شماره ۱۱۸۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
اخبار جهان

افشاگری سایت آمریکایی
از «توافق محرمانه بزرگ»
بین عربستان و یمن برای پایان جنگ
ایسنا| وب‌سایت آمریکایی «جاست سکیوریتی» در تحلیلی از «زدوبندی محرمانه و بزرگ» پرده برداشت که نشان می‌دهد عربستان و یمن آن را برای پایان دادن به جنگ ترتیب داده بودند. این سایت آمریکایی که متخصص در امر سیاست و امور جهانی است از دیداری جدید که بین مسئولان اماراتی، سعودی با نمایندگان جناح‌های طرفدار عبدربه منصور‌هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن و عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور برگزار شده، پرده برداشت و توافق بین آنها را «اشتباه» خواند چراکه ممکن بود به جنگ بی‌پایان منجر شود.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از این سایت آمریکایی و براساس گزارش‌های موثق آورده است: «این توافق، ائتلاف دولتی مجددی را بین کنگره سراسری مردمی به ریاست عبدالله صالح و حزب‌ الاصلاح (شاخه
اخوان‌المسلمین) ایجاد می‌کرد و باعث می‌شد که خالد بحاح، معاون سابق منصور‌هادی به‌عنوان نخست‌وزیر روی کار بیاید یعنی خالد بحاح برای دوره انتقالی نخست‌وزیر خواهد شد تا بعد رئیس‌جمهوری تعیین شود و همچنین احمد علی، پسر صالح به‌عنوان وزیر دفاع تعیین شود.» طبق این توافق که تکمیل‌کننده طرح شورای همکاری خلیج فارس خوانده شده، این قرارداد پسر صالح را به‌عنوان مسئول اجرایی در یمن قرار می‌داد که کاملا هر آنچه که پدرش می‌خواست، اجرا کند.
این وب سایت آمریکایی تأکید کرده است که این قرارداد می‌توانست برای یمن فاجعه‌بار باشد؛ چراکه تنها قصد داشت افراد قبلی را روی کار بیاورد؛ کسانی که ۴۰‌سال این کشور را اداره کرده بودند و همچنین این توافق نمی‌توانست به حل‌وفصل مشکلات محلی که ناشی از جنگ داخلی کنونی است، بپردازد.

در محل کاخ ریاست‌جمهوری
کابینه جدید پاکستان
سوگند یاد کرد
ایسنا| کابینه جدید دولت پاکستان دیروز (جمعه) در محل کاخ ریاست‌جمهوری پس‌از یک هفته اغتشاش سیاسی در این کشور در شهر اسلام‌آباد سوگند یاد کرد. برخی از تغییرات شناخته شده در این کابینه ۴۳ عضوی عبارتند از اولین وزیر امور خارجه دولت پاکستان از‌ سال ۲۰۱۳ تاکنون چراکه در دوره دولت نواز شریف، وزیر امور خارجه رسمی وجود نداشت و وظایف این سمت به سرتاج عزیز، مشاور امور خارجه نواز شریف سپرده شده بود. در کابینه جدید خواجه محمد آصف، وزیر دفاع سابق قرار است وزیر امور خارجه شود. ممنون حسین، رئیس‌جمهوری پاکستان نظارت بر مراسم تحلیف دیروز اعضای کابینه جدید را که همگی از وفاداران به نواز شریف هستند، به عهده داشت.
حزب نواز شریف به دنبال آن است که شاهد خاقان عباسی به‌عنوان نخست‌وزیر موقت فعالیت داشته باشد تا برادر کوچکتر نواز شریف بتواند در انتخابات میان دوره‌ای کرسی پارلمان را به دست آورده و بعد از آن وارد فرآیند انتصاب به‌عنوان نخست‌وزیر جدید شود. یکی از اعضای کابینه جدید به نام اسحاق دار، یک خویشاند نزدیک به نواز شریف است که قبلا وزیر دارایی بود. ورود او به این کابینه تعجب‌برانگیز است چراکه دادگاه عالی او را متهم به فساد کرده بود.

در عربستان صورت گرفت
دیدار عادل‌الجبیر با ریاض حجاب
و تأکید بر حمایت از مخالفان سوری
 ایسنا| وزیر خارجه عربستان با ریاض حجاب و دیگر اعضای هیأت عالی مخالفان در مذاکرات سوریه دیدار و حمایت کشورش از آنها را اعلام کرد. عادل‌الجبیر، وزیر خارجه عربستان روز پنجشنبه با ریاض حجاب، هماهنگ‌کننده کل هیأت عالی مخالفان در مذاکرات سوریه در ریاض دیدار کرد. الجبیر در این دیدار بر موضع کشورش در حمایت از مخالفان سوریه تأکید کرد و به بررسی آخرین تحولات سوریه و نتایج نشست‌های ژنو پرداخت. وی بار دیگر بر آمادگی کشورش برای حمایت لازم از این هیأت جهت تسهیل در انجام نقشش به نحو مطلوب و تلاش برای احیای این هیأت تأکید کرد.


تعداد بازدید :  349