شماره ۱۱۸۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
مراسم تنفیذ رئیس‌جمهوری روز پنجشنبه برگزار شد
پیمان با مردم
مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری امروز بعداز ظهر در مجلس شورای اسلامی با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود

شهروند| مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری صبح روز پنجشنبه در حسینیه امام‌خمینی(ره) و با حضور رهبر معظم انقلاب، سران قوا و دیگر مسئولان لشکری و کشوری برگزار شد و در این مراسم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حکم ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام حسن روحانی را برای دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری تنفیذ کردند. در این مراسم، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی؛ آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان نیز حضور داشتند. همچنین اسحاق جهانگیری، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری، محمود احمدی‌نژاد، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، علی شمخانی، محمدجواد ظریف، علی‌اکبر ولایتی، سردار محمد باقری، سردار یحیی رحیم صفوی، مسعود پزشکیان، علی مطهری، سردار محمدعلی جعفری، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی میرسلیم، حجت‌الاسلام علی‌اکبر محتشمی‌پور، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، عباسعلی کدخدایی، غلامعلی حدادعادل، سعید جلیلی، امیر سیاری، سردار شیرازی، شهیندخت مولاوردی، معصومه ابتکار، سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف حضور داشتند. علاوه بر این، آیت‌الله سیدابراهیم امینی، امیر احمدرضا پوردستان، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، حجت‌الاسلام دری نجف‌آبادی، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، علی عسکری، سردار فیروزآبادی، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، حجت‌الاسلام محمدعلی شهید محلاتی، آیت‌الله حائری شیرازی، اعضای کابینه و هیأت وزیران دولت یازدهم و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ازجمله دیگر میهمانان این مراسم بودند.
رئیس‌جمهوری
مطالبات مردم را برآورده کند
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ حکم دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران‌ در سخنانی با تبریک ایام میلاد حضرت امام رضا(ع)، تقارن این مراسم با ایام ولادت آن حضرت را مایه برکت خواندند و با اشاره به اهمیت بالای جلسه امروز، خاطرنشان کردند: یکی از موارد اهمیت این مراسم، آغاز دوره مدیریتی جدید در کشور است که امید می‌رود رئیس‌جمهوری محترم و مسئولان همراه ایشان در دوره جدید، با ابتکارها و توانمندی‌های بیش از گذشته، مطالبات مردم را برآورده و آنان را خرسند کنند. ایشان، دومین جنبه اهمیت بسیار زیاد جلسه تنفیذ را، «نقش‌آفرینی مردم در انتخاب مدیران طراز اول کشور» برشمردند و افزودند: این مراسم تنفیذ، دوازدهمین مراسم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که نشان‌دهنده تأثیرگذاری رأی و گزینش مردم است که این دستاورد بزرگ، به برکت انقلاب، محقق شده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تشکیل 10 دوره مجلس شورای اسلامی، پنج دوره شورای اسلامی شهر و روستا و پنج دوره مجلس خبرگان، با رأی مردم از ابتدای انقلاب تاکنون گفتند: قبل از پیروزی انقلاب به‌واسطه وجود دیکتاتوری، مردم هیچ نقشی در تعیین مدیران کشور نداشتند اما به برکت انقلاب اسلامی و عزم راسخ، ایمان عمیق، بصیرت بی‌پایان، شجاعت بی‌نظیر مرد بزرگی همچون امام راحل، مردم از حاشیه به متن آمدند و صاحب اختیار شدند.
مردم و مسئولان باید به چهار دهه مردم‌سالاری افتخار کنند
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: نسل جدید و جوانان کشور، دوران قبل از انقلاب را ندیده‌اند اما نقش‌آفرینی مردم در حکومت، دستاورد عظیمی است که امام بزرگوار توانست با به حرکت درآوردن اقیانوس ملت، به سال‌ها و قرن‌ها حکومت سلطنتی، وراثتی، دخالت و سلطه بیگانگان پایان و جهت حرکت کشور و ملت را تغییر دهد. ایشان با تأکید بر این‌که مردم و مسئولان باید به چهار دهه «مردم‌سالاری دینی و نقش‌آفرینی مردم در شئون کشور و در انتخاب مسئولان» افتخار کنند، گفتند: مسئولانی که در دوره جدید مشغول به‌کار خواهند شد، میراث‌دار چهل‌سال تلاش و ابتکار مسئولان مختلفی هستند که زیربناهای علمی، عملی و فکری فراوانی را به‌وجود آوردند که قبل از انقلاب مطلقا وجود نداشتند. رهبر معظم انقلاب اسلامی، این زیربناها را سکوهای پرش ملت به‌سوی آینده خواندند و تأکید کردند: مسئولان جدید و همراهان رئیس‌جمهوری محترم، باید از چهار دهه تجربه و توانایی‌های متراکم استفاده کنند و با افزودن بر این سرمایه ملی، آن را تحویل مدیران بعدی دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تربیت نسل‌های جدید با تفکر انقلابی و سرشار از انگیزه و آمادگی برای کار را یکی از برکات انقلاب اسلامی برشمردند و با توصیه به مسئولان برای استفاده از این فرآورده عظیم، افزودند: یکی دیگر از دستاوردهای چهار دهه مدیریت نظام جمهوری اسلامی، تعامل ملت ایران با دنیا و در عین حال مقابله جدی با نظام سلطه و ایستادگی در برابر ترفندهای بدخواهان بوده است. ایشان در همین بخش خاطرنشان کردند: یکی از نکاتی که اصرار بر تکرار آن دارم تا از ذهن‌ها فراموش نشود، غافل نشدن از «حضور و ترفند دشمن» است.
فراموش نکنیم دشمن
مشغول طراحی و دشمنی است
رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند: هیچ‌گاه نباید فراموش کنیم که دشمن، مشغول طراحی و دشمنی است اما در چهار دهه گذشته به فضل الهی، ملت و مسئولان، آبدیده‌تر شدند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به وجود تحریم‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و به‌ویژه در سال‌های اخیر خاطرنشان کردند: اگرچه تحریم‌ها مشکلاتی را به‌وجود آورد اما موجب شد توجه ما به ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخلی معطوف شود و از آنها استفاده کنیم و به همین علت امروز به‌رغم خواست دشمن، ایران، به مراتب قوی‌تر و مقتدرتر از سال‌های اول انقلاب است.
ایشان با اشاره به انواع ترفندها در طول سال‌های گذشته، افزودند: در این سال‎ها، برخی همچون مسئولان فعلی آمریکا، به صراحت با ملت ایران دشمنی کردند و ترفند برخی هم همچون دست چدنی در دستکش مخملی بود اما همه این طراحی‌ها موجب شد اعتماد به نفس مردم و مسئولان افزایش یابد و راه‌های مقابله با ترفندهای دشمن را بیابند. رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی هیچ هراسی از ترفندهای بدخواهان ندارد و به‌واسطه ظرفیت‌های فراوان کشور، راه‌های مقابله با آن را می‌داند، گفتند: مسئولان دولت جدید بدانند که سکاندار چنین نظام پرظرفیت و پراستعدادی هستند و باید با شناخت این استعدادها، از آنها بهره‌برداری شود.
سه جهت‌گیری اصلی دولت دوازدهم
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دولتمردان جدید را به «تکیه بر هویت انقلابی، کار جهادی و بهره‌مندی از حمایت مردمی و سرمایه‌های مادی و معنوی کشور» توصیه کردند و در بیان سه جهت‌گیری دولت آینده افزودند: «پرداختن به مشکلات مردم به‌ویژه مشکلات معیشتی و اقتصادی» به‌عنوان اولویت اصلی، «تعامل گسترده با دنیا و ارتباطات وسیع با ملت‌ها و دولت‌ها»، و «ایستادگی همراه با صلابت و قدرت در مقابل سلطه‌طلبان»، سه جهت‌گیری اصلی است که باید به‌طور همزمان در دستور کار دولت باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی، رژیم ایالات متحده آمریکا را متجاوزتر و وقیح‌تر از همه سلطه‌طلبان دانستند و تأکید کردند: چهار دهه فعالیت بین‌المللی نشان داده است که هزینه تسلیم در برابر قدرت‌های زورگو به‌مراتب بیشتر از هزینه ایستادگی در برابر آنها است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که «تسلیم»، ملت‌ها را بیچاره و مسیر پیشرفت را به روی آنها مسدود می‌کند، افزودند: جمهوری اسلامی به توفیق الهی، هیچ‌گاه مقابل استکبار و نظام سلطه تسلیم نشده و بر سر خواسته‌های آنها سازش نکرده است و به برکت ایثار و فداکاری شهدا، امروز علاوه بر اقتدار و پیشرفت بیشتر، شعارهای خود را نیز برجسته‌تر کرده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه 10 توصیه به رئیس‌جمهوری محترم و همکاران ایشان بیان کردند.
10 توصیه مهم رهبر معظم انقلاب به دولت دوازدهم
«امانت دانستن مسئولیت و امانتداری آن» «اولویت‌بندی در برنامه‌ریزی‌ها و هزینه‌کردها به‌ویژه تلاش برای ریشه‌کنی فقر و فساد» و «حرکت بر اساس برنامه ششم» سه توصیه اول حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود. ایشان در بیان توصیه چهارم گفتند: «اتحاد ملت» را مهم بشمارید و حفظ کنید و مراقب باشید، التهاب‌آفرینی و دو دستگی مضر میان مردم ایجاد نشود. ایشان با اشاره به سلایق مختلف مردم خاطرنشان کردند: بگذارید مردم با سلایق مختلف، زندگی آرامی در کنار یکدیگر داشته باشند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیه پنجم خطاب به رئیس‌جمهوری و دولت آینده گفتند: از نظرات مخالف آشفته نشوید، زیرا در کارها و وظایف سنگین نقص وجود دارد و باید با پذیرش و تحمل انتقاد، اجازه دهید منتقدین دیدگاه‌های خود را بیان کنند.
ایشان در توصیه بعدی خود، دولتمردان را به رفتن به میان مردم و برقراری ارتباط بی‌واسطه با آنان سفارش کردند و در بیان توصیه هفتم افزودند: قدر نیروهای مومن، انقلابی و پرانگیزه را بدانید؛ زیرا همین نیروهای انقلابی هستند که در مشکلات کشور را حفظ و سینه سپر می‌کنند. توصیه هشتم رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسئولان، از یادنبردن دشمنیِ دشمنان بود که گفتند: همواره در تصمیم‌گیری‌ها و تعامل‌های بین‌المللی به یاد داشته باشید که دشمن همه توان خود را برای نابودی شما به‌کار گرفته است و از هر بهانه‌ای هم استفاده می‌کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به جنجال‌های اخیر در خصوص پرتاب موشک ماهواره‌بر به فضا اشاره کردند و افزودند: پرتاب این موشک ماهواره‌بر یک کار علمی و فنی و معمول و البته لازم برای کشور بود؛ اما در همین موضوع نیز جنجال به پا کردند. توصیه بعدی مقام معظم رهبر انقلاب به دولتمردان، لزوم کار قوی و جهادی و حساب‌شده در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و حفظ هویت اسلامی و انقلابی برای مقابله با ترفندها و بهانه‌های بدخواهان و پاسخ به آنها بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان دهمین و آخرین توصیه خود خطاب به مسئولان گفتند: به خدا توکل کنید و به وعده نصرت الهی باور داشته باشید. ایشان در پایان با تأکید بر این‌که نباید در مقابل دین‌ستیزان و قانون‌شکنان آرام نشست، خاطرنشان کردند: بدانید که آینده متعلق به شماست.
رئیس‌جمهوری در مراسم تنفیذ: اولویت اصلی دولت دوازدهم افزایش تولید و اشتغال است
حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز پس از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، در سخنانی با تبریک میلاد باسعادت امام رضا(ع) گفت: اولویت اصلی دولت دوازدهم افزایش تولید و اشتغال است و از همه کسانی که به عظمت ایران می‌اندیشند، برای ساختن آینده‌ای درخشان کمک می‌طلبم. حسن روحانی در ادامه با بیان این‌که در دوران حیات پربرکت ثامن‌الائمه امام علی بن موسی الرضا(ع)، شیعه دوباره متولد شد، افزود: امام رضا(ع)، فخر همه ایرانیان از شیعه تا سنی، از فارس تا آذری، از کرد تا لر، از عرب تا بلوچ و ترکمن است. روحانی تأکید کرد که آداب زیارت امام هشتم(ع) به هیچ قوم و مذهبی محدود نیست و همه در برابر آن حضرت خاضعیم و افتخار خادمی او را داریم که او هماره ضامن استقلال کشورمان بوده و هست.
ریشه‌کن‌شدن فقر و از بین رفتن فساد
حق مردم است
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که قرن شمسی حاضر که به پایان آن نزدیک شده‌ایم، دوران تجربه‌اندوزی برای مواجهه هوشمندانه ایران و اسلام با جهان مدرن بود، گفت: در گذر چهار دهه گذشته آموخته‌ایم که جمهوری اسلامی ایران ترکیبی یکپارچه از جمهوریت و اسلامیت است و نباید هیچ یک از آن دو را نادیده گرفت. روحانی گفت: تلاش دولت بر آن است که مردم به حقوق خود دست یابند. ریشه‌کن شدن فقر و از بین رفتن فساد حق مردم است؛ مهار تورم، رشد اقتصادی و سربلند‌شدن ایران در محافل بین‌المللی، دستیابی به بازار منطقه و جهان، رشد فضای آزاد و معنوی، دسترسی آسان به اطلاعات، برابری در برابر قانون، داشتن آینده‌ای مطمئن، اظهارنظر و گفت‌وگو، دانستن و در جریان امور کشور قرارگرفتن، همه حق مردم است. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: امروز مفتخریم که پس از 39‌ سال از حیات جمهوری اسلامی ایران همه مردم و جریان‌های سیاسی، اتفاق‌نظر دارند که در جمهوری اسلامی، میزان رأی ملت است و ملت از طریق صندوق رأی نظر خود را در مورد سیاست‌ها و شیوه‌های اداره کشور اعلام می‌کند و نظام امین رأی مردم است و رأی مردم را حق‌الناس می‌داند و بر همین اساس، توانسته‌ است اعتماد شهروندان را به صندوق‌های رأی جلب کند. روحانی با بیان این‌که در این انتخابات مردم با تمام وجود به میدان آمدند و با زبان رأی، دوباره با نظام، مقام معظم رهبری، دولت و منتخب خود تجدید پیمان کردند، اظهار داشت: ملت به زیبایی کار خود را به پایان رساند، خواست خود را به زبان آورد و اکنون بار مسئولیت را بر دوش ما نهاده است و اینک ما هم باید اعلام کنیم دوباره آمده‌ایم برای اعتلای اسلام، برای سربلندی ایران، برای اقتدار نظام و برای خدمت به همه ایرانیان. صدای مردم را بار دیگر شنیده‌ایم و باید به امید و اعتماد آنان با همه وجود توجه کنیم. او خاطرنشان کرد: از برکات مردم‌سالاری دینی آن است که همه ما پذیرفته‌ایم که در یک جامعه 80 میلیونی به حکم طبیعت انسانی در مورد موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، طیف گسترده‌ای از مواضع و دیدگاه‌ها وجود دارد و البته پذیرفته‌ایم که درنهایت برای اداره کشور این رأی مردم است که از بین دیدگاه‌های مختلف راه مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. رئیس‌جمهوری در ادامه گردن‌نهادن همه به نقش تعیین‌کننده صندوق آرا را بیانگر بلوغ و رشد جامعه و نیروهای سیاسی کشور دانست و با بیان این‌که نظام جمهوری اسلامی در کنار دستاوردهای بزرگ آزادی، استقلال، مردم‌سالاری و امنیت دستاوردهای مهمی نیز در حوزه رفع فقر داشته است، گفت: عدالت اجتماعی و رفع فقر ازجمله آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده است و از ابتدای انقلاب تاکنون دولت و دیگر نهادهای نظام خدمات گسترده‌ای را ارایه کرده‌اند تا رفاه عمومی و فرصت‌های پیشرفت به صورت عادلانه‌ای در مناطق مختلف کشور فراهم شود. در نتیجه این خدمات، نظام جمهوری اسلامی توانسته است نسبت درآمد 10درصد غنی به 10‌درصد فقیر جامعه را از حدود 25 برابر در سال 56 به حدود 14 برابر در‌ سال 94 کاهش دهد.
دولت دوازدهم اولویت اصلی خود را افزایش تولید و اشتغال می‌داند
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که همان‌طور که در دوران انتخابات وعده دادم یکی از اهداف دولت دوازدهم ریشه‌کن کردن کامل فقر مطلق از جامعه ایران و ایجاد نظام جامع تأمین اجتماعی است، اظهار امیدواری کرد که در پایان دولت دوازدهم، شاهد کارنامه درخشان‌تری برای نظام جمهوری اسلامی در کاهش نابرابری باشیم. روحانی افزود: در عین ‌حال همگی واقفیم که دستیابی به آرمان عدالت اجتماعی در گروی آن است که در کشور ثروت ایجاد شود وگرنه به ‌جای رفع فقر شاهد توزیع فقر خواهیم بود. او تأکید کرد: دولت دوازدهم اولویت اصلی خود را افزایش تولید و اشتغال می‌داند و در تداوم حرکت دولت یازدهم، برنامه اقتصادی خود را بر مبنای سیاست‌های کلی نظام به‌ویژه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی و با هدف ایجاد یک انقلاب اقتصادی طراحی کرده است. روحانی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران اگر چه از سرِ عزتمندی هزینه استقلال کشور را پرداخته و می‌پردازد، اما هیچگاه تحمیل انزوا، از سوی دشمنان را نمی‌پذیرد و تسلیم خواست بدخواهان در جهت عدم مشارکت فعال ایران در نظام جهانی نشده و به دورماندن از تحولات و دستاوردهای تجربه بشری را نخواهد پذیرفت. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که برجام نشان حسن‌نیت جمهوری اسلامی ایران برای تعامل سازنده و موثر در سطح بین‌المللی بوده و هست، گفت: اکنون با اعتماد به نفس بیشتر از گذشته و مستحضر به پشتیبانی یک ملت که حماسه بزرگ انتخابات را آفرید، بر تعامل سازنده و موثر با جهان در چارچوب قانون اساسی تأکید داریم.
رئیس‌جمهوری گفت: بار دیگر در این محفل باعظمت اعلام می‌دارم که با پایان انتخابات، فصل همدلی و همکاری آغاز شده است. او اظهار داشت: دستانم را به سوی همه کسانی که به عظمت ایران می‌اندیشند، دراز می‌کنم و از آنان برای ساختن آینده‌ای درخشان در مسیر پیشرفت کشور، کمک می‌طلبم و از خداوند بزرگ عزت و عظمت روزافزون برای این ملت غیور و صبور مسألت می‌نمایم. او گفت: خدایا اینک که این ملت بزرگ بار دیگر این بنده کوچک را برای خدمت به خود برگزیده است، پرتو عنایت و هدایتت را بر من بتابان و مرا شایسته خدمت به آرمان‌های بلند این ملت قرار بده.‌ ای آغازگر هستی‌ها و ‌ای جبران‌گر کاستی‌ها، یاری‌ام کن. یاری‌ام کن تا در تحمل سختی‌ها و نامهربانی‌ها صبور، در مقابله با ظلم و جور جسور، در بازشناسی کژی‌ها و ناراستی‌ها بینا، در فرو ریختن دیوار دروغ و حسد توانا، در کنارزدن پرده ریا و تزویر توانمند، در شنیدن صدای مردم شنوا، در پاسخ به خواست جوانان مصمم و در پای فشاری بر مصالح ملت پابرجا باشم. روحانی ادامه داد: ‌ای آشکارکننده زیبایی‌ها و پوشاننده زشتی‌ها از تو عزت می‌خواهم نه خودخواهی، از تو کرامت می‌خواهم نه خودپسندی، از تو شرافت می‌خواهم نه خودرأیی. ‌ای دانای همه نهان‌ها و شنونده همه شکوه‌ها، از تو می‌خواهم کینه‌توزی‌ها را به مهربانی، حسادت‌ها را به همکاری و بدبینی‌ها را به همدلی بدل فرمایی.

 


تعداد بازدید :  495