شماره ۴۱۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
خبر

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: نظرات کارگروه پارازیت اجرایی شود
ایسنا| رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به تشکیل کمیته پارازیت گفت: انتظار می‌رود نظرات این کارگروه مورد توجه قرار گیرد و اجرایی شود.
معصومه ابتکار، با بیان این‌که موضوع پارازیت‌ها از مدت‌ها پیش از طریق وزیر ارتباطات پیگیری شده و جلساتی با حضور سازمان توسط این وزارتخانه برگزار شده ‌است، گفت: براساس اندازه‌گیری‌ها و رصد دقیق شرایط و وضعیت در این کارگروه نشان می‌دهد که این نوع استفاده از امواج خیلی در دنیا سابقه طولانی ندارد و نسبت به آثار، عوارض و آسیب‌های آن اطلاعات زیادی در اختیار نیست. او افزود: این کارگروه جمع‌بندی خود را به کمیته‌ای متشکل از وزرا منتقل کرده و آن کمیته نیز پس از تشکیل جلسه  نظر نهایی خود را در این خصوص با رعایت جوانب احتیاط برای محیط‌زیست و سلامت مردم اعلام کرده است که انتظار می‌رود نظرات این کارگروه مورد توجه قرار گیرد و اجرایی شود.

آغاز عملیات بهسازی آرامگاه کوروش
مهر| مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از آغاز عملیات بهسازی آرامگاه کوروش خبر داد.  مصیب امیری گفت:  این پروژه به منظور بهسازی امور تاسیساتی، نورپردازی آرامگاه و ایجاد کانال انتقال تاسیسات، کف‌سازی صفه آرامگاه و ایجاد مسیر بازدید، ایجاد زیرساخت‌های تاسیساتی و دوربین‌های مداربسته و همچنین روشنایی آرامگاه اجرا می‌شود.
امیری با اشاره به این‌که عملیات مورد نظر در پیرامون آرامگاه کوروش اجرا می‌شود، ادامه داد: گردشگرانی که وارد مجموعه جهانی پاسارگاد می‌شوند می‌توانند از سایر قسمت‌ها شامل کاخ انسان بالدار، کاخ اختصاصی، کاخ پذیرایی و ایوان تخت یا تخت سلیمان و... بازدید کنند، اما تا مدت‌زمان اجرای این پروژه بازدید از مقبره از نزدیک میسر نیست.
او گفت: در طرح ساماندهی مقبره کوروش مسیر بازدید برای بازدیدکنندگان تعریف خواهد شد و همچنین با ایجاد رمپ مخصوص برای معلولان، امکان بازدید آنها از مقبره نیز فراهم می‌شود.

کشف غار سه‌هزارساله در ارتفاعات ماسال
مهر| غار باستانی با بیش از سه‌هزار‌سال قدمت به‌عنوان قدیمی‌ترین غار باستانی و استقراری غرب گیلان در ارتفاعات شهرستان ماسال کشف شد.   مجید کوهی، کارشناس ارشد باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان گفت: این غار دارای آثاری از یافته‌های فرهنگی مانند سفال و دست‌افزارهای سنگی مربوط به عصر آهن بوده و قدمتی بیش از سه‌هزار‌سال دارد.
او که به تازگی این غار را کشف کرده است، ادامه داد: دهانه این غار حدود دو تا سه متر قطر دارد و مساحت فضای داخلی آن نیز دارای بیش از یک صد و 50 متر تخمین زده می‌شود و ارتفاع فضای داخلی آن از سطح نهشته‌های باستانی (لایه‌های باستانی و فرهنگی) غار تا سقف آن بین سه تا 6 متر است. کوهی افزود: در قسمتی از نهشته‌های حفاری‌شده غیرمجاز این غار بیش از 10 لایه و لنز اعم از لایه‌های فرهنگی شامل خاکستر و بقایای آتش و ز غال و استخوان‌های حرارت‌دیده مشاهده شد.  در این نهشته‌های مضطرب‌شده (لایه‌های به‌هم‌خورده توسط حفاران غیرمجاز) قطعه‌های استخوان حیوانی نیز مشاهده شد که ظاهرا روی آن عملیات خاص روتوش و صیقل دیده می‌شود ولی اکنون نمی‌توان درباره دوران ماقبل تاریخ یا دوران پارینه‌سنگی این غار نظر قطعی داد چون این کار به کاوش علمی نیاز دارد به همین علت در یک طرح پژوهشی و با اخذ مجوز و ورود متخصصان این دوره ماهیت حقیقی این ادوار اعلام و نتیجه آن در مقاله و گزارش علمی گزارش و اطلاع داده می‌شود.  کارشناس امور پژوهشی میراث فرهنگی تالش از نام بردن محل دقیق این غار به علت مسائل امنیتی و مصون ماندن آن از حفاری‌های غیرمجاز خودداری کرد و گفت: در این غار باستانی لایه‌های تاریخی عصر آهن نیز مشهود است.  او با اعلام این‌که جنس این غار از نوع آهکی است، گفت: در فضای داخلی غار دالان‌های فرعی نیز موجود است.


تعداد بازدید :  255