شماره ۴۱۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
روی خط خبر

تعداد مبتلایان به ابولا از 10 هزار نفر گذشت
تاکنون 4 هزار و 922 نفر قربانی شدند
ایسنا| شمار مبتلایان به ابولا از 10 هزار نفر فراتر رفته است. این را آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد. بر اساس اعلام این سازمان شیوع این ویروس مرگبار موجب شده 4922 تن نیز جان خود را از دست بدهند. سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کرده است سه کشور سیرالئون، لیبریا و گینه بیشترین تلفات از شیوع ابولا را داشته‌اند و تنها 27 مورد از فوتی‌ها در خارج از این سه کشور بوده است. همچنین لیبریا با 2705 مورد فوتی بر اثر ابتلا به ابولا بیشترین تلفات را داشته و در پی آن سیرالئون با 1281 و گینه با 926 مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: تعداد مبتلایان به ابولا در حال حاضر 10 هزار و 141 نفر است و احتمال می‌رود شمار آنان بیشتر باشد چرا که برخی خانواده‌ها اقدام به نگهداری بیمارشان در خانه کرده‌اند.
شبکه خبری بی‌بی‌سی همچنین اعلام کرد: مالی جدیدترین کشوری است که قربانی ویروس ابولا را داشته است. طبق اعلام مقامات این کشور کودک دوساله‌ای بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده و همچنین بیش از 40 نفر از بستگانش که با او در ارتباط بوده‌اند قرنطینه شده‌اند.

70‌هزار مبتلابه «ام اس» در کشور
بیماری «ام‌ اس» بیشتر در میان زنان 20 تا 35‌سال و کودکان مشاهده می‌شود
ایسنا| 70‌هزار نفر در کشور درگیر بیماری ام اس هستند، بررسی‌ها نشان می‌دهد این بیماری بیش از همه به سراغ جوانان، به‌ویژه زنان 20 تا 35‌سال می‌رود، حالا براساس تحقیقات، مواردی از این بیماری در میان کودکان و افراد مسن هم مشاهده شده است. اینها را پاکدامن رئیس انجمن علوم اعصاب ایران می‌گوید و ام اس را یک بیماری ‌هزار چهره می‌خواند. «وقتی می‌گوییم بیماری ام اس، یک بیماری‌ هزار چهره است یعنی این‌که ممکن است هر قسمت از سیستم عصبی را مختل کرده و التهاب و اختلال منحصربه‌فرد آن قسمت را ایجاد کند، مثل اختلالات حرکتی، تعادل، حسی یا به صورت سرگیجه، دوبینی و اختلالات ادراری باشد.»
 او تأکید می‌کند که نشانه‌های این بیماری در گروه‌های سنی مختلف، متفاوت است.« برای نمونه کوچکترین مریضی که داشتم شش ماهه بود و بیماری او با تشنج ظاهر شد و مسن‌ترین بیمارم 74‌سال داشت که نشانه بیماری ام اس در او، اختلالات حرکتی بود.» به گفته پاکدامن، این بیماری از نظر علت سیستم ایمنی را در افراد مستعد دچار اختلال می‌کند که محرک آن یک ماده خارجی و به احتمال زیاد ویروس است اما تاکنون شناخته نشده و معمولا سیستم عصبی مرکزی را مختل می‌کند.
رئیس انجمن علوم اعصاب ایران تأکید می‌کند که «حمله»‌های حرکتی و عصبی، نشانه بارز این بیماری است.« زمان این حمله‌ها از چند روز تا چند هفته است که با درمان می‌توان مدت سیر این حمله‌ها را کاهش داد و با درد همراه نیست و بیشتر در چشم ظاهر می‌شود که بعد از دو تا سه هفته خود به خود از بین می‌رود.»
بر اساس اعلام پاکدامن، بیماری ام اس، پیشگیری ندارد و از نظر شیوع، ما در منطقه‌ای قرار داریم که طبق تقسیم‌بندی بین‌المللی باید شیوع کم و زیر 5 در 100‌هزار را داشته باشیم، این در حالی است که متاسفانه درحال حاضر بیش از 70‌هزار بیمار ام اس داریم و شیوع آن در کشور متوسط است. رئیس انجمن علوم اعصاب ایران تأکید می‌کند:«از نظر تغذیه برای این بیماران تغذیه مخصوصی قایل نیستیم اما باید از مصرف روغن‌های حیوانی به میزان زیاد جلوگیری کنیم.»
ابتلای 70‌هزار نفر به بیماری ام اس درحالی از سوی رئیس انجمن علم اعصاب ایران اعلام می‌شود که پیش از این دبیر کنگره ام اس، با اعلام این‌که آمار دقیقی از شمار مبتلایان به این بیماری وجود ندارد، گفته بود که تعداد این بیماران در کشور، حدود 50 تا 60‌هزار نفر است. در گزارش‌های رسمی نیز تعداد مبتلایان حدود 40‌هزار نفر ثبت شده است.

حافظی دوباره رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران شد
شهروند| رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران شد. هر چند دیروز و پیش از برگزاری انتخابات کمیسیون سلامت، رحمت‌الله حافظی از احمد مسجد‌جامعی خواست که به‌عنوان رئیس کمیسیون کاندیدا شود اما این امر با مخالفت مسجدجامعی روبه‌رو شد. از این رو رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در‌سال دوم دور چهارم شورای شهر تهران ابقا شد.
در جلسه دیروز کمیسیون سلامت درباره ترتیب اعضا در ‌سال دوم رای‌گیری شد که اعضا بر همان اساس ‌سال اول ابقا شدند.
بدین ترتیب دکتر رحمت‌الله حافظی به‌عنوان رئیس، مهندس محمدحقانی به‌عنوان نایب‌رئیس و دکتر معصومه آباد نیز به‌عنوان مخبر کمیسیون هر کدام به اتفاق آرا انتخاب شدند.


تعداد بازدید :  299