به واسطه همین کارهای خیر جایگاه اجتماعی والایی در بین اهالی محله سرچشمه در شهرستان مهریز دارد. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» با این داوطلب توانمند و فعال اجتماعی را می‌خوانیم.
گفت‌وگو را با نحوه همکاریتان با هلال شروع کنیم.
خب با توجه به سبقه خانوادگی در زمینه مشارکت در کارهای خیر، از کودکی به همراه خانواده در این کارها مشارکت داشتم و در ادامه با همکاری مجموعه جمعیت هلال‌احمر شهرستان مهریز در امور خیر و عام‌المنفعه در محلات مهریز مشغول فعالیت شدم. با توجه به اجرای طرح همای رحمت، برنامه‌های ورزشی، حامیان سلامت محیط‌زیست، اهدای خون، مشق عشق، فرشتگان رحمت، درحال حاضر حمایت از محرومان و نیازمندان و جلب حمایت خیران به یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها تبدیل شده است و تا به امروز در این حوزه در خدمت اهالی محترم مهریز هستم و در کنار همکاری‌ها با جمعیت هلال‌احمر که از‌سال 1379 با عضویت فعال من همراه بود، با سایر دستگاه‌های شهرستان هم همکاری داشته‌ام.
چه شد که به عضویت این جمعیت درآمدید؟ اصلا چطور با هلال آشنا شدید؟
آشنایی من با جمعیت هلال‌احمر و اقدامات و برنامه‌های آن به واسطه آشنایان و دوستانم جناب آقای مینائی و آقای احمد لجه رئیس سابق جمعیت هلال‌احمر شهرستان اتفاق افتاد و با توجه به علاقه شخصی و فعالیت‌های مردمی و مشارکت در امور اجتماعی در شهرستان، به‌عنوان یک همکار با جمعیت هلال‌احمر درحال فعالیت هستم و در مناسبت‌های خاص به‌ویژه ماه مبارک رمضان، بازگشایی مدارس و در آستانه نوروز نسبت به حمایت از نیازمندان و جلب کمک و حمایت خیران تلاش می‌کنم. انگیزه من برای عضویت در جمعیت هلال‌احمر، تنها عشق و ادامه دادن مسیر درست و صحیح است که در دین مبین اسلام هم تأکید شده است. تنها به دلیل عشق و محبتی که به مردم شهرم دارم، در کارهای خیر مشارکت داشته و این راه را ادامه داده‌ام.
به‌نظر شما عموم مردم تا چه اندازه با فعالیت‌های هلال آشنایی دارند؟ رسانه‌ها در این میان چه نقشی دارند؟
در شهرستان مهریز با توجه به سابقه تشکیل سازمان‌‌های مردم‌نهاد جمعیت هلال‌احمر و آشنایی روزمره اهالی با طرح‌های مختلف جمعیت و مشارکت در کارهای خیر، مردم به نحو مطلوبی با جمعیت هلال‌احمر آشنایی دارند و لازم است که با ایجاد خانه‌های داوطلبی در همه محله‌های شهر فرصتی برای آشنایی بیشتر همه شهروندان با جمعیت هلال‌احمر و خدمات آن فراهم شود. قطعا خانه‌های درون محله‌ای آشنایی بیشتر با محله، مشکلات و ساکنان آن دارند و در انجام کارهای خیر و طرح‌های متنوع جمعیت هلال‌احمر، نقش موثری ایفا خواهند کرد، از این‌رو باید با شناسایی این سازمان‌ها نسبت به فعال‌کردن آنها برای اجرای طرح‌های جمعیت هلال‌احمر اقدام شود. با توجه به فعالیت پررنگ جمعیت هلال‌احمر در شهرستان مهریز، همه مردم به‌ویژه خیران و نیازمندان به این نتیجه رسیده‌اند که کمک‌های خیری که از سوی این جمعیت توزیع می‌شود، در جای مناسب و به حق هزینه می‌شود از این رو اعتماد مردم به جمعیت هلال‌احمر بسیار پررنگ است و این دیدگاه باید در همه‌جا محقق شود.
فعالیت‌های داوطلبانه در هلال‌احمر را تا چه میزان موثر می‌دانید؟
هدف داوطلبان از عضویت در جمعیت هلال‌احمر و مشارکت در طرح‌های آن، تنها عشق و علاقه و نیت پاک است که مردم را به مشارکت در فعالیت‌های خیرمندان و عام‌المنفعه جذب می‌کند و بیشتر فعالان این عرصه با خلوص نیت در کارهای جمعی و گروهی حضور پیدا می‌کنند. مشغله زندگی باعث می‌شود که افراد به تنهایی فرصت چندانی برای کارهای خیری نداشته باشند اما مشارکت آنها در کارهای گروهی با توجه به نیاز به زمان کمتر، بسیار بیشتر است.
آیا از خانواده شما کسی عضو جمعیت است؟
برای من باعث افتخار است که نه‌تنها همسرم، بلکه تمامی اعضای خانواده‌ام درحال حاضر عضو جمعیت هلال‌احمر و در کنار من درحال فعالیت هستند.
مسئولین چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند تا خیرین بیشتر به انجام کارهای خیر ترغیب شوند و انگیزه‌شان کمرنگ نشود؟
مردم درحال حاضر تنها به دنبال واقعیت هستند و علاقه دارند که حق به حق‌دار برسد. زمانی که خیران از محقق‌شدن نیتشان مطمئن باشند، حمایت هم می‌کنند. استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد محلی می‌تواند نقش موثری در جلب اعتماد و حمایت خیران و توزیع مناسب حمایت‌ها بین نیازمندان ایفا کند و شعار سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر که همان توان توانمندان به نیاز نیازمندان است تحقق می‌یابد. با توجه به این‌که خانواده من در امور خیر مشارکت داشتند، این اعتماد مردمی برای من ایجاد شده است و خدا را نیز شاکرم که توانستم پاسخ مثبتی به اعتماد مردم بدهم و همچنان معتمد آنها در کارهای خیر باشم.
اگر خاطره‌ای از حضورتان در فعالیت‌های بشردوستانه دارید، بفرمایید.
تمام دوران فعالیت در کارهای خیر برای من خاطره و لذت است اما یکی از خاطرات شیرینی که به یاد دارم، موقعی بود که طرح «همای رحمت» در ماه مبارک رمضان را اجرا می‌کردیم. در یکی از شب‌ها که به در منازل محرومان رفتیم پیرزنی جلوی در منزلش آمد و تا بچه‌های هلال‌احمر را دید که با دستانی پر و سبد غذایی به سراغش آمدند اشک‌های شوقی از گوشه چشم این پیر زن جاری شد که در همان لحظه خدا را شکر کردم که این توفیق را به من داد تا بتوانم به بعضی از آنها کمک کنم و قطعا این لحظات را با هیچ چیز دیگر عوض نخواهم کرد و کار در هلال‌احمر بدون عشق ممکن نیست.
لباس داوطلبان هلال را که به تن می‌کنید چه حسی به شما دست می‌دهد؟
لباس هلال‌احمر يك لباس مقدس است و من با پوشيدن لباس هلال احساس خرسندي و احساس تعهد نسبت به مردمم‌ را دارم و خوشحالم كه مي‌توانم در کمک به نیازمندان سرزمينم سهيم باشم.
در پایان اگر نکته خاصی باقی مانده، بفرمایید.
مردم باید ضمن مشارکت در کارهای خیر، ابتدا از مجریان کار شناخت کافی پیدا کنند. همان‌طور که گفته شد متقاضی کمک و فعالان کار خیر در جامعه افزایش یافته است، اما مهم آن است که کمک خیران در جای خودش هزینه شود از این رو باید قبل از هرگونه مشارکت و همکاری، طرف مقابل را به خوبی شناخت. جمعیت هلال‌احمر بهترین مکان برای کمک به همنوع است و بهتر است مردم با آشنایی هر چه بیشتر به فعالیت‌ها و خدمات این نهاد عمومی، فرصت برای همکاری با آن در زمینه‌های مختلف را پیدا کنند. فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر بسیار گسترده است و هر کس می‌تواند در حد توان با این نهاد همکاری کند.


تعداد بازدید :  173