شماره ۱۲۰۰ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۶ مرداد
صفحه را ببند
سرپرست دادسرای جنایی تهران به «شهروند» خبر داد:
فرصت زندگی برای 6 محکوم به قصاص
مادر یکی از اعدامیان نجات‌یافته در گفت‌وگو با «شهروند»: دخترم دوباره متولد شد

شهروند|  نجات 6 محکوم به قصاص از چوبه دار؛ 5 مرد و یک زن صبح دیروز در آخرین لحظات قبل از اجرای حکم اعدام با رضایت اولیای دم در یک‌قدمی طناب دار بار دیگر فرصت زندگی پیدا کردند. این خبر را ظهر دیروز سرپرست دادسرای جنایی تهران اعلام کرد. به گفته محمد شهریاری، 4 نفر از این محکومان موفق به گرفتن مهلت برای تهیه دیه مورد نظر اولیای دم شدند و دو نفر دیگر که یکی از آنها زنی 27 ساله است رضایت کامل اولیای دم را جلب کردند و تا چند ماه دیگر این دو نفر از زندان آزاد می‌شوند.
محمد شهریاری در توضیح پرونده‌های این 6 محکوم به قصاص به «شهروند» گفت: «در میان این افراد زن جوانی به نام مریم از اولیای دم رضایت کامل گرفت. این خانم چند‌سال پیش طی یک نزاع و درگیری همسرش را به قتل رسانده بود. مهدی هم‌ سال 79 شوهر خواهرش را به ضرب چاقو به قتل رسانده بود. البته او در زمان ارتکاب به جرم زیر سن قانونی بود که خانواده او از اولیای دم مهلت یک ماه گرفتند تا دیه مورد نظر آنها را تأمین کنند. افراد خیّری که تمایل دارند، می‌توانند با مراجعه به دادسرای جنایی برای آزادی این محکوم به قصاص هر مبلغی که در توانشان است، کمک کنند.»
او درباره 4محکوم دیگر هم توضیح داد: «یک پرونده دیگر هم به‌طور کامل با صلح و سازش اولیای دم حل‌وفصل شد. همچنین اولیای دم به 3 نفر دیگر مهلت دادند تا مبلغ مورد نظر آنها را تهیه کنند. به‌طور معمول این‌گونه موارد هم به سازش ختم می‌شود.»
قتل شوهر در سن 21 سالگی
مریم یکی از 6 نفری است که تنها چند قدم با طناب دار فاصله داشت. کسی که در آخرین ماه‌های‌ سال 89 در یک درگیری همسرش را به قتل رساند. مریم دانشجوی حسابداری بود. او که در آن زمان 21‌سال بیشتر نداشت، در همان اعترافات اولیه به قتل همسرش اعتراف کرد. نخستین جلسه محاکمه او مهرماه‌ سال 90 برگزار شد. او در دفاعیاتش قتل عمد حامد را قبول نکرد. هرچند او با چاقو ضربه‌ای به پهلوی همسر 24ساله‌اش وارد کرده بود، اما حامد دو روز بعد بر اثر عفونت و خونریزی در همان خانه فوت کرد. مریم در دفاعیاتش در جلسه بارها به اصرار برای مراجعه به بیمارستان جهت مداوا و خودداری همسرش اشاره کرده بود. هیأت قضات شعبه ١١٣ دادگاه کیفری استان تهران او را از قتل عمد تبرئه و به اتهام قتل غیرعمد به پرداخت دیه و زندان محکوم کردند. اما خانواده مقتول به این حکم اعتراض کردند. قصاص تنها خواسته خانواده حامد بود. در ادامه پرونده برای رسیدگی به دیوانعالی کشور فرستاده شد و قضات دیوانعالی هم حکم را نقض کردند و پرونده را برای رسیدگی دوباره به شعبه ٧١ دادگاه کیفری فرستادند. درنهایت هم مریم به قصاص محکوم شد.  7‌سال از زندانی شدن مریم می‌گذشت. خانواده او با وجود همه تلاش‌هایشان موفق نشدند از پدر حامد رضایت بگیرند. حتی تأمین وثیقه برای مرخصی مریم از زندان هم برای آنها مقدور نبود. در همه این سال‌ها مریم چشم انتظار بود تا حکمش اجرا شود. حکم قصاص مریم قرار بود ساعت 5 صبح چهارشنبه در زندان رجایی شهر اجرا شود. اما چیزی شبیه معجزه او را از چوبه دار نجات داد. مریم در آخرین ساعت‌های قبل از اجرای حکم قصاص از سوی خانواده حامد بخشیده شد. اتفاقی که هنوز هم نه مریم و نه خانواده او آن را باور نمی‌کنند.
خوشحالی و دستپاچگی در صدای مادرش پیدا بود. این مادر سالخورده با شور و حرارت خاصی از نجات دخترش می‌گوید. دختری که برای نجات او خیلی‌ها تلاش کردند. در ادامه گفت‌و‌گوی «شهروند» با مادر این دختر نجات‌یافته از چوبه دار را می‌خوانید:
چه زمانی از بخشیده شدن مریم مطلع شدید؟
 حوالی بعدازظهر سه‌شنبه به ما اطلاع دادند. البته من از طریق یکی از دخترهایم در جریان قرار گرفتم. هنوز هم باورم نمی‌شود. از موقعی که این خبر را شنیدم تا الان چندبار زمین را بوسه زدم و به خدا سجده کردم. لطف خدا و کمک بچه‌های رسانه مریم را به ما بازگرداند.
الان چه احساسی دارید؟
صحبت‌کردن از احساسم خیلی سخت و دشوار است.خدا مریم را دوباره به ما داد. انگار مریم دوباره برای من متولد شد. دیروز تولد مجدد دخترم بود.
پس از رضایت خانواده حامد با مریم ملاقات داشته‌اید؟
بله، من همراه با دو دخترم ملاقات ویژه گرفتیم. البته مریم زودتر از ما خبردار شده بود. وقتی او را دیدم بی‌اختیار گریه‌ام گرفت. تصور این‌که اگر این پول جور نمی‌شد و خانواده حامد رضایت نمی‌دادند، برایم غیر قابل تحمل بود. مریم خیلی با ما شوخی می‌کرد. او هم خیلی خوشحال بود. اگر این رضایت نبود، الان باید داغدار مریم بودیم، نمی‌خواهم به این چیزها فکر کنم. به اندازه کافی در این سال‌ها عذاب کشیدیم. الان وقت خوشحالی و لذت از این اتفاق خوش‌یمن است.
در این مدت مریم آرزو یا خواسته‌ای نداشت که با شما در میان بگذارد؟
وقتی می‌خواستیم از مریم جدا شویم به ما گفت دوست دارم بعد از این‌که آزاد شدم، من را به اطراف تهران ببرید تا یک دل سیر آسمان شب و ستاره‌هایش را نگاه کنم.
مریم چند‌سال در زندان بود؟
7سال.
در این مدت چندبار به مرخصی آمد؟
 حتی یک روز هم دخترم مرخصی نگرفت. چون ما توان مالی زیادی نداریم. نتوانستیم وثیقه مورد نظر را تهیه کنیم.
با این حساب دیه حامد را چگونه پرداخت کردید؟
ما که پولی نداشتیم، همه مبلغ را مردم کمک کردند. انجمن امام علی(ع)، مددکاری اجتماعی زنذان شهر ری، بازیگران سینما و تلویزیون، فوتبالیست‌ها و همکاران شما در مطبوعات برای تهیه این پول کمک کردند. تهیه 400‌میلیون تومان برای ما غیرممکن بود. مقداری از آن توسط انجمن امام علی(ع) تهیه شد، یک گلریزان هم در مجتمع کوروش برگزارشد، عوامل فیلم سینمایی چهارشنبه هم درآمد حاصل از اکران فیلم را به مریم کمک کردند، آقای شهاب حسینی، مهتاب کرامتی و چند هنرمند دیگر که اسمشان را فراموش کردم، هرکدام مبلغی را پرداخت کردند. حسین هدایتی هم یک چک 150‌میلیون تومانی داد، البته به دلیل مشکلاتی که برای او پیش آمد فقط 50‌میلیون تومانش وصول شد. با وجود این 100‌میلیون تومان کم داشتیم که همکاران رسانه‌ای شما از طریق یک کانال تلگرامی آن را تهیه کردند. من از همه این افراد تا آخر عمر ممنون و سپاسگزارم که دخترم را به من برگرداندند.

 


تعداد بازدید :  383