شماره ۴۱۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
با کمک خیرین داوطلب کرج و نظرآباد
مادر روشندل و دختر 10 ماهه اش خانه‌دار شدند
مهناز و نازنین‌زینب فقط با یارانه دولت زندگی می‌کنند

|  سعید درویشی   |   دبیر گروه هلال   |

مهناز زنی 28 ساله و مادری جوان در نظرآباد استان البرز است. 8‌سال پیش که دختری بود با آرزوهای کوچک و بزرگ، یک تصادف 90درصد بینایی چشمانش را گرفت تا مهناز بماند با 10‌درصد بینایی و صدها سختی و رنج که انتظار او را می‌کشیدند. سپس یک ازدواج ناموفق در 26 سالگی با مردی که او را در 5 ماهگی بارداری‌اش تنها گذاشت در طالع مهناز نقش بست تا دخترش «نازنین‌زینب» تنها دلخوشی او باشد. او پیش از این‌که‌ درصد زیادی از بینایی خود را از دست دهد در روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی تصویربردار بود اما پس از تصادف و مشکل شدید بینایی بیکار شد.
روزهای بد مادر جوان درحالی ادامه داشتند که کسی از او حمایت نمی‌کرد، حتی نزدیک‌ترین بستگان. پدر مهناز 23‌سال پیش از دنیا رفته بود و مادر او این روزها مبتلا به پارکینسون است.
روزی یکی از دوستان روشندل مهناز یک بانوی خیّر را به او معرفی کرد. «ناهید نادعلی» داوطلب جمعیت هلال‌احمر، خیّر و نیکوکار اهل کرج نور امید را در قلب مادر جوان روشن کرد. مهناز در گفت‌و‌گو با «شهروند» با یادآوری آن روزها می‌گوید:  «خانم نادعلی قول کمک به من دادند و خیلی تلاش کردند تا سرپناهی را برایم فراهم کنند اما با توجه به بارداری‌ام می‌دانستند که اگر بخواهند جایی را برایم اجاره کنند مجبورم جابه‌جا شوم به همین دلیل تصمیم گرفتند از طریق بهزیستی که عضو آن هستم، برای مسکن مهر من ثبت‌نام کنند.»
او ادامه می‌دهد: « پیش از این خودم برای مسکن مهر ثبت‌نام کرده بودم اما به دلیل این‌که مکان آن‌جا برایم مناسب نبود و از نظر مادی هم توانایی خرید آن را نداشتم، خانم نادعلی این مسئولیت را برعهده گرفتند و با کمک آقایان شالباف، غیاثوند، فرهمند و خیلی‌های دیگر ازجمله بنیادمسکن نظرآباد توانستند این خانه را برایم فراهم کنند.» خیرین نیکوکار فقط به خرید مسکن مهر برای مهناز اکتفا نکردند و لوازم زندگی و زیستی را نیز برای او فراهم کردند.
مهناز که دانشجوی مقطع کارشناسی رشته حقوق است تاکنون فقط با یارانه خود و دخترش و حقوق اندک بهزیستی زندگی را گذرانده است اما حقوق بهزیستی مهناز که ماهیانه 48‌هزار تومان است فعلا به خاطر جابه‌جایی پرونده او از شهرک اندیشه به کرج قطع شده است، یعنی مهناز و دختر 10 ماهه او این روزها فقط با 90‌هزار تومان یارانه زندگی می‌کنند.
مهناز می‌گوید:  «یکی از خیرین نظرآباد کرج تقبل کرده است که ماهیانه بین 50‌هزار تومان تا 100‌هزار تومان کمک مالی به من و دخترم داشته باشد و از طرفی نان خانه‌ام را نیز تأمین کند. یکی از کارمندان جمعیت هلال‌احمر نظرآباد نیز قرار است خوراک منزل ما را تأمین کند.»
روز شنبه 3 آبان مهناز و نازنین‌زینب در خانه‌ 65 متری خود مستقر شدند. مراسم سرپرستی فرماندار، مدیرعامل هلال‌احمر استان البرز و جمعی از اعضای هلال‌احمر در مراسمی در خانه تازه آنان حضور یافتند. دکتر نصیری مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان البرز در این مراسم گفت:  « خرید این واحد مسکونی با همت داوطلبان، همراهی گروه‌های خیراندیش و مساعدت جمعیت هلال‌احمر استان البرز با هزینه‌ای بالغ بر چهل وپنج‌میلیون تومان به انجام رسیده است.»
او افزود: «سازمان داوطلبان با قدمت بيش از نيم قرن، با حفظ ماهيت و ماموريت‌هاي اصلي خود كه كاملاً منطبق با نيازهاي موجود و قابليت‌هاي ساختار اجتماعي بوده است سعي كرده تا نقش حلقه واسطي ميان توان توانمندان و نیاز نيازمندان جامعه باشد.»
به رغم این‌که 12‌میلیون تومان از پول‌ پیش مسکن مهر 45‌میلیون تومانی تمام و کمال از سوی خیرین پرداخت شد اما او نگران اقساط ماهیانه وام 34 میلیونی است.
وقتی از «مهناز» پرسیدم با وجود 10درصد بینایی و مشکلاتی که دارید آیا قصد ندارید خودتان شغلی داشته باشید، با یادآوری روزهایی که تصویربردار روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی بود، پاسخ داد:  «جویای کار هستم اما کاری که توانایی آن را داشته باشم. دوستان نابینایم که 10‌درصد بینایی دارند، کم‌بینا یا نابینا هستند مشغول اپراتوری در بیمارستان‌ها یا روابط عمومی‌ها هستند. منتظر هستم تا درسم تمام شود تا در رشته‌ای که تحصیل می‌کنم مشغول کار شوم. درحال حاضر برای این‌که کار کنم باید دختر کوچکم را در مهدکودک بگذارم اما هزینه‌اش را ندارم پس مجبورم کار در منزل بگیرم تا بتوانم هم درس بخوانم و هم از دخترم مراقبت کنم زیرا کسی را ندارم که از او مراقبت کند.»
مهناز در پایان حرف‌هایش به «شهروند» گفت: «از دکتر نصیری(مدیرعامل هلال‌احمر استان البرز) بسیار تشکر می‌کنم. از خانم نادعلی، آقایان شالباف، فرهمند و غیاثوند که شبانه‌روز برایم زحمت کشیدند و همراه من بودند تا این مسکن برایم تهیه شود و خانم ثابت و آقای شادان از کارکنان هلال‌احمر البرز که به من لطف کردند و کنار من بودند تشکر می‌کنم. فکر نمی‌کردم در این سن بتوانم خانه داشته باشم اما با لطف خدا و کمک خیرین سرپناهی برای من تهیه شد.
جذب خیرین
 برای کمک در پرداخت اقساط وام خانه
«ناهید نادعلی» 53 ساله است. او از‌ سال 1381داوطلب جمعیت هلال‌احمر کرج است. او مدیر «خیریه ندای عاشورا» است که موسس آن آقای ناصری است. خیریه در زمینه‌های کمک به نیازمندان فعالیت می‌کند. او درخصوص کمک برای پرداخت اقساط مسکن مهناز می‌گوید: «مردم دوست دارند کمک کنند، قول‌هایی هم می‌دهند. من توانسته بودم کمک ماهیانه به ایشان را در خیریه به 350‌هزار تومان هم برسانم. اما خیرین هم مشکلاتی دارند و ما نمی‌توانیم جز تشکر کار دیگری انجام دهیم. ما درحال تلاش هستیم با توجه به اعتباری که در شهر پیدا کرده‌ایم و از طریق دوستان و آشنایان، ماهیانه مبلغی را برای ایشان کنار بگذاریم تا خیالشان راحت باشد.»
خانم نادعلی ادامه داد: «تعداد مددجویان زیاد است، فعلا امکانات رفاهی را برای او (مهناز) فراهم کرده‌ایم و می‌خواهیم با جذب خیرین خوب و یاری خداوند به تدریج به سمت کمک در پرداخت اقساط مسکن پیش برویم.»


تعداد بازدید :  236