شماره ۱۱۸۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
پرسش و پاسخ حقوقی

روزنامه شهروند با هدف بالابردن دانش حقوقی خوانندگان در ستون «بدانیم» سوالات و پاسخ‌های متداول حقوقی و قضائی شهروندان را منتشر می‌کند.
 
پدری که در قید حیات است آیا می‌تواند اموال خود را با وصیت‌نامه‌ دستی به فرزندان منتقل کند یا باید حتما در محضر اسناد رسمی انتقال صورت گیرد؟
تا ثلث مال خود را در اختیار وصیت دارد و می‌تواند تا ثلث از اموال خود را به دیگران منتقل کند.
در مورد پرونده با موضوع دیه که شخصی در زندان است و تقاضای اعسار داده است، آیا دادگستری برای قسط‌بندی دیه این شخص از این فرد ضمانتی می‌گیرد؟
در صورتی که اعسار به تقسیط در دادگاه پذیرفته شود، نیاز به اخذ تامین (ضامن) نیست.
مغازه‌ای داریم که سرقفلی است و به نام پدر بوده و بعد از فوت پدر سه‌سال هم تمدید کرده‌ایم و حال برای تمدید آن صاحب مغازه قولنامه را به نام ورثه تنظیم نمی‌کند، بلکه به نام همان پدرم تنظیم می‌کند، آیا این مسأله مشکل قانونی ندارد؟
بعد از فوت مستاجر، ورثه قائم‌مقام مستاجر است و منافع قهرا به آنها منتقل می‌شود، بنابراین باید با ورثه قرارداد تنظیم شود.
زمینی به‌صورت قولنامه‌ای خریداری و به همان صورت فروخته شده است. آخرین فردی که زمین را خریداری کرده درحال حاضر دادخواستی تنظیم کرده مبنی بر الزام به تنظیم سند، با توجه به این‌که سندی در کار نبوده، اکنون تکلیف چیست؟
آخرین خریدار دعوی الزام به تنظیم سند را باید به طرفیت کسی مطرح کند که سند رسمی به نام ایشان است و همه کسانی که قبل از خودش تا فردی که سند به نام او است در معامله دخیل بوده‌اند، بنابراین شما نیز باید طرف دادخواست وی باشید.
سندی داریم که به نام اخوی است، الان می‌خواهیم برویم به نام خودمان بزنیم، ولی ایشان قبول نمی‌کند، با این‌که ما قولنامه داریم. فعلا گفته‌اند راهی ندارد. می‌خواستم ببینم تکلیف ما چیست؟
شما می‌توانید دادخواست تنفیذ قولنامه و اثبات مالکیت و الزام به تنظیم سند به میزان سهام خود از طریق دادگاه صالح کنید.
مستاجری داریم که می‌خواهد زودتر از موعد مقرر منزل را تخلیه کند. آیا ایشان می‌تواند تقاضای پول پیش خود را کند؟
چنانچه شرطی درخصوص تخلیه زودتر از موعد نکرده‌اید طبق موازین شرعی و قانونی مستاجرا گرچه می‌تواند منزل را تخلیه کند، اما حق مطالبه پول پیش را تا پایان مدت ندارد، به علاوه باید اجاره‌بهای مدتی هم که باقی‌مانده (اگرچه تخلیه کرده است) را بپردازد، مگر این‌که شما راضی به این باشید که تخلیه کند و اجاره مدت باقی‌مانده را ندهند.
زمینی را خریده‌ام و می‌خواهم دیوار این زمین را بکشم، ولی حدوحدود آن دقیقا مشخص نیست. صاحبان زمین‌های مجاور نیز حاضر نمی‌شوند بیایند و حدومرز زمین‌های‌شان را مشخص کنند. لطفا راهنمایی فرمایید به چه صورت می‌توانم آنها را ملزم به این کار کنم؟
با تقدیم دادخواست به چند صورت امکان‌پذیرست:  
1- اگر حد و حدود زمین خریداری‌شده مشخص است و شما می‌خواهید دیوار بکشید برای حدود تعیین‌شده و مزاحمت ایجاد می‌کنند با تقدیم دادخواست رفع مزاحمت می‌توانید اقدام کنید (یا شکایت کیفری کنید).
2- اگر حد و حدود دقیقا مشخص نیست و سند رسمی دارید، از طریق سازمان ثبت برای تعیین حدود و افراز می‌توانید اقدام کنید.
3- اگر سند رسمی ندارید یا صغیری در مالکان مجاور است، از طریق دادگاه برای تعیین حدود و تقسیم دقیق ملک اقدام کنید.


تعداد بازدید :  319