شماره ۴۱۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
رئیس سازمان انتقال خون اعلام کرد
دنبال گروه‌ خونی«O-» هستیم

شهروند| اولین سامانه انتقال خون سیار رونمایی شد. قرار است این سامانه در کنار 8 سامانه دیگر، در شرایط بحران مستقر شده و کار اهدای خون به آسیب‌دیدگان را انجام دهد.  این سامانه روز گذشته در همایش پدافند غیرعامل در نظام سلامت رونمایی شد.
 رئیس سازمان انتقال خون که از استقرار 8 سامانه دیگر در آینده خبر می‌داد، به اهمیت جذب گروه‌های خونی «O-» به‌عنوان دهنده همگانی برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان هم اشاره کرد.  
علی‌اکبر پورفتح‌الله، درباره کارکرد این سامانه گفت: «این سامانه به‌طور خودکار می‌تواند کار اهدای خون انجام دهد، همچنین در آن آزمایش خون هم به صورت محدود انجام می‌شود، این سامانه مجهز به 8 تخت خون‌گیر است، امکان خودکفایی دارد و در مواقع قطعی برق، با ژنراتور به کارش ادامه می‌دهد، همچنین مجهز به مخزن 5‌هزارلیتری مخزن آب است، امکانات جانبی دارد تا در مواقعی که زیرساخت‌ها از بین رفته باشد، بتواند خدماتی ارایه دهد.» به گفته او، این سامانه هنوز جانمایی نشده اما به‌زودی محلی برای استقرار آن مشخص می‌شود.  رئیس سازمان انتقال خون با اشاره به استقرار 8 سامانه سیار دیگر در کشور تأکید کرد: «قرار است 8 سامانه دیگر هم در مناطق مختلف مستقر شده و در مواقع بحران فعالیت کند، البته این سامانه‌ها در شرایط عادی به‌عنوان مرکز اهدای خون عمل می‌کنند و در شهرهایی که ما پایگاه اهدای خون نداریم، مستقر می‌شوند و کار اهدای خون انجام می‌دهند.» پورفتح‌الله، در ادامه، برنامه سازمان انتقال خون در مواقع بحران را یادآور شد: «برنامه‌ای تهیه کردیم تا در تمامی پایگاه‌های انتقال خون، 8 برابر مصرف روزانه ذخیره خون و فرآورده‌های خونی داشته باشیم، تا در مواقع بحران، ذخیره خون داشته باشیم، برای همین کار هم استان‌های معین مشخص شده و چهره بیماری‌ها هم تعیین شده تا از استان‌هایی که بیماری‌های خاصی در آن شیوع دارند به سایر استان‌ها، خون منتقل نشود.»او همچنین به ساماندهی مدیریت برنامه ملی عمل در بحران در سازمان انتقال خون اشاره کرد: «دستور‌العمل ملی مدیریت بحران در انتقال خون تهیه شده و برنامه مانور عملیاتی هم قرار است در کشور ساماندهی شود. یکی از برنامه‌های ما که نمونه آن در کرج آغاز شده، مدیریت بحران با گروه خونی «O» است. «O+» و «O-» به‌عنوان دهنده همگانی است، به همین خاطر قرار است این افراد ساماندهی و جذب شوند تا در مواقع بحران و حتی در شرایط خاص مانند تعطیلات نوروز که میزان تصادفات بالاست، در مناطق پرخطر، این گروه خونی «O-» بیشتر در دسترس باشد.»
در «بحران» واکنش به موقع و سریع نداریم
محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت یکی دیگر از سخنرانان همایش پدافند غیرعامل در نظام سلامت بود. او منابع مالی، انسانی، فیزیکی و زیرساخت‌ها در نظام سلامت حتی در شرایط عادی را کافی ندانست و توضیح داد: «در مقابله با بحران این کمبودها خود را نشان می‌دهد. ما در زمینه اطلاع‌رسانی برنامه جامع نداریم و به موقع و سریع عمل نمی‌کنیم. شناخت کافی از ظرفیت‌ها نداریم، منابع تحقیقاتی ما محدود است و بانک اطلاعاتی جامعی نداریم. همچنین زیرساخت حوزه‌های سلامت در مواجهه با حوادث طبیعی و غیرطبیعی آسیب‌پذیرند.» او با تأکید بر این‌که نگرش مدیران و مسئولان باید نسبت به پدافند غیرعامل بازنگری شود، ادامه داد: «در تولید اقلام راهبردی وابستگی داریم، هماهنگی غیربخشی کامل نیست، در نتیجه اقدام ما در بحران، به موقع و سریع نبوده است.»  آقاجانی به‌عنوان رئیس کمیته پدافند غیرعامل در وزارت بهداشت، یکی از برنامه‌های این وزارتخانه را تشکیل کمیته پدافند غیرعامل در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام کرد: «تصویب مراکز حیاتی، حساس و مهم در کمیته پدافند غیرعامل کشور، تقویت و چندلایه‌ای کردن شبکه ارتباطی اورژانس و خدمات پیش‌بیمارستانی و انجام مانورهای متعدد از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از برنامه‌های این کمیته است.» او ایجاد قرارگاه عملیاتی و پشتیبانی در مکان امن با فرماندهی وزارت بهداشت، ایجاد و تجهیز تیم‌های واکنش سریع در مقابله با حوادث و احداث و تجهیز آزمایشگاه را از دیگر تصمیمات و برنامه‌های کمیته پدافند غیرعامل در دانشگاه‌های علوم پزشکی بیان کرد. غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور هم در این همایش صحبت‌هایی کرد. به گفته او مقابله با یک بیماری همه‌گیر با مقابله با جنگ زیستی متفاوت است: «‌یکی از نقاط ضعف ما ضعف در قدرت تشخیص است که بسیار اهمیت دارد از این رو ساماندهی و ارتقای قدرت تشخیص بسیار مهم است.»جلالی به پروژه پونیکس برای کاهش زاد و ولد در کشورهای مسلمان اشاره کرد: «جنگ زیستی دارای تأثیرات کوتاه، متوسط و درازمدت است. به‌عنوان مثال پروژه یونیکس که دارای تأثیر درازمدت بر مواد غذایی برای کم شدن زاد و ولد در کشورهای مسلمان است درحال اجراست، ما باید بتوانیم در زمان لازم به صورت سازمان‌دهی‌شده از ظرفیت‌های موجود بهترین بهره را ببریم و باید سامانه رصد پایش و تشخیص تهدید و هشدار را تقویت کنیم. دو تهدید که به همسایگی ما در عراق رسیده یا تهدیدات مطرح‌شده مثل ابولا نیازمند آزمایشگاه رفرنس سطح 3 و 4 است. ما همچنین نیازمند نظام آموزش برای کادر پزشکی هستیم. کادر پزشکی ما باید نسبت به تهدیدات آموزش ببیند.» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: «در مکان‌هایی که ما زیرساخت‌های هسته‌ای و شیمیایی داریم باید در اطراف آنها آمادگی‌های لازم برای پذیرش مصدومان و تهدیدات وجود داشته باشد.»

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به «شهروند»: هیچ مورد قطعی از ابتلا به کرونا در میان حجاج مشاهده نشد

شهروند| در حاشیه همایش پدافند غیرعامل در نظام سلامت، محمدگویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به «شهروند» آخرین وضع ابتلا به «کرونا» در کشور را تشریح و تأکید کرد که هیچ یک از زائران بازگشته از عربستان، مورد قطعی از ابتلا به کرونا ویروس را نداشتند.
 حالا با بازگشت تدریجی زائران از عربستان، وضع شیوع بیماری‌های ویروسی در میان آنها چگونه است؟
تاکنون هیچ مورد مشکوکی از ابتلا به کرونا در طول مراسم حج مشاهده و گزارش نشده است، حالا هم نه ما و نه این کشور، مورد جدیدی از این بیماری نداشتند، همه اینها در شرایطی است که در طول مراسم حج، یک تیم کارشناسی قوی در عربستان مستقر بود و 24 ساعته با ما در ارتباط بودند.
 بنابراین مورد قطعی ابتلا به شما گزارش نشده؟
خیر، هیچ مورد قطعی از ابتلا به کرونا ویروس، نه در عربستان و نه در میان زائران ایرانی که تا الان وارد کشور شدند، دیده نشده.
 اما ظاهرا عربستان اعلام کرده که مواردی از این بیماری در طائف و مدینه مشاهده کرده.
طائف و مدینه مکان‌هایی نبوده که زائران حج با تراکم بالایی آن‌جا حضور داشته باشند، مواردی را هم که عربستان اعلام کرده، کسانی بودند که پیش از این مبتلا شده بودند و پس از تشخیص بیماری‌شان اعلام شده، اما در مراسم حج، عربستان هیچ مورد جدیدی را اعلام نکرده.
 آن 50 نفر از حجاجی که اعلام شد بیماری تنفسی شدیدی داشتند، در چه وضعیتی هستند؟
تحت درمان هستند، هیچ کدامشان هم مبتلا به کرونا نبودند، تعدادشان هم تا الان همان 50 نفر است.
  پیش از این اعلام کرده بودید که یک بیمارستان برای قرنطینه بیماری ابولا در نظر گرفته شده، این بیمارستان کجا قرار دارد؟
این بیمارستان به صورت مجهز و آماده در تهران مستقر است که نامش محفوظ است.
 مراکز ایزوله ما برای مقابله با بیماری‌ها کفایت می‌کند؟
خیر، باید تعدادش بیشتر شود.
 حالا چه تعدادی است و باید به چه تعداد برسد؟
 ما الان در سراسر کشور 170 اتاق ایزوله داریم که می‌توانند پاسخگوی نیازهای اولیه ما باشند اما هنوز کامل نیستند و ما باید آنها را به تمام شهرستان‌ها توسعه دهیم.

 


تعداد بازدید :  347