شماره ۴۱۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
رئیس مرکز آمار افراد با درآمد 270هزارتوماني را فقير نمي‌داند
يك‌ميليون و800 هزارتومان؛ حداقل هزينه خانوار شهري

شهروند | کاهش ارزش پول ملی، تورم سنگین و فزاینده و البته کاهش درآمدهای ملی در سال‌های اخیر هم دامن اقتصاد ایران را گرفته و هم عامه مردم را. برآیند این اتفاقات هم کاهش قدرت خرید مردم بود به عبارت دیگر همزمان با گران شدن بی‌سابقه همه کالاها و خدمات، درآمد قریب به اتفاق مردم به گرد پای قیمت‌ها هم نمی‌رسید و هنوز هم نمی‌رسد. نتیجه هم این بود که حداقل درآمد برای حداقل زندگی به شدت افزایش یافت و بسیاری از مردم به‌خصوص در کلان شهرها از بالای خط تورم به پایین این خط سقوط کردند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که خط تورم در ایران چند سالی است که به خطی فرضی تبدیل شده چون هیچ‌کدام از نهادهای مدعی انتشار آمار حاضر به ترسیم آن نیستند. یعنی نه مرکز آمار، نه بانک مرکزی و نه حتی مرکز پژوهش‌های مجلس که برای انتشار آمار و ارقام دیگر گوی سبقت را از دست هم می‌گیرند در این مورد ترجیح می‌دهند سکوت کنند. با اینهمه تخمین این رقم چندان دشوار هم نیست. فعالان کارگری می‌گویند حداقل سبد هزینه برای کارگران بیش از دو‌میلیون تومان است. حسین راغفر کارشناس اقتصادی هم معتقد است خط فقر در پایتخت برای یک خانواده 5 نفره دو‌میلیون و 300‌هزار تومان است. این درحالی است که قانون کار دستمزد را به زحمت به 600‌هزار تومان رسانده است. با این تفاسیر تخمین تعداد مردمی که زیرخط فقر روزگار می‌گذرانند هم دشوار به نظر نمی‌رسد. با این وجود و در شرایطی‌درصد قابل ملاحظه‌ای از مردم عملا با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند رئیس مرکز آمار حداقل هزینه برای زندگی یک خانوار شهری را یک‌میلیون و 800‌هزار تومان عنوان می‌کند اما حاضر نیست خط فقر را اعلام کند. به عبارت دیگر کار به این‌جا که می‌رسد تفکیک وظایف در اعلام آمار اهمیت می‌یابد. جالب‌تر این‌که در مورد نرخ تورم، مرکز آمار و بانک مرکزی ماراتن سرعت برگزار می‌کنند. به‌هرحال عادل آذر در تازه‌ترین اظهارنظر خود اعلام کرد: در بهار 93 هزینه یک خانوار روستایی ایران ماهانه یک‌میلیون و 92‌هزار و 500 تومان و هزینه یک خانوار شهری ایرانی یک‌میلیون و 822 هزارتومان بوده است که عدد قابل توجهی است.
او در توضیح اظهاراتش درخصوص این‌که اگر شخصی 270‌هزار تومان درآمد داشته باشد، فقیر نیست، هم گفت: در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردم که طبق استانداردهای جهانی خط فقر مطلق درآمد 1.5 دلاری فرد در روز است که متأسفانه با برداشت‌ها و انعکاس اشتباهی که از این موضوع شد این نقل قول از من انتشار یافت.
او درباره دلیل عدم اعلام خط فقر هم گفت:  قبلاً متولی اعلام نرخ خط فقر، وزارت رفاه بود امروز هم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این وظیفه را برعهده دارد به همین دلیل مرکز ‌آمار ایران هیچ وقت نرخ خط فقر را اعلام نکرده و نمی‌کند ضمن این‌که خط فقر جزو آمارهای رسمی نیست که بخواهیم آن را اعلام کنیم.
حفظ حوزه کاری در مورد خط فقر درحالی صورت می‌گیرد که جنگ با بانک مرکزی در مورد انتشار آمار رسمی کماکان ادامه دارد درخصوص این جدال هم آذر تصریح کرد:  این موضوع سابقه تاریخی دارد و به قبل از شکل‌گیری بانک مرکزی و مرکز آمار برمی گردد. به گفته او برای اولین بار بانک ملی، تورم را در تاریخ ایران محاسبه کرده است و پس از تشکیل بانک مرکزی، این مسئولیت به این بانک منتقل شد تا این‌که مرکز آمار ایران شکل گرفت.
آذر تأکید کرد: قانون منعی برای محاسبه تورم توسط بانک مرکزی یا دیگر دستگاه‌های دولتی ندارد اما در تحلیل‌ها، اظهارات و گزارشات رسمی کشور بدون تردید، عدد مرکز آمار ایران باید مورد استناد قرار گیرد. به گفته او قبلا‌ سال پایه محاسبه بانک مرکزی و مرکز آمار ایران متفاوت بود اما الان ‌سال پایه هر دو،‌ سال 90 قرار گرفته و به این ترتیب اختلاف‌ها کم و آمارها نزدیک شده است.


تعداد بازدید :  225