شماره ۱۱۸۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
گفت‌وگو با سعید برشان، داوطلب فعال هلال‌احمر
دلسرد نمی‌شوم
مطمئنم هیچ‌گاه در این راه خیر، بی‌انگیزگی وجود نخواهد داشت؛ چرا که کار داوطلبی یک عمل الهی است

شهروند| سعید برشان متولد بهمن‌ماه 56 و اهل شهر کرمان است که حدود 14 سالی می‌شود به یزد آمده است. او دارای مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس مهندسی هسته‌ای و مدرس دانشگاه‌های استان یزد است و با بیش از 16‌سال سابقه کار با سمت کارشناس در پژوهشکده کاربرد پرتوهای شهرستان تفت مشغول به خدمت است. برشان همچنین مربی و رئیس پایگاه داوطلبی ادارات (پژوهشکده کاربرد پرتوها) و رئیس گروه هدایت واحد داوطلبان جمعیت هلال‌احمر شهرستان تفت نیز هست. او از ‌سال 1388 تاکنون به عضویت جمعیت هلال‌احمر شهرستان تفت درآمده است. انگیزه‌اش کمک‌رسانی و خدمت به همنوعان است و بر این باور است که برای کمک به دیگران نیازی به دلیل نیست و باید برخاسته از درون خود فرد باشد. گفت‌وگوی «شهروند» با این داوطلب را در ادامه می‌خوانید.
  نحوه همکاری شما با هلال به چه صورت است؟
در حال حاضر به‌عنوان مربی و مسئول پایگاه داوطلبان پژوهشکده کاربرد پرتوها (سازمان انرژی اتمی ایران) و رئیس گروه هدایت فعالیت می‌کنم و تعداد 60 نفر از اعضای این پایگاه در دوره‌های آموزشی «عمومی پایه امداد و کمک‌های اولیه» و «دوره آموزشی تکمیلی عمومی امداد» که با همت و همکاری جمعیت هلال‌احمر شهرستان تفت برگزار شده، شرکت کرده‌اند و علاوه بر اعضای اصلی نیز تعداد 36 نفر دارای تحصیلات تکمیلی (فوق لیسانس، دکتری و نیز پزشک متخصص) به‌صورت افتخاری به عضویت این پایگاه درآمده‌اند.
  هلال‌احمر چگونه جایی است؟
همان‌گونه که مستحضرید، خطرات و حوادث طبیعی و غیرطبیعی گوناگون باعث خسارات و زیان‌های فراوانی می‌شود و بایستی اقدامات پیشگیرانه و حذف یا کاهش اثرات، بکارگیری و ارتقای امکانات و تجهیزات موجود جهت آمادگی و مقابله با حوادث، پیش‌بینی و تأمین نیازهای اساسی و اضطراری آسیب‌دیدگان  هنگام رخدادهای طبیعی و ارایه خدمات جست‌وجو، نجات و امداد‌رسانی فوری از قبل سازمان یافته باشد زیرا حفظ سلامت روحی و جسمی، همچنین  ایمنی و تلاش در بازگرداندن شرایط به حالت عادی، ضرورتی انکارناپذیر است که در برنامه‌های کاری جمعیت هلال‌احمر قرار دارد و می‌توان گفت که هلال‌احمر پل ارتباطی بین نیاز نیازمند و توان توانمند است.
  «داوطلب» را چه کسی می‌دانید؟
یک داوطلب و امدادگر هلال‌احمر با ایثار و فداکاری و نادیده گرفتن خود، در انجام کارهای خیرخواهانه و نیکوکاری بدون هیچ‌گونه چشمداشتی همیشه پیشتاز است و نباید همیشه منتظر بلایا و حوادث طبیعی باشد تا کمک‌رسانی کند بلکه از دیگر وظایف او دستگیری و کمک به نیازمندان جامعه، حمایت از محرومان و کاهش آسيب‌هاي ناشي از مخاطرات اجتماعی است.
نمی‌توان گفت کدام یک از برنامه‌های داوطلبان بهتر از دیگری است؛ چرا که به اقتضای زمان و مکان هر کدام از برنامه‌های داوطلبان جمعیت دارای ارزش و اهمیت بسزایی است.
  آیا تا به حال به دلیلی از ادامه فعالیت دلسرد شده‌اید؟
تابه‌حال چنین حالتی پیش نیامده است و مطمئنم هیچ‌گاه در این راه خیر دلسردی و بی‌انگیزگی وجود نخواهد داشت زیرا کار داوطلبی یک عمل الهی است و می‌توان گفت یکی از بهترين و افضل‌ترين اقدامات «عضويت در گروه داوطلبان هلال‌احمر» است.
  تابه‌حال شده است کسی را برای داوطلب شدن تشویق کنید؟
از بدو ورود به این جمعیت تا کنون مشوق افراد زیادی برای عضویت داوطلبان در این جمعیت بوده‌ام.  
  کارکردن به‌عنوان یک داوطلب چه تاثیری بر زندگی‌تان می‌گذارد؟
یکی از افتخارات من این است که عضو جمعیت هلال‌احمر هستم و با به تن کردن لباس مقدس و ارزشمند هلال‌احمر و داوطلبی در این جمعیت احساس رضایت و خشنودی دارم و از باری‌تعالی خواهانم که بتوانم فرد مفیدی برای جامعه و مردم جامعه‌ام باشم.
  در حال ‌حاضر چه کارهایی را برای هلال‌احمر انجام می‌دهید؟
علاوه بر مربیگری داوطلبان و جذب خیرین با شرکت در انجام طرح‌های این جمعیت چون «طرح فرشتگان رحمت» که هرساله در آستانه ‌سال نو و به مناسبت ایام نوروز برگزار می‌شود و نیز «طرح همای رحمت» که به مناسبت ماه مبارک رمضان و به تأسی از سنت حسنه حضرت امیرالمومنین علی (ع) اجرا می‌شود، طرح حمایت ماندگار (اهدای خون سالم) طرح نیابت (بازدید از سالمندان و خانواده‌های شهدا) شرکت در جلسات گروه‌های چهارگانه داوطلبی «همکاری و مشارکت در اجرای پروژه‌های داوطلبی» و .... همکاری‌های لازم را با این جمعیت داشته‌ام.
  صحبت پایانی؟
در پایان ضمن قدردانی از تلاش بی‌دریغ و همت خستگی‌ناپذیر پرسنل دلسوز و فداکار این جمعیت، آرزوی سرافرازی روزافزون برای همگی خیرین، داوطلبان، اعضا و پرسنل خدوم جمعیت هلال‌احمر را داشته و امیدوارم به‌زودی شعار «هر خانواده ایرانی یک امدادگر»  تحقق یابد.


تعداد بازدید :  973