شماره ۴۱۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

معاون وزیر خارجه آمریکا: برخی خواهان شکست مذاکرات هسته‌ای هستند
وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در گفت‌وگوهای اتمی با ایران گفت برخی از متحدان آمریکا و اعضای کنگره امید دارند که دیپلماسی با ایران شکست بخورد. به گزارش ایرنا، شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی گفت: مذاکره‌کنندگان تمرکزشان روی رسیدن به توافقی است که به دنیا اطمینان دهند برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است. شرمن در یک سخنرانی در مرکز تحقیقات استراتژیک و بین‌المللی گفت: ما البته می‌دانیم که این روند مذاکرات، جنجالی است. وی افزود: برخی نگران هستند که مذاکرات شکست بخورد. برخی دیگر نیز به نظر می‌رسد که می‌ترسند مذاکرات به موفقیت برسد. خیلی‌ها درباره آن پرسش‌ها و شک و تردیدها دارند.

 بازرس پیشین آژانس:  ایرانی‌ها حاضر نیستند از خط قرمزهای خود پا فراتر بگذارند
اندیشکده علوم و امنیت بین‌المللی در یادداشتی کوتاه به قلم دیوید آلبرایت، بازرس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای ایران و غرب را بررسی کرده است.  به گزارش ایسنا، در بخشی از این یادداشت آمده است: «با وجود بحران‌هایی که اخیرا در خاورمیانه پدید آمده است باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در افق آسمان ابری سیاست خارجی دولت آمریکا تنها به رسیدن توافق هسته‌ای با ایران می‌نگرد، البته به نظر می‌رسد احتمال آن‌که دو طرف تا 24 نوامبر به توافق جامعی دست نیابند رو به افزایش است و شروطی که دو طرف برای یکدیگر قائل شده‌اند به بالاترین سطح خود رسیده است».  در پایان این یادداشت ادعا شده است: به نظر نمی‌رسد ایرانی‌ها از خط قرمزهای خود پا فراتر بگذارند و بر این اساس رسیدن به یک توافق هسته‌ای با ایران محال به نظر می‌رسد.  

ایندیپندنت: بهترین زمان برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران است
روزنامه ایندیپندنت در گزارشی تحلیلی با پرداختن به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5‌ نوشت: اکنون بهترین زمان برای دستیابی به یک توافق است. روزنامه ایندیپندنت دراین‌باره نوشت:  دولت ایران همواره تأکید کرده است که در تأسیسات هسته‌ای‌اش شامل نطنز کاری بیشتر از تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر انجام نمی‌دهد. این کشور به‌طور مکرر به جهان یادآوری کرده است که از حق غیرقابل انکار استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز برخوردار است و همانند هر کشور دیگر عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.  پی.  تی) حق دارد از این تکنولوژی بهره ببرد. ایران همچنین تأکید دارد که در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای خلاف قوانین اسلام و کشورش است.  ایندیپندنت ادامه داد: غرب درحالی ابراز نگرانی می‌کند که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمام فعالیت‌های تأسیسات نطنز و دیگر تأسیسات اعلام‌شده ایران را نظارت و اعلام می‌کنند همه چیز به صورت علنی و آشکار است. اگرچه در گزارش اخیر آژانس آمده است که این سازمان در موضعی نیست که بتواند اطمینان دهد تمام موارد هسته‌ای اعلام‌شده در ایران در فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.  اما با توجه به این‌که منافع مشترک میان ایران و غرب و منطقه و خاورمیانه، شامل مبارزه با نیروهای داعش و تمایل برای برقراری ثبات و امنیت در عراق و افغانستان به‌هم گره خورده است، به نظر می‌آید که اکنون بهترین زمان برای امضای یک توافق جامع است. انتخاب حسن روحانی به‌عنوان یک رئیس‌جمهوری میانه‌رو، کسی که در سال‌های گذشته هدایت تیم مذاکره‌کننده ایران را برعهده داشته در این میان کمک زیادی کرده است.  

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره:  تهران تنها از دولت منتخب مردم مصر حمایت می‌کند
رئیس دفتر حافظ منافع کشورمان در قاهره گفت که تهران از هیچ یک از جناح‌های سیاسی مصری حمایتش  می‌کند.  
به گزارش ایسنا، محمد محمودیان با تأکید بر حمایت نکردن ایران از جناح‌های سیاسی مصری تصریح کرد : تهران تنها با دولتی که از سوی ملت مصر و به واسطه صندوق‌های انتخاباتی انتخاب شود، تعامل خواهد داشت نه با افراد و گروه‌ها. وی همچنین با تأکید بر عدم مداخله تهران در امور داخلی کشورها افزود : کلیه توافقات تهران سازگار با مقوله «امنیت خلیج فارس خط قرمز است» می‌باشد و این خط قرمز خط، قرمز ما نیز هست چراکه ایجاد امنیت در حوزه خلیج فارس در راستای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه خلیج فارس و کل منطقه خاورمیانه است. بنا بر گزارش المصریون، محمودیان در ادامه با رد هرگونه تلاش ایران برای گسترش مذهب تشیع در منطقه براساس آنچه از سوی برخی طرف‌ها و کشورها و در رأس آن آمریکا و اسراییل منتشر شده، گفت که این اقدام در راستای ضربه زدن به روابط ایران با کشورهای منطقه صورت می‌گیرد وگرنه در ایران تعداد زیادی از اهل تسنن وجود دارند که هیچ یک از آنها به مذهب تشیع نگرویدند. 


تعداد بازدید :  215