شماره ۴۱۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
جعل عنوان، نژادپرستی و توهین به مأموران محیط‌زیست در رزومه «کارلو تاوکیو»
میهمان این روزهای فوتبال ایران را بشناسید
رؤسای فدراسیون ایران و ایتالیا با امضای تفاهمنامه همکاری، قرار دیدار دوستانه در ‌سال آینده را گذاشتند

شهروند| مردی که صبح یک روز پاییزی با لباس رسمی از پله‌های هواپیما به فرودگاه ایران پا گذاشت، یک رئیس معمولی نیست. «کارلو تاوکیو» سال‌ها بعد از این‌که بنیتو موسولینی، همه کاره روزهای تولدش در ایتالیا از مدرسه دوران کودکی اخراج شد، یاغی‌گری را در باطن خود داشت چون چند ‌سال پس از تولد در 13 جولای 1943 در پونته لامبرو ایتالیا، سریالی از اتهامات و زندان‌ها را در پرونده خود دید.
هر 5‌سال و 6 ماه، یک زندان!
تاوکیو تا پیش از یک اظهارنظر تاریخی نژادپرستانه در مرزهای ایتالیا به‌عنوان یک سیاست‌مدار و مدیر ورزشی شناخته می‌شد؛ کسی که پیش از ریاست بر فدراسیون فوتبال ایتالیا، مرد اول اتحادیه لیگ‌های سطح پایین سرزمین چکمه‌ای بود. تاوکیو در دوران فعالیت سیاسی درون محله‌ای، تاریخچه‌ای از حبس و زندان را برای خود رقم زد. به عبارت بهتر او در فاصله 28ساله بین اولین و آخرین حبس به شکل میانگین هر 5‌سال و 6 ماه یک زندان را تجربه کرد. اولین حبس از مجموع 5 حبس رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا، ‌سال 1970 به دلیل جعل عنوان رخ داد؛ آن هم به مدت 4 ماه. دومین تجربه زندان در روزهای به باد رفتن پنالتی روبرتو باجو در فینال جام‌جهانی 1994 رخ داد. تاوکیو به خاطر تخلف مالیاتی، از ابتدای‌ سال 1994، 28 ماه و 2 روز را در حبس گذراند. 2‌سال بعد، مشکلات مربوط به بیمه او را به پشت میله‌ها هدایت کرد و این بار تاوکیو، 3 ماه در زندان ماند. انگار تقدیر این بود که بخشی از سال‌های جام‌جهانی فوتبال را در خانه نباشد چون‌ سال 1998 هم به خاطر گزارش‌های خلاف واقع و پنهانکاری، 3 ماه زندان را به چشم دید. توهین به مأموران حفظ محیط‌زیست و کنترل آلودگی هوا، باعث شد او با یک حضور 90 روزه دیگر در زندان، مجموعا نیمی از‌ سال 1998 را در حبس بگذارند. به عبارت بهتر تاوکیو 42 ماه (3‌سال و نیم) از 71‌سال عمر خود را در زندان گذرانده است.
حضور در فوتبال
این شخصیت جنجالی که حتی روزنامه‌های زرد ایتالیا هم نکات زیادی از زندگی شخصی‌اش نمی‌دانند، چگونه از فوتبال سر درآورد؟ تاوکیو به‌عنوان یکی از علاقه‌مندان فوتبال پس از این‌که نتوانست در عرصه سیاست نامی برای خود دست و پا کند وارد محیط اجرایی فوتبال شد و ریاست لیگ‌های آماتور فوتبال ایتالیا را برعهده گرفت؛ سمتی که هم‌اکنون نیز در اختیار دارد و هنوز با همین عنوان شناخته می‌شود. او اخیرا به بزرگترین ماجراجویی خود دست زد و موفق شد به جای جان کارلو آبته، سی‌ودومین رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا شود اما هنوز چند ماه از ریاستش نگذشته بود که خودش را در مظان اتهام نژادپرستی قرار داد و گفت: «عده‌ای از بازیکنانی که از فوتبال انگلیس به ایتالیا می‌آیند، قبلا تنها در خوردن موز تبحر داشتند! این افراد درحال حاضر در لاتزیو و سایر تیم‌ها شرایط خوبی دارند.» این حرف‌های او نژادپرستانه تلقی شد. به همین دلیل تاوکیو 7 اکتبر امسال از سوی یوفا 6 ماه محروم شد و علاوه بر ممنوعیت حضور در کنگره مارس 2015، اجازه داشتن هرگونه پست اجرایی در عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری فوتبال در اروپا را ندارد.
داستان سفر به ایران
پیدا شدن سروکله این چهره جنجالی در تهران به اندازه کافی سروصدا داشت. رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا همراه ماریو گالاویتی شنبه‌شب با حدود یک ساعت تأخیر وارد فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(س) شدند و مورد استقبال مهدی محمدنبی دبیرکل و دیگر مقامات فدراسیون فوتبال قرار گرفتند. تاوکیو که برای اقامتی 2 روزه وارد تهران شده، روز گذشته به قصد امضای تفاهمنامه همکاری همراه علی کفاشیان، همتای خود در فدراسیون فوتبال از هتل آکادمی، کمپ تیم‌های ملی، سالن بدنسازی و زمین چمن مصنوعی بازدید کردند. او در این بازدید از کیفیت چمن مصنوعی ایراد گرفت و عکسش با شورت ورزشی را به رخ کفاشیان کشید!
کفاشیان هنگام تماشای تمرین تیم فوتبال بانوان زیر 19‌سال از تاوکیو خواست در بخش بانوان نیز 2 فدراسیون با هم همکاری داشته باشند و اگر مربی خوب سراغ دارد به فدراسیون ایران پیشنهاد دهد. پس از امضای تفاهمنامه همکاری بین فدراسیون فوتبال ایران و ایتالیا، پیراهن شماره 6 ایران با نام تاوکیو به رئیس فدراسیون ایتالیا و لباس بوفون دروازه‌بان تیم‌ملی ایتالیا و آندره‌آپیرلو به علی کفاشیان و مهدی محمدنبی اهدا شد. تاوکیو امروز با تاج، رئیس سازمان لیگ حرفه‌ای کشورمان دیدار می‌کند.
بازی دوستانه با ایتالیا
اتفاق اصلی حضور تاوکیو در ایران، امضای تفاهمنامه همکاری بود که بر این اساس ایران و ایتالیا، ‌سال آینده در یک بازی دوستانه به مصاف هم می‌روند. تاوکیو دراین‌باره توضیحات بیشتری داد: «برای پیشرفت بسیار زیاد در روابط فوتبال ایتالیا و ایران به این‌جا آمدم. بازی‌های ایران در جام‌جهانی 2014 را بهتر از نمایش تیم کشورم ارزیابی می‌کنم. پروژه اصلی ما، همکاری و تبادل‌نظر در رده پایه است.»

 


تعداد بازدید :  255