شماره ۴۱۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
در عملیات گسترده ارتش عراق صورت گرفت
باز‌پس‌گیری شهری استراتژیک در نزدیکی بغداد از داعش
تروریست‌ها با استفاده از تونل‌های صحرایی مخفی در جرف‌ الصخر؛ نیرو‌‌ها، اسلحه و تجهیزات خود در غرب عراق را جا‌به‌جا می‌کردند

شهروند | نیرو‌های دولت عراق روز یکشنبه کنترل
 4 روستا در نزدیکی کوهی در مجاورت نیرو‌های تدارکات داعش را در دست گرفتند. به گفته مقامات امنیتی عراق، این دستاورد‌ها در جریان کمپین پیشروی علیه داعش حاصل شده ‌است. اقدام نیرو‌های امنیتی عراق در جهت کاهش کنترل داعش بر مناطقی که در شمال و غرب عراق تصرف کرده ‌است و با حمایت مبارزان شیعه عراقی صورت گرفت. پیش‌بینی می‌شود که هدف بعدی نیرو‌های عراقی بازپس‌‎گیری شهر فلوجه در قلب استان الانبار باشد.
روز جمعه و به دنبال پیشروی‌های نیرو‌های عراق، پس از ماه‌ها درگیری سرانجام شبه‌نظامیان داعش از «جرف الصخر» در شمال بغداد خارج شدند و مبارزان کُرد نیز بار دیگر کنترل شهر «زومار» در شمال عراق را در دست گرفتند. به گفته مقامات عراقی، تروریست‌ها با استفاده از تونل‌های صحرایی مخفی در جرف‌‌الصخر نیرو‌‌ها، اسلحه و تجهیزات خود در غرب عراق را جا‌به‌جا می‌کردند و حالا به نظر می‌رسد با کنترل نیرو‌های دولت عراق بر جرف‌‌الصخر این شبکه ارتباطی تروریست‌ها مختل شده ‌است. «صادق مدلول»، استاندار بابل در این‌خصوص گفت: «ما موفق شدیم تروریست‌های داعش را از شهر جرف الصخر خارج کنیم و حالا پرچم عراق را بر فراز ساختمان‌های دولتی بالا می‌بریم.» نیرو‌های امنیتی عراق روز شنبه و با حمایت مبارزان شیعه حملاتی‌ را در اطراف رشته کوه‌های «حمرین»، در 60 کیلومتری غرب بغداد آغاز کردند. این منطقه در 100 کیلومتری جنوب شهر نفت‌خیز کرکوک منشأ بسیاری از اقدامات داعش بود.
 روز گذشته نیز مقامات امنیتی عراق از بازپس‌گیری 4 روستای دیگر در این منطقه خبر دادند و درخصوص جزییات این عملیات اظهار کردند که سرعت بخشیدن به پیشروی ارتش در بازپس‌گیری دیگر مناطق، به دلیل بمب‌های کنار جاده‌ای و خانه‌های بمب‌گذاری شده بسیار دشوار است. احمد نعمان، سرگرد ارتش عراق در گفت‌و‌گو با رویترز گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم روند پیشروی نیروهای خود در منطقه حمرین را قدری آهسته کنیم. ما سعی می‌کنیم مواضع خود را حفظ کنیم، برج‌های دیده‌بانی ایجاد کنیم، مواد منفجره را پاکسازی کنیم و برای جلوگیری از بازگشت
 تروریست ها ، سنگرهایی را برپا کنیم.»
این عملیات که توسط نیرو‌های امنیتی عراق و مبارزان شیعه صورت می‌گیرد به منظور محدود کردن نیرو‌های داعش در شهرهای «سعدیه» و «جلولا» و قطع راه ارتباطی این 2شهر با مناطق تحت تصرف داعش در شمال شرقی شهر بعقوبه طراحی شده ‌است. نیرو‌های دولت عراق و مبارزان پیشمرگ کرد ماه‌هاست در تلاشند تا کنترل شهر‌های سعدیه و جلولا در شمال شرقی بغداد را از چنگال داعش خارج کنند. پیشروی‌های شبه‌نظامیان داعش در این منطقه که در تابستان آغاز شد با مقاومت اندکی از سوی نیرو‌های دولت عراق مواجه شده‌ بود. داعش که در آن زمان به‌عنوان شاخه‌ای از القاعده شناخته می‌شد پس از این پیشروی‌ها اعلام خلافت کرد و دولت عراق را به اشغال بغداد تهدید کرد. درحالی‌که حملات هوایی آمریکا علیه اهداف داعش در عراق و سوریه مشکلاتی را برای این شبه‌نظامیان ایجاد کرده ‌است، با این حال هنوز مشخص نیست که ائتلاف بین‌المللی قادر به سرکوب شبه‌نظامیانی باشد که سودای برهم زدن نقشه خاورمیانه را در سر دارند.
درحقیقت پیروزی ائتلاف در برابر داعش به عملکرد ارتش و نیرو‌های امنیتی عراق بستگی دارد. به گفته منابع نظامی عراق، روز یکشنبه انفجار بمبی انتحاری که در یک کامیون جاسازی شده بود جان 3 سرباز را گرفت. این انفجار در محل تجمع ارتش عراق در بزرگراهی در نزدیکی تکریت، زادگاه صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق به وقوع پیوست.
نیرو‌های دولت عراق و مبارزان شیعه همچنین اقداماتی را برای پیشروی در یکی از روستاهای تحت کنترل داعش در نزدیکی تکریت انجام دادند، که البته بمب‌های کنار جاده‌ای، مین‌های زمینی و تک‌تیر‌انداز‌های داعش مانع پیشروی‌شان شدند. درگیری‌ها در این منطقه در تمام طول روز ادامه داشت. پیش‌بینی می‌شود که هدف بعدی نیرو‌های امنیتی عراقی، شهر «آمریات الفلوجه» در قلب استان سنی‌نشین الانبار باشد که تنها 40 کیلومتر با بغداد فاصله دارد. این شهر به مدت چند هفته‌است که در محاصره شبه‌نظامیان قرار دارد. به گفته مقامات امنیتی، نیرو‌های عراق خود آماده درهم شکستن محاصره این شهرند و نیرو‌های داعش نیز در سوی دیگر در تلاشند تا خود را برای این حمله قریب‌الوقوع آماده کنند.
شهر فلوجه که اکنون سنگری برای شبه‌نظامیان داعش به شمار می‌رود، پیش از این و در زمان اشغال عراق توسط آمریکا نیز مقری برای تروریست‌های القاعده به شمار می‌رفت. نیرو‌های داعش با استفاده از بلندگوهای ماشین‌های پلیس با مردم صحبت می‌کنند و در تلاشند تا حمایت ساکنان این مناطق را جلب کنند و به مردم وعده خبر‌های خوش می‌دهند.
شایعاتی از نقش‌آفرینی سردار سلیمانی
 در آزادسازی جرف‌الصخر
شبکه‌های اجتماعی عراق با انتشار تصاویری نوشتند: سردار آزادسازی آمرلی که طی روزهای گذشته در ایران حضور داشت در بازگشت به عراق منجر به آزادسازی شهر جرف الصخر شد. به گزارش خبرگزاری اهل بیت، سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه که این روزها در خطوط مقدم جبهه قرار دارد در شهر جرف الصخر نیز دیده شد. در تصاویر منتشر شده حاج قاسم در کنار ‌هادی العامری رئیس سازمان بدر عراق، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد طباطبایی جانشین دبیرکل گروه عصائب اهل الحق و شیخ عدنان الشحمانی فرمانده کتائب تیار الرسالی حضور دارد. شبکه‌های اجتماعی در عراق که از نقش اساسی سردار سلیمانی در آزادسازی شهر آمرلی تمجید کرده بودند دیروز اعلام کردند که سردار سلیمانی صددرصد در آزادسازی جوف الصخر نقش داشته است.


تعداد بازدید :  232