شماره ۴۱۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
معاون راه روستایی: 90درصد راه‌های روستایی آسفالته است
کیفیت راه‌های کشور نمره قبولی ندارد

شهروند| در شرایطی که گفته می‌شود 90‌درصد از جمعیت روستایی کشور از راه آسفالته برخوردارند معاون وزیر راه‌وشهرسازی راه روستایی کشور را از لحاظ کیفیت و رعایت استانداردها مردود اعلام می‌کند. معاون راه روستایی وزیر راه‌وشهرسازی در نشست خبری که در محل ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی برگزار شده بود، با اشاره به موضوع توسعه راه روستایی در کشور اعلام کرد:  در ابتدای انقلاب تنها 8‌هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود داشت که در حال حاضر این میزان به 130‌هزار کیلومتر رسیده است و باید به جرأت اعلام کرد که ایران در زمینه توسعه راه روستایی از بسیاری از کشورهای هم‌رده خود جلوتر است. حسین میرشفیع در ادامه گفت:  در حال حاضر 90‌درصد جمعیت روستایی کشور به راه آسفالت دسترسی دارند و اگر کسی توانست این آمار را زیرسوال ببرد از طرف وزارت راه‌وشهرسازی به او جایزه می‌دهیم!
او در عین ‌حال درباره کیفیت راه روستایی به «شهروند» توضیح داد:  اگر بخواهم از کیفیت راه‌های روستایی تعریف کنم خود را زیرسوال برده‌ام! اما باید گفت که کیفیت راه روستایی در سال‌های گذشته ارتقا داشته است به‌عنوان مثال با ارتقای کیفیت این راه‌ها سرعت مجاز حرکت در راه‌های روستایی به موازات آن افزایش داشته است اما این به آن معنا نیست که کیفیت راه‌ها در حد توان فنی و مهندسی کشور بوده و تمام استانداردهای لازم در آن رعایت شده است. به عبارت دیگر می‌توانم بگویم که کشور در حوزه استانداردهای راه‌سازی نمره قبولی نمی‌گیرد و لازم است که رعایت مسائل فنی و مهندسی در راه‌سازی کشور تحت استانداردهای اجباری قرار گیرد. میرشفیع همچنین تأکید کرد:  متاسفانه در سال‌های گذشته اعتباری برای نگهداری راه‌های روستایی در نظر گرفته نشده است به‌طوری که هم‌اکنون 50‌هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد که عمر بالای 10‌سال دارند. این در شرایطی است که در برخی نقاط این راه‌ها حتی از علایم راهنمایی و رانندگی مناسب نیز برخوردار نیستند.
معاون راه روستایی وزارت راه‌وشهرسازی در ادامه گفت:  در شرایطی که خط‌کشی راه‌ها حداقل باید هر 2‌سال یک‌بار تمدید شود و این موضوع تأثیر قابل توجهی بر کاهش تلفات راه‌ها دارد اما بودجه موجود برای خط‌کشی راه‌ها نیز کفاف نمی‌دهد. به‌طوری که با افزایش نرخ ارز در 2‌سال گذشته، ارزش اجرایی این بودجه نیز کمتر شد و در حال حاضر با مبلغ در نظر گرفته شده نمی‌توان حتی خط‌کشی یک‌سوم راه‌های روستایی را تمدید کرد.
میرشفیع همچنین با اشاره به این‌که فعالیت‌های انجام شده در حوزه راه روستایی از برنامه پنجم توسعه جا مانده است، اضافه کرد:  برای تأمین نظر برنامه پنجم توسعه باید 10‌هزار کیلومتر راه روستایی به راه‌های موجود اضافه شود که این میزان به حدود 6‌هزار‌میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما امسال هیچ بودجه ملی برای توسعه راه‌های روستایی در نظر گرفته نشده است و  قرار شده بودجه مورد نیاز امسال از طریق بودجه محلی و منطقه‌ای استان‌ها تأمین شود و بخشی از بودجه نیز توسط خیران راه‌ساز و از طریق مشارکت‌های محلی
جذب شود.


تعداد بازدید :  223