شماره ۱۱۸۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
میز خبر

محمدرضا تابش:
مصرف ۸۰‌درصدی ذخایر استراتژیک آب فاجعه است
مهر|  «اینکه ۸۰‌درصد ذخایر استراتژیک آب را مصرف کرده باشیم و ظرف ۳۶‌سال اخیر، بالغ بر ۱۸۰‌میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از ذخایر زیرزمینی انجام‌شده یک فاجعه است.»
محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس با بیان این موضوع گفت: «امروزه دغدغه‌های زیست‌محیطی، افکار جهانیان را به خود مشغول کرده است. تکنولوژی مدرن، جهان را به نقطه خطرناکی رسانیده است. بخش مهمی از بحران‌های زیست‌محیطی نشأت گرفته از جهان‌بینی ما انسان‌ها و نگرش خاصی که به طبیعت و جایگاه انسان داریم، بازمی‌گردد.»
او ادامه داد: «می‌توان گفت بحران‌های زیست‌محیطی امروز، یک بحران اخلاقی است. پس تنها علوم مرتبط با مهندسی محیط‌زیست نمی‌تواند راه‌حل نهایی را برای برطرف‌کردن این بحران‌ها ارایه دهد. ریشه اصلی بحران در آن است که علم جدید با تقدس‌زدایی از طبیعت، تسلط غیرمسئولانه انسان را بر آن هموار کرده و طبیعت مقهور و در اختیار امیال و خواسته‌های انسان است.»
تابش گفت: «در ادیان الهی و خصوصا اسلام طبیعت ملک خداوند است و امانتی در دست انسان خلیفه‌ا... که باید در بهره‌برداری و تصرف در طبیعت، رعایت امانتداری کند. در قرآن تخریب و آلوده‌کردن محیط‌زیست انسانی و طبیعی از مصادیق فساد در زمین است و حرمت تکلیفی اسراف، بستر لازم برای حکم وصفی، یعنی مسئولیت مدنی و ضمان قهری را فراهم می‌کند.»
رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس ادامه داد: «اتلاف اموال بیت‌المال ازجمله منابع طبیعی، خواه عامل تخریب اشخاص حقیقی باشد و خواه کارگزاران حکومت، چه با مصرف بی‌رویه اموال را از بین ببرند یا به علت تقصیر و کوتاهی موجبات تخریب را فراهم سازند، به یقین اتلاف است و تضییع آنها ضمان دارد.»
تابش گفت: «در فرهنگ و تمدن ایرانی نیز به حفظ طبیعت به‌ویژه خاک و آب و آتش و گیاه و هوا و نیالودن آنها چه در دوران قبل از اسلام و چه بعد از آن، تأکید فراوان شده است. شعرا و ادبای ما نوعا به طبیعت عشق می‌ورزیده‌اند و آن را جلوه‌ای از قدرت لایزال الهی می‌دانسته‌اند. حالا چرا با وجود چنین آموزه‌های دینی و فرهنگ غنی مؤید و مقوم طبیعت و پاسدار محیط‌زیست با این وضع زیست‌محیطی پرمخاطره در کشور مواجه هستیم؟ ما از فرهنگ غنی ملی و اسلامی خویش دور افتاده‌ایم و متاسفانه در بسیاری عرصه‌های اجتماعی شاهد بروز آسیب‌ها و چالش‌ها و ابرچالش‌هایی هستیم که اگر به فوریت چاره‌اندیشی نکنیم، تمدن اسلامی و ایرانی را دچار خدشه می‌سازیم.» او ادامه داد: «جنگلبانی شغل شریفی است که عشق به طبیعت از مؤلفه‌های مهم انتخاب این کار خطیر است. جنگلبانان و قرقبانان با تحمل گرما و سرما و در مواجهه با خطرهای فیزیکی و جانی از طبیعت ایران در پهنه سرزمینی محافظت می‌کنند که زحمتشان قابل ارج‌گذاری نیست.»  رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: «تقدیم ۱۳ شهید و ۵۰۰ جانباز گواه این مدعاست. مردم، دولت و مجلس قدردان زحمات این عزیزان هستند. ‌سال گذشته به دنبال ارایه طرح حمایت از قرقبانان و محیط‌بانان بودیم که چون بار مالی داشت، دولت، لایحه‌ای را تحت این عنوان قول داد به مجلس بیاورد که در کمیسیون‌های مربوطه دولت تحت بررسی است و تقدیم آن به درازا کشیده است. امیدوارم هرچه زودتر این لایحه به صحن مجلس تقدیم شود و همین‌جا اعلام می‌دارم هر نظر اصلاحی و تکمیلی که متخصصین و محیط‌بانان و جنگلبانان نسبت به لایحه دولت دارند، به مجلس تقدیم کنند تا قانون تصویبی از قابلیت اجرا و غنای بیشتری برخوردار شود.»

وزیر بهداشت مطرح کرد:
رونمایی از «سند درمان» کشور
تا یک ماه آینده
مهر|  وزیر بهداشت، از تدوین و رونمایی از سند درمان کشور تا یک‌ماه آینده خبر داد. حسن ‌هاشمی با بیان این‌که نمی‌توان قضاوت صحیحی از طرح تحول سلامت داشت، گفت: «این طرح در راستای تحقق وعده‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی اجرا شد تا مردم به‌ویژه مناطق محروم، مرزی، روستاها و حاشیه شهرها بتوانند دسترسی عادلانه‌ای به خدمات سلامت داشته باشند.»
او با اشاره به تأکید رئیس‌جمهوری مبنی بر اولویت‌ماندن سلامت در دولت دوازدهم ادامه داد: «امیدواریم مجلس شورای اسلامی مانند گذشته، همچنان از حوزه سلامت حمایت کند و به تدریج به نظام سلامت کارآمدی که حق مردم است، دست یابیم.»  وزیر بهداشت ادامه داد: «در این سند مشخص شده که تا‌ سال ۱۴۰۴ چه تعداد تخت دولتی و خصوصی به تفکیک استان و شهرستان نیاز داریم و امیدواریم که با اجرای آن شاهد حل مشکلات درمانی در کشور باشیم.»
هاشمی گفت: «بخش خصوصی به تدریج برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت اعتماد می‌کند و لازم است که دولت گام‌هایی را برای علاقه‌مندی و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت بردارد.»


تعداد بازدید :  253