شماره ۱۲۰۵ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ شهريور
صفحه را ببند
پرسش و پاسخ حقوقی

روزنامه شهروند با هدف بالابردن دانش حقوقی خوانندگان در ستون «بدانیم» سوالات و پاسخ‌های متداول حقوقی و قضائی شهروندان را منتشر می‌کند.
 
   نفقه خانم خانه‌دار به چه صورت محاسبه مي‌شود؟
نفقه زن بستگي به شئونات خانوادگي و عرف و عادت دارد و قاضي پس از بررسي‌هاي لازم نفقه را تعيين مي کند. البته ذکر اين نکته مهم است که نفقه زماني به زن تعلق مي گيرد که زن در تمکين شوهرش باشد.
   دختر باکره‌اي که مهريه‌اش عندالاستطاعه است مي‌تواند از حق حبس استفاده کند؟
در مهريه عندالاستطاعه مرد بايد توانايي مالي پرداخت مهريه را داشته باشد، لذا در اين نوع مهريه اگر زوج توانايي پرداخت نداشته باشد، حق حبس براي خانم وجود ندارد.
   اگر زن نداند که مرد چه اموالي دارد (غير از منزلي که در آن زندگي مي‌کند و خودرویی که دارد) و نتواند به دادگاه معرفي کند، مهريه او به چه صورت پرداخت مي شود؟
در صورتي که مرد اعسارش به دادگاه ثابت شود، مهريه زن قسط‌بندي مي‌شود اما زن هر وقت از ايشان اموالي پيدا کند، مي‌تواند به اجراي احکام معرفي کند تا نسبت به دريافت نقدي مهريه اقدام شود.
   مردی حدود سه‌سال پیش یک خانه را با وام می‌خرد و با اصرار همسرش خانه را به نام او می‌کند، حالا همسرش تقاضای طلاق کرده است. آیا می‌تواند با توجه به این‌که زمان خرید نباید هیچ خانه‌ای به نام زوج یا زوجه باشد آن را پس بگیرد یا خیر؟
به‌طور کلی بعد از وقوع هر معامله‌ای اصل بر صحیح و معتبر بودن آن معامله خواهد بود. از طرفی دیگر ملاک تشخیص صحت هر معامله‌ای زمان انجام آن معامله است، به عبارتی دیگر چنانچه در زمان انجام معامله اهلیت و صلاحیت قانونی کافی و لازم برای انجام معامله وجود نداشته باشد، این امکان وجود خواهد داشت تا به اعتبار و صحت معامله خدشه وارد شود، چنانچه سال‌ها از تاریخ انجام معامله گذشته باشد، بنابراین و در فرض مورد پرسش به‌نظر می‌رسد که چنین امکانی برای شما وجود نخواهد داشت. از طرفی دیگر و نیز با توجه به توضیحات اولیه در سوال به‌نظر می‌رسد مرد ساختمان خود را به همسرش هبه کرده است. برابر مقررات راجع به این عقد که از عقود معین بوده، مرد می‌تواند تا مادامی که ساختمان در مالکیت همسرتان قرار دارد، با ارسال اظهارنامه از هبه رجوع کند و ساختمان را مجددا در مالکیت خود قرار دهد.
ماده ۸۰۳ قانون مدنی بیان می‌کند بعد از قبض نیز واهب می‌تواند با بقای عین موهوبه از هبه رجوع کند مگر در موارد ذیل:
۱- در صورتی که متهب پدر یا مادر و یا اولاد واهب باشد؛
۲- در صورتی که هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد؛
۳- در صورتی که عین موهوبه از ملکیت متهب خارج شده یا متعلق حق غیرواقع شود خواه قهرا مثل این‌که متهب به واسطه‌ فلس محجور شود خواه اختیارا مثل این‌که عین موهوبه به رهن داده شود؛
۴- در صورتی که در عین موهوبه تغییری حاصل شود.
   سند ازدواجمان دست همسرم است. الان مي‌خواهم مهريه‌ام را به اجرا بگذارم و از او جدا شوم، چه کار بايد انجام دهم؟
با در دست داشتن شناسنامه و مدارک به دفترخانه‌اي که ازدواج‌تان در آن ثبت شده مراجعه و درخواست رونوشت از سند ازدواج کنيد.
   اگر زني که خود درآمد دارد و با شوهرش زندگي و درآمدش را در زندگي خرج مي‌کند بخواهد عدم‌پرداخت نفقه توسط شوهرش را در دادگاه ثابت کند، چه کار بايد انجام دهد؟
بايد پس از طرح دادخواست مطالبه نفقه با ارایه دلیل در دادگاه ثابت کند خرج زندگي را از درآمد خودش تامين مي کند.
   چکي را از يک مغازه‌دار دريافت کردم که با مراجعه به بانک مشخص شد پول در حساب براي پرداخت وجه چک موجود نيست. همچنين اعلام شد که صاحبان حساب دو نفر هستند. حالا هرکدام مدعي هستند که ديگري بايد پول چک را بدهد. همچنين يکي از آنها مدعي است شراکت‌شان تمام شده است و درباره چک‌هايي که دست ديگران دارند، سازش‌نامه‌اي در اتحاديه صنفي خود نوشته‌اند. لطفا راهنمايي کنيد؟
شما مي‌توانيد طبق ماده 19 قانون چک، کل وجه چک را از هر کدام از دو نفر مطالبه کنيد، ولي اگر فقط يکي از دو نفر چک را امضا کرده فقط حق مراجعه به او را داريد.


تعداد بازدید :  766