شماره ۱۱۸۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
«هلال» باز هم داغدار شد
ماموریتِ بی‌بازگشت
خودروی امدادگران هلال‌احمر شیروان هنگام اعزام به امامزاده زکریا برای خدمت‌رسانی به زائران دچار حادثه شد و مهدی صفایی، نجاتگر خراسان شمالی از دنیا رفت

شهروند| باز هم خبر متأثرکننده است؛ هر ماموریتی می‌تواند ماموریت بی‌بازگشت باشد. خودت را که وقف مردم بکنی، تمام کارهایت خداپسندانه‌تر می‌شود و دست‌آخر گلچینت می‌کند. ماموریت این‌بار به نام مهدی صفایی افتاد. مهدی به ماموریتی بی‌بازگشت رفت. خودروی امدادگران جمعیت هلال‌احمر شیروان دیروز و هنگام اعزام به امامزاده زکریا برای خدمت‌رسانی به زائران دچار حادثه شد. در این حادثه واژگونی، یکی از امدادگران  شهید و یک نفر زخمی شد. اين خودروی امدادي که برای پوشش امدادی مراسم شکرگزاری برداشت محصول در امامزاده زکریا به منطقه گلیل این شهرستان اعزام شده بود، در نزدیکی شهر لوجلی دچار حادثه شد که در اثر آن یک نفر از نجاتگران به شهادت رسید و یک نفر مصدوم شد.
همه ساله جشن شکرگزاری برداشت محصول همزمان با آغاز برداشت این محصول کشاورزی در همین موقع برگزار می‌شود که مردم برای خیر، برکت و فراوانی محصولات کشاورزی خود دعا می‌کنند. مهدی صفایی همچون ‌سال گذشته در مسیر رسیدن به این مراسم بود که جان باخت. جشنی که نیازمند امنیت و سلامت بود و چه کسی بهتر از یک امدادگر و نجاتگر داوطلب هلال‌احمری که بتواند کمر به خدمت مردم در این مراسم ببندد.
با وجود مسافت طولانی و عبور از گردنه‌های سخت این مسیر، مردم صبح زود از کوچک و بزرگ، پیر و جوان با شور و ذوق فراوان و بسیاری از کشاورزان با در دست داشتن ۳ یا ۴ گوسفند به سمت امامزاده حرکت مي‌كنند تا گوسفندان خود را در آن‌جا ذبح کنند و دعا و نیایش را به جا آورند. هلال‌احمر همواره در طی سالیان گذشته مددرسان کشاورزان در راه مانده و آسیب‌دیده این مسیر بوده است.
فقدان مهدی صفایی تألمی وصف ناشدنی را در مراسم دیروز به وجود آورد. مدرسی که اینک دیگر حامی کشاورزان نیست. دوست و یاوری که دل جمعیت هلال را غمگین کرد و الگویی که باید بدان پرداخته شود. او یک داوطلب بود که در راه کمک به مردم از جان خود دست شست و اینک مارا داغدار کرده است.
هم‌نفس با حادثه
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد‌و‌نجات جمعیت هلال‌احمر در مورد این حادثه گفت: امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر توان و سرمایه واقعی و اصلی نهادی هستند که جز کاستن دردها و رنج‌ها و تسکین آلام مردم رسالتی ندارند. نهادی که هر گاه حادثه، خود را بر بخشی از این سرزمین آوار می‌کند، اولين یاری‌رسانان حادثه‌دیدگان هستند. اولین‌هایی که مصدومی را از تصادفی رها می‌سازند، سیل‌زده‌ای را از خروش آب در امان نگاه می‌دارند یا آوار را از سر خانواده‌ای زیر آوار مانده برمی‌دارند. آنها هم‌نفس با حادثه هستند و در این راه با توسل جستن به اجر معنوی حرفه‌شان و فطرت پاک انسانی خود سختی‌ها را تاب می‌آورند و مفهوم فداکاری را وزن و شأنی وزین می‌بخشند. زنده‌یاد مهدی صفایی یکی از همین نجاتگرانی بود که در جوار اقلیم فداکاری، رخت زندگی برافکنده بود. درگذشت نابهنگام این امدادگر فداکار جمعیت ‌هلال‌احمر استان خراسان شمالی، خانواده بزرگ جمعیت را بار دیگر در اندوه فرو برد. درگذشت این عزیز را به خانواده‌ داغدار و همه همکارانی که در مسیر مهربانی و فداکاری گام بر‌می‌دارند، تسلیت عرض می‌كنم.
خدمت بی‌مزد و منت
حسن شکوری‌نسب، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خراسان شمالی نیز در پیامی نوشت: خبر از دست‌دادن شهادت‌گونه قهرمان نجاتگر و جوان داوطلب تیم امداد‌ونجات جمعیت هلال‌احمر شیروان در حین انجام وظیفه، باعث تألم و تأثر عمیق خانواده جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی شد. مهدی صفایی، نجاتگر داوطلب که خدمت بی‌مزد و منت را سرلوحه عشق‌ به مردم استان و میهنش داشت؛ فرزند رشید ایران و سرمایه‌ جمعیت هلال‌احمر بود که فقدان جانسوز این عزیز سفر کرده به دشواری به باور می‌نشیند، اما یاد و خاطره او تا همیشه در سپهر انسان‌دوستی این مرز و بوم باقی خواهد ماند.
مهدی صفایی، امدادگر 32 ساله جمعیت هلال‌احمر شیروان  سابقه 7 ‌سال فعالیت در جمعیت هلال‌احمر را داشته است. محسن نوروزی، معاون شعبه هلال‌احمر شیروان در گفت‌وگو با «شهروند» به ویژگی‌های اخلاقی این امدادگر اشاره دارد. او مسئولیت‌پذیری و روحیه تلاشگری را از خصوصیات مهدی صفایی عنوان كرده و در خصوص آخرین عملیات این امدادگر می‌گوید: «مهدی روز آخر انگار قصد سفر داشت، قبل از عملیات به مزار پدر می‌رود.» معاون شعبه هلال‌احمر شیروان در پایان به اشتیاق مهدی صفایی به فراگیری مهارت امدادونجات اشاره كرده و می‌گوید: «مهدی به‌تازگی دوره نجاتگری اول را نیز سپری کرده بود، امدادگرهايی به مانند مهدی الگوهايی برای فعالیت امدادی و داوطلبانه هستند.»

جانی که نثار خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان شد
  «مهدی» نجاتگر بااخلاق و فداکار شیروانی سال‌ها بود که همقدم با دوستانش در پایگاه‌های امدادونجات سیساب و امام سجاد(ع) حضور داشت

امیر کریمی | باز سرخی هلال‌سرخ به سیاهی عزا تبدیل شد و  پر کشید و رفت همچون لاله‌های سرخ‌پوشی که در راه یاری‌رساندن به آسیب‌دیده‌ها شتافتند و جان شیرین‌شان را نثار خدمت‌رسانی به آسیب‌دیده‌ها کردند. وقتی قرار است اتفاقی بیفتد سرخ‌قامتان هلال‌احمر جان در کف دستانشان می‌گذارند و می‌شتابند که هیچ بی‌پناهی شب را در تاریکی و روز را در سرما و گرما، سیل، آتش‌سوزی و برف‌و‌کولاک سپری نکند. مهدی صفایی، نجاتگر بااخلاق و فداکار شیروانی هم سال‌ها بود که همقدم دوستانش در پایگاه‌های امداد‌و‌نجات بین شهری سیساب و امام سجاد(ع) هلال‌احمر شیروان و زلزله‌های استان و هر آنچه اسمش حادثه و امدادرسانی بود، حضور داشت. یار وفادار امداد‌و‌نجات خراسان شمالی در طلوع صبح جمعه وقتی که همه در خواب و استراحت بودند، به سوی انجام وظیفه‌ای که مقدم بر هر کاری داشت، شتافت اما این‌بار خودش فدا شد و ایثارگرانه به سوی معبود خویش پرواز کرد.
مهدی همچون دوستانش محمود ربانی و حسین خدمتگزار، امدادگران پایگاه سیساب که ‌سال 86 حین انجام مأموریت امدادی خود اسیر حادثه شدند، ایثارگرانه جانش را فدا کرد تا بار دیگر بگوید که نجاتگران هلال‌احمر بدون هیچ چشمداشتی می‌شتابند و تا پای جان به عهد و پیمانشان وفادار می‌مانند. رفتند تا بگویند هیچ دردمندی تنها نیست وقتی که سرخی هلال همچون ماه شب چهارده بر تاریکی شب غلبه می‌کند و دیگر تاریکی درد و رنج بر کسی سایه نمی‌افکند اما این‌بار دستان متبرکشان به خون خود رنگین شد و شهادت‌گونه جانشان را در هفت اصل بشردوستی فدا کردند. به راستی چه چیزی باعث می‌شود که انسان خودش را فدای کاری کند که چیزی جز رضای خدا و خدمت به بنده خدا نیست. آنچه نجاتگران صبور، تلاشگر و فداکار بدون هیچ چشمداشتی با قبول تمام ناملایمتی‌ها و مشکلات انجام می‌دهند، چیزی جز وظیفه‌ای از جانب خداوند نیست که آنان توفیق انجامش را پیدا کرده‌اند.


تعداد بازدید :  372