شماره ۴۱۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
میز خبر

حکم جلب مخربان بافت تاریخی شیراز صادر شد
میراث خبر| به‌دنبال پیگیری‌های‌ حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی از تخریب‌های انجام گرفته در بافت‌ تاریخی شیراز، شب گذشته مسئول دفتر ریاست سازمان میراث‌فرهنگی گفت: حکم جلب مخربان بافت تاریخی شیراز صادر شده است.
چندی است بافت تاریخی شیراز آماج تخریب‌های گسترده‌ از سوی برخی نهادهای شهری شده است. چنانچه نیمه‌شب پنجشنبه‌ گذشته خانه ثبت ملی شده حلی‌ساز بدون هیچ‌گونه هماهنگی با سازمان میراث‌فرهنگی کشور به‌طور کامل تخریب شد.
 این در حالی است که خانه حلی‌ساز از جمله بناهای ارزشمند شیراز محسوب می‌شود که براساس طرح مصوب شورایعالی شهرسازی و طرح 57هکتاری توسعه حرم‌های مطهر احمدبن‌موسی شاهچراغ(ع) و سیدعلاءالدین حسین(ع)، باید حفظ می‌شده است.
بنایی که در محله گود عربان، جنب بازار حاجی در کوچه سجادی واقع شده بود و به‌دلیل برخورداری از ارزش‌های تاریخی و معماری خردادماه 82 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بود.
«علیرضا تابش»، مسئول دفتر ریاست سازمان میراث‌فرهنگی کشور اما با تأکید بر این‌که تخریب خانه حلی‌ساز تخلف و یک اقدام غیرقانونی محسوب می‌شود به پیگیری‌های حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی اشاره کرد و به chn گفت: «به‌دنبال پیگیری‌های قانونی که بخش حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی از مخربان بافت تاریخی داشت حکم جلب مخربان آثار تاریخی صادر شد.»

خسارت 204 میلیاردی خشکسالی به منابع طبیعی خراسان جنوبی
کف بری 500‌هزار هکتار درختان جنگلی
مهر|  مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: خشکسالی امسال بیش از 204‌میلیارد تومان به عرصه‌های منابع طبیعی استان خسارت واردکرده است.
حبیب‌الله شریفی خشک شدن جنگل‌های بنه و بادمشک استان، خسارت به کانون‌های فرسایش بادی و افزایش عرصه‌های بیابانی را از دیگر مشکلات خشکسالی در عرصه منابع طبیعی ذکر کرد و گفت: خشکسالی موجب شده تا در چند‌سال اخیر جنگل‌های استان دچار آفت شپشک سفید شود.
او عنوان کرد:  برا اثر این آفت متاسفانه در‌سال گذشته 240‌هزار هکتار و امسال 300‌هزار هکتار از درختان جنگلی استان را کف بر کرده‌ایم.
مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی با بیان این‌که عرصه‌های بیابانی استان رو به افزایش است، تصریح کرد: کمبود اعتبارات موجب شده تا احیای مراتع به کندی انجام شود. او با اشاره به این‌که خراسان جنوبی بیش از یک‌میلیون و 300‌هزار هکتار عرصه بیابانی دارد، افزود: اگر خشکسالی‌ها با همین روند ادامه یابد 200‌سال زمان نیاز است تا بتوانیم عملیات بیابان زدایی را انجام دهیم.


تعداد بازدید :  301