شماره ۱۱۸۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
با حضور مقامات ارشد کشورهای جهان
مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در مجلس برگزار می‌شود

شهروند |  مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری بعدازظهر امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و این درحالی است که به گفته بسیاری از نمایندگان مجلس و مسئولان برگزاری، این مراسم بی‌سابقه‌ترین مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری اسلامی ایران به ‌لحاظ تعداد میهمانان خارجی و داخلی است. بنابر شنیده‌ها از نمایندگان مجلس، تعداد میهمانان این مراسم تحلیف به ‌‎قدری زیاد است که مسئولان اجرایی مراسم، تمامی صندلی‌های دو ردیف جلویی صحن علنی مجلس که از قضا اساسا به‌ منظور جلوس میهمانان تعبیه شده و متعلق به نمایندگان نیست را از صحن خارج کرده تا با جایگزین‌کردن صندلی‌های جمع و جورتر، امکان پذیرایی از تعداد بیشتری از میهمانان را در صحن فراهم کنند.
همچنین تمامی راهروی بزرگ پشت صحن که در روزهای برگزاری جلسات علنی، محلی است برای انجام مصاحبه با نمایندگان، به محل پذیرایی از میهمانان اختصاص یافته و میزهایی بزرگ در این راهرو قرار گرفته است. همزمان تهمیدات امنیتی جدی نیز برای برگزاری این مراسم درنظر گرفته شده و درحالی ‌که ساختمان مجلس پس از حمله تروریستی نیمه خردادماه امسال با تمهیدات امنیتی جدی‌تری تجهیز شده است، مسئولان برگزاری مراسم اقدامات خاص امنیتی به ‌منظور برگزاری این مراسم ویژه و باشکوه درنظر گرفته‌اند. تا آن‌جا که تمامی خیابان‌های اطراف ساختمان مجلس نیز با داربست‌های فلزی پوشیده شده و همزمان محدودیت‌های ترافیکی متعددی نیز به ‌منظور ورود و خروج میهمانان مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در بسیاری از این خیابان‌ها درنظر گرفته شده است. بماند که تمامی دستگاه‌ها و ادارات روز شنبه تعطیل هستند و با این حساب، حجم ترافیک شهری به‌مراتب کمتر از روزهای عادی خواهد بود.
این درحالی است که در آستانه برگزاری مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، میهمانان خارجی نیز طی روزهای اخیر به ‌مرور وارد خاک کشورمان شده‌اند. بر این اساس آدریوس بروزگا، نماینده جمهوری لیتوانی ظهر روز پنجشنبه و موکیشا کیتو دبیرکل دبیرخانه کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد نیز عصر پنجشنبه برای حضور در این مراسم به ایران آمدند. همچنین آلبرتو اورتگا نماینده ویژه پاپ فرانسیس، اسقف رم و رهبر کلیسای جهانی کاتولیک، ظهر روز پنجشنبه و در پاسخ به دعوت رسمی برای حضور در این مراسم وارد خاک ایران شد و از سوی مهدی دانش‌یزدی معاون وزیر امور خارجه کشورمان مورد استقبال رسمی قرار گرفت.
همزمان دمبا فادیگا معاون رئیس مجلس گینه برای حضور در مراسم تحلیف، از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) وارد تهران شد و مارکو پاوویچ، وزیر کار و امور بازنشستگی کرواسی که به دعوت رسمی برای حضور در مراسم تحلیف حسن روحانی پاسخ مثبت داده بود نیز، شامگاه پنجشنبه برای حضور در این مراسم وارد تهران شد. علاوه بر آن، تان سری پاندیکار مولیا، وزیر امور خارجه مالزی نیز با هیأت همراه خود، سحرگاه جمعه از فرودگاه امام‌خمینی(ره) وارد خاک کشورمان شد و در بدو ورود به تهران مورد استقبال مرضیه افخم، سفیر ایران در مالزی قرار گرفت. همزمان انور محمد نیز برای حضور در این مراسم وارد تهران شده است.
در این میان، سیلوستر بوش و ایشتوان یاکوب معاونان رئیس مجلس و وزیر خارجه مجارستان نیز وارد تهران شدند و هیأت ویژه‌ای از فلسطین، معاون رئیس‌جمهوری ایرلند و همچنین معاون رئیس مجلس کشور نیجر نیز به ایران آمدند. احمد جبرئیل مسئول جبهه شعبیه قیاده العامه (فرمانده کل)، ابواحمد فواد از جبهه شعبیه و ابونضال از مسئولان گروه‌های فلسطینی ازجمله میهمانان این مراسم بوده و شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان و رمضان عبدالله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین هم روز جمعه برای شرکت در مراسم تحلیف وارد تهران شدند. در ادامه حضور میهمانان خارجی، کانر اورایلی، معاون رئیس‌جمهوری ایرلند نیز برای شرکت در این مراسم وارد خاک ایران شد. همچنین ژوزه فوتسکا سیلوا، رئیس گروه دوستی پرتغال و حسن شریف معاون رئیس مجلس نیز به ایران آمده تا در این مراسم شرکت کنند. این درحالی بود که ریچارد بیکن رئیس گروه دوستی انگلستان هم وارد تهران شد و مورد استقبال نمایندگان وزارت خارجه قرار گرفت. رابرت موگابه رئیس‌جمهوری زیمباوه نیز به ایران آمد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت. همزمان درحالی ‌که حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق در تماس تلفنی با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به‌ دلیل عدم حضورش در این مراسم عذرخواهی کرد، چانگ سی کیون رئیس مجلس کره‌جنوبی، پییو گارسیا اسکودرو رئیس مجلس سنای اسپانیا، الیستر برت معاون وزیر امورخارجه انگلستان، نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، ژان ماکس راکوتوماموجی رئیس مجلس ماداگاسکار، صفت سوفتیچ نایب‌رئیس پارلمان بوسنی، انگُل انهل نایب‌رئیس دوم مجلس کامبوج، هیأت‌های پارلمانی غنا و گامبیا و هیأت‌های عالیرتبه از سنگال و مونتنگرو از دیگر میهمانان این مراسم خواهند بود که تا زمان تهیه این گزارش وارد ایران شده‌اند. نکته حایز اهمیت دیگر این‌که علاوه بر این میهمانان رسمی، ۱۳۱ خبرنگار خارجی از ۲۹ کشور جهان نیز مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری کشورمان را پوشش خبری می‌دهند.


تعداد بازدید :  114