شماره ۱۱۸۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
عصمت مصیبی‌اردکانی، مربی کانون غنچه‌های هلال اردکان در گفت‌وگو با «شهروند»:
«فعالیت داوطلبانه» یعنی بازکردنِ گره از کار دیگران
سپردن امور جمعیت به داوطلبان ضمن صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها می‌تواند یک رابطه تعاملی مطلوب را بین جمعیت و داوطلبان به‌وجود آورد

محمدمهدی اقبالی | فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی روانشناسی است و از‌ سال ۸۶ با جمعیت هلال‌احمر اردکان به عنوان داوطلب و امدادگر همکاری دارد.  او مدت ۹سال است که مسئولیت کانون غنچه‌های هلال را عهده‌دار شده است. درباره عصمت مصیبی اردکانی حرف می‌زنم. کسی که پیوستن به مجموعه هلال را یکی از دوست‌داشتنی‌ترین اتفاقات زندگی خود می‌داند و به‌خاطر علاقه به فعالیت‌های خیرخواهانه و مشارکت در برنامه‌های انسانی، داوطلب خدمت در هلال شده است. او در ادامه از روزگارش به «شهروند» می‌گوید.
  به‌نظر شما عموم مردم تا چه اندازه با فعالیت هلال‌احمر آشنایی دارند و آیا اقدامات هلال‌احمر با اهداف آن به اندازه کافی اطلاع‌رسانی شده است؟
به‌ نظر من با توجه به سابقه درخشان جمعیت هلال‌احمر مردم به این نهاد بین‌المللی اعتماد دارند و فکر می‌کنم نسبتا با فعالیت‌های متنوع جمعیت آشنا هستند؛ ولی اطلاع‌رسانی بهتر و جلب مشارکت بیشتر مردم در اجرای برنامه‌ها می‌تواند این آشنایی را جامع‌تر و کامل‌تر کند.
  کار در هلال‌احمر چه تاثیری در زندگی شخصی و خانوادگی شما داشته است؟
هر گاه انسان بتواند مشکلی را از سر راه یک همنوع بردارد مطمئنا اثر کار نیکش را اگر تامل و تدبر کند، در زندگی خواهد دید ضمن آن‌که دعای خیر دیگران هم بدرقه ادامه حیاتش و مماتش خواهد بود. به قول شاعر: دلا بسوز که سوز تو کارها بکند/ دعای نیمه‌شبی دفع صد بلا بکند. به نظر من داوطلب یعنی وجودی آکنده از رحمت و مهربانی... و فعالیت داوطلبانه فعالیتی است که منجر به رفع مشکل و اصلاح امور و بازکردن گره از کار دیگران شود.
  آیا از خانواده شما کسی عضو جمعیت است؟
بله خواهرم که به مدت
 ۷ سال است درحوزه داوطلبی و امداد‌ونجات مشغول به فعالیت است و دخترانم که تازگی در واحد جوانان عضو شده‌اند.
  با توجه به این‌که هدف سازمان داوطلبان اتصال نیاز نیازمندان و توان توانگران است، به ‌نظر شما این سازمان چگونه می‌تواند به هدف خود برسد؟
توسعه فرهنگ کار داوطلبانه و ایجاد پایگاه های داوطلبی در محلات می‌تواند اهداف سازمان داوطلبان را سرعت بخشد.
  مسئولان چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند تا خیرین بیشتر به انجام کارها ترغیب شوند و انگیزه‌شان کمرنگ نشود؟
مردم استان یزد نیک‌اندیش و نیکوکار هستند. مسئولان با برگزاری جلسات مداوم و شفاف‌سازی فعالیت‌ها اعتماد خیرین ‌را جلب کنند و مشارکت آنها را به خدمت بگیرند.
  اگر خاطره‌ای از حضورتان در فعالیت بشر دوستانه دارید بفرمایید.
حضور در جمعیت هلال‌احمر به‌ویژه در حوزه داوطلبان لحظه‌به‌لحظه‌اش خاطره و تجربه است. وقتی که شادی و شیرینی به زندگی دیگران هدیه می‌کنی، وقتی با یک تماس تلفنی لبخند رضایت بر لبی می‌نشانی، وقتی با خیرخواهی اشک شوقی را جاری می‌سازی و دعای عاقبت بخیری را می‌شنوی، همه اینها خاطره می‌شود. یکی از ماندگار‌ترین خاطراتم مربوط می‌شود به کودکی که پدرومادر خود را در حادثه‌ای از دست داده بود و نزد پدربزرگ و مادربزرگ سالمندش زندگی می‌کرد. وقتی یک‌روز با کلی اسباب‌بازی به خانه پدربزرگش رفتم، کلی خوشحال شد و می‌خندید و گفت که در امام‌زاده سیدهاشم برایم دعا خواهد کرد.
  به‌نظر شما دواطلبان در پیشبرد اهداف جمعیت چه نقشی داشتند؟
سپردن امور جمعیت به داوطلبان ضمن صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها می‌تواند یک رابطه تعاملی مطلوب را بین جمعیت و داوطلبان به‌وجود آورد تا هم جمعیت از توان و اندیشه داوطلب در راستای اهداف خود بهره ببرد و هم داوطلب بهترین زمینه بستر کار داوطلبی را در جمعیت هلال‌احمر فراهم ببیند.
  یک آرزو؟
امیدوارم فعالیت خیرخواهانه و داوطلبانه فراگیر شود؛ به قدری که دیگر هیچ نیازمندی در جامعه نگران رفع نیازش نباشد. از آن‌جا که خانواده مهمترین و اصلی‌ترین پایگاهی است که معیارهای فکری و شخصیت فرد را شکل می‌دهد و در تعیین سرنوشت نسل‌های بعدی تاثیرگذار است، لذا عمده تلاش داوطلبان جمعیت این باشد که خانواده‌های نیازمند و در معرض آسیب را شناسایی کنند و مهارت‌های زندگی و رفتارهای اجتماعی را به آنها آموزش دهند تا جامعه‌ای سالم را برای سال‌های آینده شاهد باشیم. امیدوارم همه سعی کنند نیازمندان جامعه خود را بشناسند و به درد دلشان گوش دهند حتی اگر نتوانند که گره‌گشای مشکل و رافع نیازشان باشند.


تعداد بازدید :  222