شماره ۱۱۹۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
نقش بی‌نظیر زنان در ایجاد یک جامعه تاب‌آور

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر
نقش بی‌نظیر زنان در ارتقای فرهنگ هر جامعه و ایجاد یک جامعه تاب‌آور، پایدار و ایمن بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در جمعیت هلال‌احمر نیز زنان از جایگاه بالا و والایی برخوردار هستند و حضور پرشور و مسئولانه در عرصه‌های مختلف امدادی و نوع‌دوستانه هویدای این جایگاه رفیع است. همچنین دقت عمل و ریزبینی بانوان امدادگر باعث شده تاثیرات مطلوبی در روند فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر داشته باشند و به‌ویژه در حوزه آموزش که نگاه علمی و عملی ویژه‌ای را می‌طلبد، توانسته‌اند چهره‌های مستعدتری را از خود نشان دهند. سازمان امدادونجات نیز باتوجه به هدف اصلی خود که همان کاستن از آلام و رنج آسیب‌دیدگان است از یک سو ارتقای کیفیت ارایه خدمات به زنان وکودکان را به‌عنوان یکی از آسیب‌پذیر‌ترین گروه‌های اجتماعی دردستور کار خود قرار داده است و ازسوی دیگر به منظور کاهش هرچه بیشتر اثرات بلایای طبیعی توانمندسازی زنان را سرلوحه اقدامات خود قرار می‌دهد. در این راستا جمعیت هلال‌احمر آموزش و توانمندسازی زنان درزمان وقوع حوادث طبیعی برای زنان که کانون خانواده هستند و حضور طولانی‌تر و ارتباط نزدیک‌تری با سایر اعضای خانواده دارند را ارایه می‌کند و همچنین تربیت بانوان امدادگر نیز از مهمترین فعالیت‌های این سازمان به شمار می‌رود.
دوره‌های توان افزایی یکی از مهمترین فعالیت‌های سازمان امداد و نجات در طول سال‌های اخیر است که از خصوصیات این دوره‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: حضور امدادگران در فضای واقعی و عملیاتی، برگزاری دوره با نگاه اقتصاد مقاومتی، متکی‌بودن تیم‌های عملیاتی شرکت‌کننده به امکانات خود، بازآموزی و همچنین انتقال تجارب به‌صورت تیمی.
با توجه به اهمیت حضور بانوان در فعالیت‌های امدادی تاکنون سه دوره وِیژه بانوان تشکیل شده که با فراخوان از استان‌ها و در قالب تیم‌بندی مشخص و با امکانات استانی در مکانی مشخص شرکت کرده‌اند و در یک فضای آموزشی عملیاتی توان و امکانات خود را در معرض آزمایش گذاشته‌اند. در دوره اخیر نیز بانوان امدادگر تیم‌های جاده‌ای کشور در سیزدهمین دوره توان افزایی سازمان شرکت کردند و توان عملیاتی خود را برای حضور در عملیات‌های جاده‌ای که بعضا در ایام عید یا موارد خاص از تیم‌های بانوان استفاده می‌شود مورد بازیابی قراردادند.
به‌هرحال درکنارتمامی این موارد،‌ درصد قابل توجه زنان درجمعیت جامعه، روحیه نسبتا آرام و منش طبیعتاً امدادگرانه زنان ازجمله دلایلی است که موفقیت در مهار آسیب‌های ناشی ازحوادث را با توسعه آموزش‌های امدادی در میان زنان ودختران جوان تضمین می‌کند. سازمان امدادونجات نیز، با توجه به اهداف جمعیت هلال‌احمر وهمچنین توانمندسازی زنان درامر امدادونجات و ارتقای ارایه کیفیت خدمات به زنان وکودکان، با درنظر گرفتن ملاحظات شرعی و فرهنگی در تلاش است تا نسبت به توانمندسازی تیم امدادونجات بانوان اقدامات لازم را مبذول کند.


تعداد بازدید :  164