شماره ۱۱۸۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
اعتراض مربیان به قاضی‌های لیگ برتر شروع شد
دیوار کوتاه داوران فوتبال
محمد فنایی در گفت‌وگو با «شهروند»: با این مدیریت امنیت داوران محال است

شهروند| با این‌که فقط دو هفته از آغاز لیگ برتر گذشته، شاهد اعتراض‌های زیادی به داوری هستیم. امسال هم مثل سال‌های گذشته مربیان عصبانی از نگرفتن سه امتیاز همه کاسه‌کوزه‌ها را سر داوران می‌شکنند و آنها را مسبب نتیجه نگرفتن تیمشان می‌دانند.
عادت قدیمی مربیان ایرانی
ایراد گرفتن از داوری مهمترین حربه برای مربیانی است که می‌خواهند فشار نتایج تیم از روی دوش آنها برداشته شود. کمتر بازی در لیگ برتر فوتبال ایران را سراغ داریم که مربیان آن نتیجه دلخواه خود را نگرفته باشند و به داوری اعتراض نکنند. برخی جنجال‌های بزرگ فوتبال ایران هم از دل همین اعتراض‌ها به داوری بیرون آمده و البته پای خیلی‌ها را هم گیر انداخته است. درحالی‌که بسیاری از اهالی فوتبال از احترام به داوری سخن می‌گویند، مربیانی را سراغ داریم که حتی به خاطر یک اوت هم به داوری اعتراض می‌کنند. پدیده اعتراض به داوران که در فوتبال ایران به یک عادت تبدیل شده، تقریبا امکان صلح و سازش بین این قشر را با تماشاگران، بازیکنان و مربیان تبدیل به یک رویای دست‌نیافتنی کرده است.
آغاز زودهنگام اعتراض به داوری‌ها
امسال مربیان لیگ برتر فوتبال ایران اعتراض به داوری را از هفته‌های اول لیگ آغاز کرده‌اند. در هفته گذشته بیشترین اعتراض به داوری از طرف فولادی‌ها بود که روی صحنه گل دوم پرسپولیس معترض بودند و آن را آفساید می‌دانستند. پرسپولیسی‌ها هم در این بازی به اخراج علیپور معترض بودند و اعتقاد داشتند این مهاجم خطایی که مستحق اخراج بوده انجام نداده است. تراکتوری‌ها و پیکانی‌ها هم از داوری بازی‌هایشان در هفته اول لیگ ناراضی بودند و اشتباهات داوران را روی نتایج تیم‌هایشان تاثیرگذار می‌دانستند. در 4 بازی هفته دوم لیگ برتر هم که روز پنجشنبه برگزار شد، شاهد اعتراضات زیادی از طرف مربیان به داوری بودیم. در جریان این 4 بازی برگزار شده که با تساوی نفت و فولاد و با پیروزی پرسپولیس، سیاه‌جامگان و سایپا و با شکست تراکتورسازی و صنعت نفت و سپید رود همراه بود، اعتراض‌های زیادی به داوران شد.
مربیان همیشه معترض
یکی از مربیان همیشه معترض به داوری در فوتبال ایران، علی دایی است. دایی اگرچه امسال تصمیم گرفته درباره داوری کمتر حرف بزند اما بعد از پیروزی سایپا مقابل نفت باز هم معترض بود و ادعا کرد هر کسی که فوتبال را بفهمد متوجه می‌شود که داور چقدر به نفع نفتی‌ها سوت زده است. البته در آن سوی میدان فراز کمالوند کاملا با دایی مخالف بود و ادعا داشت که داور تیمش را نابود کرده چون پنالتی این تیم را نگرفته و گل خطای سایپا را پذیرفته است. یحیی گل‌محمدی که یکی از مهمترین بازی‌های فصل را باخت با اعتراض به داوری ادعا کرد داور یک پنالتی برای تراکتور نگرفته و وقت اضافه را هم اشتباه اعلام کرده است. با گذشت دو هفته از شروع لیگ مشخص است که امسال هم داوران روزهای سختی را در پیش دارند.
آشفتگی در کمیته و دپارتمان داوری
حسن کامرانی‌فر، سومین رئیس دپارتمان داوری است که در صورت تأیید استعفایش به دلیل اختلاف با رئیس کمیته داوران از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. اصفهانیان، رئیس کمیته داوران که پیش از این نیز با نفراتی چون حسین عسگری و غلامرضا عنایت در سمت رئیس دپارتمان داوری به مشکل برخورده بود، این‌بار با کامرانی‌فر دچار مشکل شده است. ظاهرا اصفهانیان برخلاف اساسنامه در دو هفته ابتدایی لیگ اقدام به چینش داوران کرده که این موضوع باعث دلخوری کامرانی‌فر شده و او را وادار به استعفا کرده است. قطعا ادامه این روند در بخش داوری فدراسیون در کیفیت داوری‌های مستطیل سبز هم تاثیرگذار خواهد بود.
فنایی: داوران مظلوم‌ترین قشر فوتبال هستند
محمد فنایی، داور باسابقه فوتبال ایران با ابراز ناراحتی از شرایط داوران به «شهروند» می‌گوید: «هفدهمین‌ سال است که وارد لیگ حرفه‌ای شده‌ایم و من مجبورم حرف‌های سال‌های قبل را تکرار کنم که وضع فوتبال قابل تغییر نیست و فدراسیون در راستای حفظ امنیت ارگان‌های خود عمل نمی‌کند. ما تغییرات در فدراسیون را همواره به صورت تغییر مسئول دیده‌ایم و درواقع هیچ اصلاحاتی در فوتبال نشده است. متاسفانه اعضای هیأت رئیسه و هر آنکه در فدراسیون سمتی دارد، همه به دنبال موقعیت و منافع خود هستیم. بنابراین داشتن این انتظار که داوران زیر چتر امنیت فدراسیون قرار بگیرد و از آنها حمایت شود، انتظاری بیهوده است. توهین تماشاچیان، مربیان و بازیکنان به داوران حتی اگر با جریمه هم روبه‌رو شود خیلی زود با یک دستور بخشیده می‌شود و باز هم این داوران هستند که مورد هجوم قرار می‌گیرند.» فنایی ادامه می‌دهد: «داوران ایرانی مظلوم‌ترین قشر فوتبال هستند که وظیفه‌ای انسانی را برعهده دارند اما دسترنج آنها فقط توهین و ناسزاست. متاسفانه می‌بینیم که اختلافات در کمیته و دپارتمان هم حل‌نشدنی است و همین موضوع همواره باعث دردسر است. در ایران هیچ‌کس به خاطر توهین به داوران جریمه یا توبیخ نمی‌شود و همین موضوع حاشیه امنیت داوران را از بین برده است. با ادامه مدیریت فعلی در فوتبال هم هرگز شاهد امنیت و توهین نکردن به داوران نخواهیم بود.»


تعداد بازدید :  268