شماره ۱۱۸۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
زمین منطقه اختصاصی تولیدکنندگان پوشاک خریداری شد
شهرلباس در فشافویه
برندهای ایتالیایی و ترک در ایران پوشاک تولید می‌کنند گلناز نصراللهی، مشاور وزیر صنعت در پاسخ به «شهروند»: اشتغال در صنعت پوشاک 3 برابر و صنعت نساجی 2 برابر سایر صنایع است

شهروند| برندهای ایتالیایی و ترک به فشافویه تهران می‌آیند تا با همکاری ایرانی‌ها لباس بدوزند. حالا گویا مدیران مرگ پوشاک ایرانی را جدی‌تر گرفته‌اند. بازاری که به تسخیر پوشاک قاچاق درآمده و تولیدکنندگان داخلی را ناچار به مهاجرت به چین و ترکیه کرده است. ضرب‌الاجل دولت یازدهم به بازار پوشاک برای پلمپ مغازه‌هایی که لباس قاچاق می‌فروشند و فراخوان ثبت رسمی نمایندگی‌های فروش پوشاک خارجی در بازار ایران شروع جدی حرکت بود و حالا گفته می‌شود که سختگیری نسبت به واردات پوشاک در مناطق آزاد بیشتر شده است. این درحالی است که با اجرای برجام علی ربیعی وزیر کار از ایجاد شهرک اختصاصی برای تولیدکنندگان پوشاک خبر داده و حالا افسانه محرابی مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت خبر داده که 45 هکتار از زمین‌های فشافویه خریداری و به شرکت شهرک‌های صنعتی تهران منتقل شده است تا شهرک اختصاصی پوشاک به ‌زودی کار خود را آغاز کند. گلناز نصراللهی که پیش از این در سمت افسانه محرابی فعال بود و حالا به‌عنوان مشاور وزیر صنعت فعالیت می‌کند، به «شهروند» می‌گوید: اگر اقدامات انجام‌شده در دولت یازدهم نبود، امروز بسیاری از واحدهای تولیدی داخلی تعطیل شده و به صنعت نساجی و پوشاک ضربه‌های جبران‌ناپذیری وارد شده بود. نصراللهی معتقد است؛ پوشاک سهم بالایی در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری دارد و اشتغال حاصل از سرمایه‌گذاری در صنعت پوشاک 3 برابر و صنعت نساجی 2 برابر دیگر صنایع کشور است. البته این تنها نصراللهی نیست که بر اشتغالزابودن پوشاک صحه می‌گذارد. همین چند وقت پیش بود که معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی پوشاک را اشتغالزا‌ترین صنعت کشور معرفی و اعلام کرد که ایجاد شهرک صنعت به اشتغالزایی بیش از 50‌هزار نفری منجر می‌شود.
غول‌های پوشاک در مسیر ایران
اما بازار پوشاکی که برخی منابع رسمی ارزش آن را حدود 12‌میلیارد دلار برآورد کرده‌اند، حالا تولیدکنندگان و طراحان صاحب‌نام خارجی را راهی ایران ساخته و مدیرعامل شهرک‌های صنعتی چندی پیش از اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای ایتالیا، چین، کره‌جنوبی و ترکیه برای حضور و مشارکت در شهرک صنعتی پوشاک خبر داد.
آن‌گونه که مشاور وزیر صنعت اعلام کرده، اکنون حدود 5 تا 6 نمایندگی مذاکراتی را انجام داده‌اند تا بحث تولید در ایران را دنبال کنند اما به‌ هرحال تا عملیاتی‌شدن این موضوع کمی زمان لازم است؛ چراکه اجرای این قوانین امر دشواری است و یک‌سوی مسائل در دست صاحبان برندهای خارجی پوشاک قرار دارد.
اما آمارهای ارایه‌شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران درحالی از صادرات حدود 100‌میلیون دلاری پوشاک در ‌سال گذشته حکایت می‌کند که نصراللهی معتقد است؛ امسال با افزایش چشمگیر صادرات پوشاک به کشورهای دیگر مواجه خواهیم بود.
او با اشاره به رشد صادرات در 3ماهه نخست امسال، گفت: درحال حاضر توجه بسیاری از برندهای مطرح دنیا که خواستار سرمایه‌گذاری در ایران هستند، به تولیدکنندگان داخلی جلب شده است که این امر در کنار سایر اقدامات انجام‌شده برای کنترل بازار پوشاک خارجی و مقابله با قاچاق به رونق تولید داخلی منجر خواهد شد.
  طراحی فاز 2
شهرک صنعتی پوشاک آغاز شد
افسانه محرابی مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به خرید زمین‌های شهرک پوشاک گفته است: ایجاد چنین شهرکی که منجر به تجمع گروهی از متخصصان و فعالان یک رشته به صورت متمرکز می‌شود، بسیار حایز اهمیت بوده و با انتقال تجارب، وجود دانشگاه‌های مد و ارتقای کیفیت محصولات، با کاهش هزینه‌های تولید به دلیل دسترسی آسان به مواد اولیه و فروش محصول روبه‌رو خواهیم شد.
محرابی کاهش واسطه‌گری و هزینه‌های جانبی و ایجاد مراکز نمایشگاهی و تسهیلات بیشتر برای خریداران عمده را از مزایای این شهرک دانست و افزود: در شهرک پوشاک عرضه مستقیم تولیدات توسط تولیدکنندگان انجام خواهد شد که با توجه به حجم گسترده‌ واردات غیررسمی پوشاک، یکی از راهکارهای مقابله برای کاهش واردات قانونی و غیرقانونی ایجاد شهرک پوشاک بوده و با حمایت از تولید داخل و افزایش ظرفیت آن، تولید و قیمت تمام‌شده را رقابت‌پذیر خواهد ساخت.
مدیرکل انتقال تجارب وجود دانشگاه‌های طراحی و مد، جلوگیری از واسطه‌گری‌ها و هزینه‌های جانبی کاهش هزینه‌های تولید به دلیل دسترسی آسان به مواد اولیه، عرضه محصولات ترویج و اشاعه مد و مدل‌های متناسب با فرهنگ و سبک زندگی بازار هدف ساماندهی صنعت و صنف پوشاک و درنهایت مبارزه با قاچاق پوشاک را ازجمله دستاوردهای این شهرک‌ها عنوان کرد و گفت: درحال حاضر پیگیری اخذ مجوز‌ها و استعلام‌های مربوطه از اداره کل حفاظت محیط‌زیست، معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی، راهداری اداره کل راه‌وشهرسازی، شرکت گاز، شرکت برق منطقه‌ای، شرکت توزیع برق و شرکت آب‌منطقه‌ای استان تهران در دستورکار قرار گرفته و با شناسایی مالکان پیش‌بینی کارشناسی توسعه شهرک در اراضی به وسعت 90 هکتار مورد بررسی و در دستور کار هیأت‌مدیره قرار خواهد گرفت.
محرابی با اشاره به انجام اقدامات آغاز طراحی فاز 2 شهرک صنعتی پوشاک افزود: تاکنون اقدامات آغاز طراحی فاز 2 شهرک صنعتی پوشاک مبتنی بر انتخاب و عقد قرارداد با شرکت مهندسی مشاور جهت طراحی شهرک، تهیه نقشه توپوگرافی 500.1، انجام مطالعات مکانیک خاک و مطالعات مرحله دوم سیویل (که شامل پلان هندسی، پلان پاکئومتری، پروفیل‌های طولی، مقاطع عرضی تیپ و گزارش طرح هندسی بوده) انجام گرفته است.
بازار 2‌میلیارد دلاری پوشاک
ساخت شهرک صنعتی پوشاک درحالی در دستورکار وزارت صنعت و کار، تعاون و رفاه اجتماعی قرار گرفته که ارزش بازار پوشاک دنیا حدود 1500‌میلیارد دلار در ‌سال برآورد می‌شود که البته قرار است ارزش آن در‌ سال 2025 به دو‌میلیارد دلار برسد. در این میان استرالیایی‌ها با 1050دلار بالاترین سرانه مصرف پوشاک در دنیا را از آن خود کرده‌اند. پس از آن کشور ژاپن قرار دارد که سرانه مصرف پوشاک آن معادل 831دلار است. کانادا با سرانه مصرف 814دلار، آمریکا با سرانه مصرف 686دلار و اتحادیه اروپا با سرانه مصرف 663دلار، پس از استرالیا و ژاپن بیشترین مصرف پوشاک را دارند، اما میانگین مصرف در ایران از میانگین مصرف جهانی نیز کمتر است و این مسأله نیز به همان قدرت خرید مردم برمی‌گردد. بنابراین به نظر می‌رسد ظرفیت لازم برای ارتقای این صنعت در ایران وجود دارد.


تعداد بازدید :  391