شماره ۴۱۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
فریده شجاعی، نایب‌رئیس بانوان فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «شهروند»:
این‌قدر به بحث تعیین جنسیت دامن نزنید
حق استفاده از مشاور مرد را هم نداریم، چه برسد به مربی وزارت ورزش نمی‌تواند مرا برکنار کند

شهروند| فوتبال بانوان در ایران به اندازه کافی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و در سال‌های اخیر پیشرفت آنچنانی نیز در این بخش شاهد نبودیم. هلنا کاستا، اولین سرمربی خارجی تیم فوتبال بانوان بود و حالا فدراسیون برای پیشرفت این رشته به دنبال جذب یک مربی خارجی دیگر است؛ البته در این راه محدودیت‌هایی وجود دارد که به عقیده نایب‌رئیس بانوان فدراسیون فوتبال، کار کمیته فنی را برای تأیید گزینه‌های موجود سخت کرده است. علاوه بر این، مسأله فوتبال بانوان دارای حاشیه‌های زیادی است که شاید به دلیل کمتر دیده شدن آنها رسانه‌ها نیز به آن نپرداخته‌اند. گفت‌وگوی فریده شجاعی، نایب‌رئیس بانوان فدراسیون فوتبال را با «شهروند» بخوانید:
 چند هفته‌ای است که بحث حضور مربی خارجی برای هدایت تیم‌ملی فوتبال بانوان مطرح شده، با گزینه خاصی به توافق رسیده‌اید؟
با تصمیم کمیته فنی فدراسیون قرار بر این شد تا برای پیشرفت فوتبال بانوان از مربی خارجی استفاده کنیم. رزومه یک مربی آلمانی و یک مربی هلندی برای ما ارسال شده است اما اعضای کمیته فنی بعد از مطالعه این رزومه‌ها به آن چیزی که مدنظرشان بود، نرسیدند؛ البته بعد از تأیید کمیته فنی بنده نظرم را اعلام می‌کنم و درنهایت کفاشیان به‌عنوان رئیس فدراسیون تصمیم گیرنده است. در هر صورت فعلا با هیچ مربی مذاکره صورت نگرفته و درحال مطالعه درخصوص برخی دیگر از مربیان هستیم.
 چرا سراغ مربیان سطح بالاتری نمی‌روید که برای پیشرفت فوتبال بانوان به ایران بیایند؟
ما در انتخاب سرمربی برای تیم بانوان دارای محدودیت‌هایی هستیم که هر مربی خارجی با آن کنار نمی‌آید. به همین خاطر مجبوریم که با مربیان درجه 2 مذاکره کنیم. ما هم محدودیت مالی برای تیم فوتبال بانوان داریم و هم این‌که شرایط کشورمان طوری است که هر مربی نمی‌تواند با این شرایط کنار بیاید.
 تابه‌حال بحث حضور مربی مرد برای تیم بانوان مطرح شده است؟
اصلا نمی‌توانیم چنین انتخابی داشته باشیم. طبق قوانینی که وجود دارد ما برای تیم بانوان به هیچ‌وجه نمی‌توانیم از مربیان مرد استفاده کنیم. حق استفاده از مشاور مرد هم نداریم، چه برسد به مربی!
 از بحث فنی خارج شویم، ماجرای تعیین جنسیت فوتبالیست‌های حاضر در لیگ بانوان هر ‌سال حاشیه‌هایی ایجاد می‌کند. نظر شما به‌عنوان رئیس کمیته بانوان چیست؟
در تمام دنیا موضوع تعیین جنسیت برای فوتبالیست‌های بانوان وجود دارد و اتفاق عجیبی نیست که فدراسیون ایران به این مسأله می‌پردازد. فکر می‌کنم برخی افراد درباره تعیین جنسیت و آزمایش‌هایی که صورت می‌گیرد، کمی بزرگ‌نمایی کردند زیرا این موضوع آن‌قدر هم گسترده نیست که اعلام شده است. کمیته پزشکی فدراسیون هر ساله پیگیر است و به‌عنوان مثال در لیگ‌های فوتبال و فوتسال بانوان که امسال برگزار می‌شود، یک مورد هم نداشتیم که مشکلی از این بابت داشته باشد. هر کسی هم صحبتی غیر از این می‌کند، مطمئن باشید که کذب است.
  اخیرا شنیده شد نامه‌ای از سوی هیأت‌رئیسه فدراسیون علیه کفاشیان به وزیر ورزش ارسال شده است. به‌عنوان عضوی از هیأت‌رئیسه، آن را امضا کردید؟
من هم زیر نامه‌ای را که در هیأت‌رئیسه تنظیم شد امضا کردم اما در این نامه فقط هیأت‌رئیسه از رئیس فدراسیون سوالاتی را داشت که این روند کاملا طبیعی است. این را‌ که این نامه به وزیر ورزش ارسال شده من در جریان نیستم اما محتویات آن کاملا خصوصی بود و نمی‌دانم چرا رسانه‌ای شد.
 این روزها شنیده می‌شود برخی از اعضای مجمع به دنبال برکناری کفاشیان هستند، شما چه نظری در این خصوص دارید؟
من 7‌سال است که با کفاشیان کار می‌کنم، چطور می‌توانم رأی به برکناری او بدهم؟! در ضمن چیزی که به حوزه من بازمی‌گردد، کاملا از حمایت‌های رئیس فدراسیون راضی هستم. کفاشیان در این سال‌ها به نحواحسن از فوتبال بانوان حمایت کرده و یکی از حامیان اصلی من و فوتبال بانوان بوده است. به نظرم این مسائل بیشتر درحد شایعه است.
 به‌عنوان سوال آخر، از چند ماه قبل زمزمه‌ برکناری شما از سوی وزارت ورزش شنیده می‌شود. اتفاق جدیدی دراین‌باره رخ داده؟
من همیشه به همکارانم نیز می‌گویم که ما انتخاب مجمع فدراسیون فوتبال هستیم و تا لحظه‌ای که در فدراسیون حضور داریم، باید به وظایفمان عمل کنیم. هر آمدنی، رفتنی دارد و من زیاد به برکناری و این‌طور صحبت‌ها فکر نمی‌کنم و بیشتر تمرکزم روی کارم است. هر زمانی هم که بگویند، برو، می‌روم؛ البته اگر از نظر قانونی بخواهیم نگاه کنیم، فقط مجمع فدراسیون می‌تواند مرا برکنار کند، نه وزارت ورزش.


تعداد بازدید :  210