شماره ۱۱۸۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

وزارت خارجه آمریکا منتشرکرد
الزامات جدید برای ایرانیانی که خواستار ورود به آمریکا هستند
دولت ترامپ روز پنجشنبه برای دایمی کردن پرسش از افرادی که خواستار ورود به آمریکا هستند، اقدام کرده که در راستای آن سوالاتی در مورد زندگی اجتماعی،‌ شرح زندگینامه و سابقه سفرهای انجام شده مطرح می‌شود.
به گزارش رویترز، این طرح از ماه می‌ اجرایی شد و در آن از مسافرانی که وارد آمریکا شده‌اند، در مورد ۵‌سال گذشته زندگی افراد، آدرس پست الکترونیکی، شماره تلفن و شرح ۱۵‌سال اخیر زندگی خود از جمله، ‌آدرس‌ها، شغل و سوابق سفر سوالاتی در قالب یک فرم پرسشنامه مطرح می‌شد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در مورد این‌که تاکنون چه تعداد از این فرم‌ها استفاده شده یا برای چه ملیت‌هایی است، خودداری کرد. مجوز این طرح ابتدا توسط دفتر مدیریت و بودجه آمریکا برای یک دوره ۶ ماهه به‌طور اورژانسی صادر شده بود که اجازه می‌دهد به جای دوره ۳ ساله معمول برای یک دوره 6 ماهه اجرایی شود. وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که به دنبال آن است تا این طرح برای سه‌سال آینده اجرایی شود. در این اعلامیه آمده است که هدف این پرسشنامه‌ها ارزیابی موضوعات مربوط به تروریسم و امنیت ملی درخواست‌کنندگان ویزاست. دونالد ترامپ در ماه مارس، فرمان منع مهاجرتی خود را در قبال شهروندان ایران، لیبی، سومالی، سوریه و یمن صادر کرد که پس از چند ماه کشمکش با دادگاه‌های آمریکا درنهایت دادگاه عالی آمریکا پس از محدود کردن گسترده این فرمان مجوز آن را صادر کرد. یک وکیل مهاجرتی به رویترز در این‌باره می‌گوید که همه موکل‌های ایرانی او که درخواست ویزای آمریکا داشته‌اند و برای بررسی‌های امنیتی احضار شده‌اند از آنها درخواست شده است که این پرسشنامه‌ها را نیز پر کنند.

دیدار کارشناسان نظامی ایران ترکیه و روسیه به‌زودی
بنابر اعلام سخنگوی سفارت روسیه در ایران علاوه بر دیدار کارشناسان نظامی ایران، ترکیه و روسیه قرار است معاون نخست‌وزیر روسیه و وزیر دفاع ایران نیز با یکدیگر دیدار کنند. به گزارش ایسنا، یک سخنگوی سفارت روسیه در ایران به خبرگزاری اسپوتنیک در این‌باره گفت: کارشناسان نظامی ایران، روسیه و ترکیه احتمالا مذاکراتی را در یک دیدار سه‌جانبه در هشتم و نهم آگوست انجام خواهند داد که هم اکنون طرف‌ها منتظر دریافت موافقت از سوی آنکارا هستند. وی افزود: تضمین صددرصدی وجود ندارد این دیدار در چه زمانی انجام خواهد شد تا وقتی که موافقت از سوی ترک‌ها به ما اعلام شود. بنابر گفته این سخنگو هنوز مشخص نیست که چه کسی در رأس هیأت روسی قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: همچنین قرار است دیمیتری راگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه با حسین دهقان، وزیر دفاع ایران روز شنبه و در حاشیه مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری حسن روحانی با یکدیگر دیدار کنند. وی گفت: راگوزین اول وقت پنج آگوست وارد تهران می‌شود و عصر همان روز این کشور را ترک خواهد کرد. هدف سفر راگوزین حضور در مراسم تحلیف حسن روحانی و احتمالا دیدار با وزیر دفاع ایران است که تاکنون این موضوع قطعی نشده است.

یک کارشناس امنیتی کویت خبر حمله به سفارت ایران را تکذیب کرد
ایسنا| یک کارشناس امنیتی کویت اخبار منتشره مبنی بر حمله به سفارت ایران برای بازداشت متهمان باند العبدلی را تکذیب کرد. این کارشناس امنیتی کویت گفت‌: اعتقاد قریب به یقین وجود دارد که برخی از متهمان باند العبدلی در یکی از سفارتخانه‌ها پنهان شده‌اند و خبر حمله به سفارت ایران برای بازداشت این متهمان امری دور از ذهن و شایعه است و این اقدام خلاف عرف دیپلماتیک است. وی افزود: وزارت کشور کویت مانعی برای ایجاد دیوار امنیتی در اطراف سفارت (ایران) ندارد و این یک مسأله داخلی است. براساس این گزارش، وزارت کشور کویت به نیروهای امنیتی دستور آماده‌باش برای بازداشت متهمان پرونده العبدلی تا پایان ماه جاری داده است. اخیرا یک مسئول وزارت خارجه کویت اعلام کرد پس از صدور حکم دادگاه رسیدگی در رابطه با باند العبدلی و متهم شدن ایران در ارتباط داشتن با این باند، وزارت خارجه کویت اقدامات لازم را اتخاذ کرد و به سفیر ایران ابلاغ شد که تعداد دیپلمات‌های ایرانی باید کاهش یابد، دفاتر فنی  وابسته به سفارت باید تعطیل شود و کمیته‌های مشترک و کشور از این پس هیچ فعالیتی با هم انجام نمی‌دهند. مقامات کشورمان ضمن مردود دانستن اتهامات واهی مقامات کویتی به کشورمان در این رابطه اعلام کردند که جای تاسف است مسئولان کویتی در این شرایط حساس منطقه به جای تلاش در جهت کاهش تنش‌های بی‌حاصل و خویشتنداری در قبال فشارها و تحریکات طرف‌های ماجراجوی منطقه‌ای به این تحریک‌ها پاسخ داده و جمهوری اسلامی ایران را هدف اتهامات واهی قرار می‌دهند و تأکید داشتند که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه ارتباطی با این پرونده نداشته است و این امر در آغاز رسیدگی به این پرونده به مقامات کویتی نیز ابلاغ شد.


تعداد بازدید :  308