شماره ۴۱۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
امدادگران هلال‌احمر در جست‌وجوی جسد این مربی آموزش و پرورش هستند
فداکاری یک معلم در سیل مرگبار

شهروند| با گذشت 7 روز از حادثه سیل لرستان و غرق شدن سه دانش‌آموز و یک معلم هنوز جنازه معلم فداکار لرستانی پیدا نشده است.
وقتی معلم فداکار برای درمان 3 دانش‌آموزش در راه انتقال آنها به بیمارستان بود، هرگز تصور نمی‌کرد حادثه‌ای عجیب آنها را به کام مرگ فرو ببرد.
سیلاب مرگبار
28 مهرماه بود که معلم فداکار لرستانی برای درمان 3 دانش‌آموز بیمارش راهی سفری مرگبار شد. می‌خواست دانش‌آموزانش را به درمانگاه زیسیان ببرد اما هرگز تصور نمی‌کرد در مسیر سفری بی‌بازگشت قرار گرفته باشد. در پیچ جاده‌های خرم‌آباد بودند که باران شروع به باریدن کرد. هنوز روی پل نرسیده بودند که خودرویشان از مسیر منحرف شد. در یک چشم بر هم زدن سیل اطرافشان را گرفته بود و آنها را به اطراف پرتاب می‌کرد. چند دقیقه بعد سیلاب همه جا را فرا گرفت و خودروی مرد معلم به همراه 4 سرنشین در نقطه نامعلومی ناپدید شد. با اعلام این خبر به پایگاه‌های هلال‌احمر بلافاصله 150 امدادگر وارد محل سیلاب شدند و عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن سرنشینان خودروی پژو 405 معلم فداکار آغاز شد. روستاییان هم برای کمک به امدادگران به منطقه سیل‌زده آمده بودند. اما پس از چند ساعت جست‌وجوي سخت، امدادگران توانستند قطعاتی از خودرو را در طول مسیر رودخانه پیدا کنند. وارد شدن امدادگران به سیلاب، عملیات سختی را پیش روی آنها قرار داده بود تا این‌که به منظور انجام عملیات جست‌وجو، بالگرد امداد و نجات هلال‌احمر آماده پرواز شد. بالگرد درحال پرواز در مسیر رودخانه بود که امدادگران توانستند جسد یکی از دانش‌آموزان را در یک کیلومتری محل سقوط خودرو به رودخانه کشف کنند. تا این‌که جسد 2 دانش‌آموز دیگر در فاصله چند کیلومتری از هم پیدا شد.
جست‌وجو همچنان ادامه دارد
درحالی‌که 7 روز از این سیلاب مرگبار در منطقه پلدختر می‌گذرد جسد معلم فداکار لرستانی همچنان مفقود است. حسین رضا مرادی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان در رابطه با این خبر گفت: «دوشنبه‌شب هفته گذشته بر اثر بارش باران و جاری شدن سیل در محور اصلی خرم‌آباد به پلدختر در منطقه شوراب خرم‌آباد سه دانش‌آموز، یک معلم و یک نفر دیگر با خودروی دیگر جان خود را از دست دادند که با تلاش همه دستگاه‌های اجرایی لرستان جسد سه دانش‌آموز هفته گذشته پیدا شده، اما هنوز جسد این معلم فداکار و سرنشین یک خودروی پراید که همزمان در مسیر سیلاب قرار گرفته بودند، پیدا نشده است. روزانه بیش از 300 نیروی امداد و نجات درحال جست‌وجو در مسیر رودخانه کشکان‌رود خرم‌آباد تا پلدختر هستند و جست‌وجو‌ها تا کیلومترها دورتر از محل حادثه همچنان ادامه دارد.»
اقدام انسان‌دوستانه معلم فداکار
فداکاری کاظم صفرزاده معلم 45ساله لرستانی حالا در شهرش دهان‌به‌دهان می‌چرخد. او که در تمام سال‌های دوران معلمی اش، درس فداکاری و ایثار را به دانش‌آموزانش یاد داده بود حالا با مرگی قهرمانانه در سیلاب مرگبار جان سپرد. گودرز کریمی مدیرکل آموزش و پرورش لرستان هم با تجلیل از اقدام انسان‌دوستانه، ایثار و فداکاری معلم مرحوم کاظم صفرزاده گفت: «این معلم شریف با فدای جان خود، اوج مهر و محبت معلمی
 را نشان داد.
این مصیبت احساسات 330‌هزار معلم و دانش‌آموز لرستانی را جریحه‌دار کرد و دستگاه بزرگ تعلیم و تربیت لرستان خود را در مصائب بازماندگان این حادثه ناگوار و دلخراش شریک می‌داند. آموزش و پرورش لرستان از همان ساعات اولیه حادثه ورود پیدا کرده و با تمام توان و ظرفیت به دنبال جست‌وجوی اجساد قربانیان حادثه است که با تلاش و همکاری مدیریت بحران استان و امدادگران هلال‌احمر، اجساد دانش‌آموزان پیدا شده و تلاش‌ها برای یافتن جسد فرهنگی فداکار و ایثارگر با کمال تأسف تا این لحظه به جایی نرسیده است.» همچنين رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران لرستان نیز درباره حادثه‌ای که منجر به مرگ معلم فداکار و 3 دانش‌آموزش شد، گفت: «به دلیل گستردگی منطقه، امدادگران با عملیات سخت و طاقت‌فرسایی روبه‌رو بودند به همین خاطر علاوه بر نیروهای هلال‌احمر لرستان، گروه‌های تخصصی جست‌وجوی اجساد از 4 استان مرکزی، خوزستان، همدان و کرمانشاه به لرستان آمده و درحال جست‌وجو در منطقه هستند. این حادثه درحال حاضر سه حالت دارد؛ یا اجساد زیر رسوبات رفته، یا در لابه‌لای تنه درختان در رودخانه و یا به خاطر سیلابی بودن شدید رودخانه به کیلومترها دورتر رفته‌اند که کار جست‌وجو را با تمام توان ادامه می‌دهیم.»
معلم فداکار لرستانی ماندگار شد
بسیج همگانی برای پیدا کردن جسد معلم فداکار لرستانی این روزها در منطقه سیل‌زده به کاری روزانه تبدیل شده است. نصرالله بازگیر رئیس آموزش و پرورش عشایری لرستان در رابطه با عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن کاظم صفرزاده گفت: «بیش از 500 نفر از پرسنل و کارکنان آموزش و پرورش بعدازظهرها به جست‌وجوی جسد همکار خود می‌پردازند. معلم فداکاری که در این حادثه جان خود را از دست داده دارای سه فرزند پسر و 22‌سال سابقه خدمت معلمی است.»


تعداد بازدید :  229