شماره ۱۱۹۵ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۱ مرداد
صفحه را ببند
در گفت‌وگو با خبرنگاران مطرح شد
حمله جدید ترامپ به برجام
عراقچی: عدم ‌پایبندی به برجام برای طرف‌های ناقض هزینه جدی دارد

شهروند| دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه مدعی شد که رفتارهای ایران با روح برجام سازگاری ندارد. همزمان با اعلام این سخنان از سوی ترامپ، شبکه تلویزیونی i24 رژیم صهیونیستی، به نقل از برخی مقامات در کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ قصد دارد در گزارش کاخ سفید درباره پایبندی ایران به برجام، خروج آمریکا از این توافق را اعلام کند.
دونالد ترامپ روز پنجشنبه در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران مدعی شد که ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند نیست و این توافق یک معامله ترسناک است. وی در ادامه مدعی شد؛ باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا به ایرانیان 150‌میلیارد دلار داد که از این مبلغ 1.8‌میلیارد دلار نقدی بود و این امر باورنکردنی است اما این تصمیم او بود. ترامپ همچنین گفته است: توافق هسته‌ای یک توافق وحشتناک بود و ایرانیان به آن پایبند نیستند و ما اقدامات سخت و شدیدی اتخاذ خواهیم کرد، اگر ایران به این توافق پایبند نشود.
ترامپ درحالی ایران را به پایبندنبودن به روح و متن برجام متهم می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در 6 گزارشی که در رابطه با اجرای برجام ارایه کرده، پایبندی ایران به تعهداتش را مورد تأکید قرار داده است و کشورهای عضو گروه 1+5 نیز اجرای برجام از سوی ایران را مورد تأیید قرار داده‌اند. روز پنجشنبه همچنین اعلام کرد که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، به ‌زودی به وین سفر خواهد کرد تا در دیدار با مقامات آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی، روند پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را بررسی کند. ترامپ درحالی ایران را به نقض برجام متهم می‌کند که بسیاری از کارشناسان و مقامات فعلی و پیشین آمریکا نسبت به اقدامات دولت وی در نقض برجام و اقدمات تخریبی نسبت به این توافق بین‌المللی هشدار می‌دهند.
روز پنجشنبه بعد از سخنان ترامپ معاون پیشین مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش این ادعاها را دروغ توصیف کرد و گفت:   دولت ترامپ خود تاکنون بارها تأکید کرده است که ایران به توافق عمل می‌کند. بن رودز معاون پیشین مشاور امنیت ملی آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود به ادعاهای دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر این‌که ایران برجام را نقض می‌کند، پاسخ داد. وی در پیام خود نوشت: این یک دروغ است. دولت ترامپ خود بارها تأیید کرده که ایران به توافق هسته‌ای پایبند است. رودز در پیامی دیگر با اشاره به مسأله هسته‌ای کره‌شمالی نوشت: این یک نکته کلیدی است که اگر ترامپ توافق هسته‌ای را که ایران به آن عمل می‌کند، لغو کند، هرگونه شانس توافق با کره‌شمالی از بین می‌رود. این مقام پیشین آمریکایی همچنین در یک پیام دیگر در پاسخ به ادعای یک روزنامه‌نگار که گفته است، توافق هسته‌ای با ایران، ‌پیونگ یانگ را متقاعد خواهد کرد که واشنگتن، کره‌شمالی هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد، نوشت: کره‌شمالی نخستین سلاح هسته‌ای خود را تقریبا یک‌دهه پیش از توافق با ایران آزمایش کرد. متأسفم شما در یک جهان خالی از حقایق زندگی می‌کنید.
عراقچی: عدم ‌پایبندی به برجام برای طرف‌های ناقض هزینه جدی دارد
همزمان با سخنان اخیر ترامپ علیه برجام، سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در بنیاد صلح «ساساکاوا» ژاپن و در حضور بیش از 300 کارشناس و محقق این کشور شرق آسیا، تأکید کرد؛ عدم پایبندی به برجام به یقین برای طرف‌های ناقض آن هزینه جدی خواهد داشت و در صورت حادث‌شدن چنین امری، ایران برای هر احتمالی آمادگی دارد.
معاون وزیر امور خارجه روز جمعه در ادامه برنامه‌های خود در ژاپن طی سخنانی در جمع کارشناسان و محققان این کشور، بهانه‌جویی‌های آمریکا و اعمال بسته تحریمی به ‌خاطر برنامه‌های موشکی ایران را امری غیرقابل پذیرش دانست و گفت: برنامه موشکی ایران که محصول توانمندی‌های مردم ایران است، صرفا دفاعی است و جنبه بازدارنده دارد. وی با تشریح تحولات خاورمیانه و نقش ایران، تأکید کرد؛ ایران یکی از باثبات‌ترین و امن‌ترین کشورهای منطقه است و برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، منشأ قدرت و توان آن تنها مردم ایران هستند.
وی با تشریح نتایج برجام در دو حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، به‌خصوص پیشرفت اقتصادی ایران طی یک‌سال‌ونیمی که از اجرای برجام می‌گذرد، تأکید کرد؛ برجام از جایگاهی قوی در سطح بین‌الملل برخوردار است و نه‌تنها توسط قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت، بلکه توسط مجموعه اتحادیه اروپا و جامعه بین‌الملل مورد حمایت قرار دارد.


تعداد بازدید :  457