شماره ۴۱۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

شورش افسران جوان ترک
102‌سال پیش، برابر با بیست‌وهفتم اکتبر 1912 میلادی، نيروهاي عثماني در هر سه جبهه ــ صربستان، بلغارستان و يونان ـ دست به عقب‌نشيني زدند. اين جنگ كه به جنگ اول بالكان معروف شده است 3 ماه بيشتر طول نكشيد، و در ماه دسامبر همين‌ سال با عقد يك پيمان ترك مخاصمه پايان گرفت. در پايان اين جنگ كه به شكست عثماني انجاميد و متصرفات آن در اروپا به كمترين مقدار رسيد، افسران جوان ارتش عثماني (تركيه امروز) بر ضد سلطان وقت دست به كودتا زدند و او را بركنار ساختند.

جمهوری چهارم فرانسه
68‌سال پیش، برابر با بیست‌وهفتم اکتبر 1946 میلادی، جمهوري چهارم فرانسه پس از جنگ جهاني دوم آغاز به کار کرد. پس از حمله آلمان نازي و اشغال فرانسه در ژوئن 1940 میلادی، جمهوري سوم فرانسه كه از ‌سال 1870م آغاز شده بود، پس از هفتاد‌سال پايان يافت. با پيروزي متفقين در جنگ جهاني دوم و برگزاري همه‏پرسي در فرانسه، قانون اساسي چهارمين دوره جمهوري فرانسه به تأييد مردم اين كشور رسيد و بدين‌ترتيب جمهوري چهارم فرانسه آغاز شد. در اين جمهوري كه 12‌سال به طول انجاميد، به دليل مشكلات گسترده اقتصادي در فرانسه، 33 دولت بر سر كار آمدند.

کودتای مارشال ایوب‌خان
56‌سال پیش، برابر با بیست و هفتم اکتبر 1958 میلادی، ژنرال محمد ايوب‌خان، از فرماندهان ارتش پاكستان، 11‌سال پس از استقلال این کشور در كودتايى بدون خون‏ريزي قدرت را در اين كشور به دست گرفت و اسكندر ميرزا به‌عنوان اولين رئيس‏جمهوری پاكستان مجبور به كناره‏گيري از قدرت شد. ایوب‌خان قبل از كودتا جانشين رئيس‌جمهوري بود. پس از كودتا، او با در اختيار گرفتن سمت‏هاي رياست‌جمهوري و نخست‌وزيري، در پاكستان حكومت نظامي اعلام كرد.

 


تعداد بازدید :  301