شماره ۱۱۹۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
پرسش و پاسخ حقوقی

روزنامه شهروند با هدف بالابردن دانش حقوقی خوانندگان در ستون «بدانیم» سوالات و پاسخ‌های متداول حقوقی و قضائی شهروندان را منتشر می‌کند.
 
آیا زوجه مکلف است در ایام عده در منزل شوهر یا منزلی که شوهر برای او انتخاب می‌کند، سکونت کند یا خیر؟
به موجب تبصره ۴ قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب ۱۳۷۱ که مقرر می‌دارد: «در طلاق رجعی گواهی کتبی اسکان زوجه مطلقه در منزل مشترک، تا پایان عده الزامی است و در صورت تحقق رجوع صورتجلسه طلاق ابطال و در صورت عدم رجوع در مهلت مقرر صورتجلسه طلاق، تکمیل و ثبت می‌گردد. صورتجلسه تکمیلی طلاق با امضای زوجین و حکمین و عدلین و سر دفتر دفترخانه معتبر است.» با این حال اگر بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد با توجه به صراحت ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی، زن می‌تواند مسکن علیحده انتخاب کند .
من قصد طلاق از شوهرم را دارم؛ چون پنج سالِ با طلاق عاطفی زندگی کردیم به خیال خودم اگه بچه‌دار شم، همه‌چیز درست میشه اما همه‌ چیز بدتر شد؛ الان فرزندم دو سالشه و من خانه را ترک کردم الان همسرم فرزندش را از من می‌خواهد و من شدیدا به فرزندم وابسته‌ام آیا راهی قانونی وجود دارد که تا قبل از دادگاه فرزندم پیش من باشد.
در مورد ماندن فرزند قبل از تشکیل دادگاه نزد یکی از آنها؛ پدر یا مادر قانون حکمی ندارد؛ مگر این‌که در دادگاه در صورت ایراد شوهرتان به این‌که فرزند را با خود برده‌اید، بتوانید ثابت کنید که اگر فرزند نزد ایشان می‌بود با مشکلاتی روبه‌رو می‌شد.
آیا رسیدگی دادگاه تجدیدنظر استان بدون حضور دادستان یا معاونین وی و یا دادیاران نسبت به احکام صادره از دادگاه‌های عمومی جزايی و انقلاب اعتبار قانونی دارد؟
با توجه به تصریح ماده ۲۲ اصلاحی مورخ ۲۸مهر۱۳۸۱ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومـی و انقلاب، رسیدگی دادگاه تجدیدنظر استـان به درخواست تجدیدنظر از احکام قابل تجدیدنظر دادگاه‌های عمومی جزايی و انقلاب با حضور دادستان یا یکی از دادیاران یا معاونین وی به عمل می‌آید، بنابراین حضور دادستان یا نماینده وی، برای رسیدگی دادگاه تجدیدنظر استان در امور جزايی الزامی است.
پرونده‌ای در دادسرا منجر به صدور کیفرخواست شده و در دادگاه جزایی مطرح رسیدگی قرار می‌گیرد قاضی دادگاه در حین رسیدگی متوجه می‌شود بخشی از شکایت شاکی مورد رسیدگی قرار نگرفته و نفیاً یا اثباتاً در مورد آن اظهارنظر نشده است آیا دادگاه می‌تواند ضمن رسیدگی به موارد مندرج در کیفرخواست مراتب را به دادسرا جهت اتخاذ تصمیم مقتضی اعلام كند و آیا اصولاً دادگاه در چنین مواردی مواجه با تکلیفی می‌باشد یا خیر؟
درست است که دادگاه در چارچوب کیفرخواست به پرونده رسیدگی می‌کند اما این بدان معنی نیست که دادسرا به بخشی از شکایت‌های اعلام‌شده از سوی شاکی رسیدگی نکرده و درخصوص آنها نفیاً یا اثباتاً اظهارنظر نکرده و پرونده را ناقص با کیفرخواست به مرجع ذیصلاح ارسال کند و دادگاه نیز معترض آنها نشود، بنابراین در فرض سوال دادگاه می‌تواند پرونده را به دادسرا اعاده و درخواست کند تا نفیاً یا اثباتاً نسبت به مواردی که رسیدگی نشده و در کیفرخواست نیاورده، رسیدگی و اظهارنظر کند و این معنی از تبصره یک اصلاحی مصوب ۲۸/۷/۱۳۸۱ ذیل ماده ۱۴ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب نیز مستفاد می‌شود.

 


تعداد بازدید :  455