شماره ۴۱۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
خاطرات سولفرینو

کتاب «خاطرات سولفرینو» نوشته ‌هانری دونان است که به زبان‌های گوناگون ترجمه و تجدید چاپ شده است.کتابی که از‌ سال 1862 میلادی اسباب برپایی نهضتی جهانی را فراهم آورد و 189 جمعیت ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در سراسر جهان با میلیون‌ها عضو بر مبنای اصول بشردوستانه آن به‌وجود آمده است. در ایران، محمد‌ابراهیم توکلی‌کارشک این کتاب را ترجمه کرد و از سوی نشر آژند در سبزوار منتشر شد.
هانری دونان 1910-1828
در عین حال، بیشترین دلبستگی وی تا 30سالگی به چند سازمان در سوییس، فرانسه و بلژیک بود که با عنوان «اتحادیه جوانان مسیحی» فعالیت می‌کردند. این سازمان‌ها همتاهای اروپایی اتحادیه نوپای جوانان مسیحی در انگلستان بودند. در اوایل ‌سال 1853 نهضتی با هدف متحد کردن این اتحادیه‌ها و تبدیل آن به یک سازمان آغاز شد. دونان به دلیل آن‌که این برنامه را بسیار محدود و ناکافی می‌دانست، قاطعانه با آن مخالفت کرد و در مقابل پیشنهاد کرد، یک انجمن جهانی تشکیل شود که شامل اتحادیه‌ جوانان مسیحی هم باشد. این امر در نتیجه پافشاری دونان در اولین کنفرانس جهانی اتحادیه‌ جوانان مسیحی که در‌سال 1855 در پاریس برگزار شد، به انجام رسید.
به رغم این‌که دونان خود را وقف چنین آرمان‌هایی کرده بود، اما فعالیت‌های خود را تنها به این آرمان‌ها محدود نکرد. وی همچنین مشغول بنیانگذاری و آغاز یک حرفه‌ تجاری هم بود.
او کارآموز یک موسسه بانکداری در ژنو شد تا شغل بانکداری را بیاموزد و آن‌قدر در این کار ترقی کرد که در‌سال 1853 پست مدیرعمومی یک شرکت وابسته به موسسه تجاری‌اش در الجزیره به نام Clonies Suisses De Setif به‌طور موقت به او واگذار شد.
وی بعدها روابط خود را با این شرکت قطع و برای خودش شروع به تجارت کرد. چنین می‌نمود که این جوان پرانرژی به سوی یک زندگی موفق تجاری و به دست آوردن ثروتی کلان
پیش می‌رود.
هنگام سفر در یک ماموریت تجاری در ایتالیا بود که دونان از قضا درست در همان روز از ماه ژوئن ‌سال 1859 به کاستیلیون دلتا پیو(Castiglion Delta Pieve) رسید که جنگ سولفرینو در همان نزدیکی رخ داده بود.
شهر مملو از کشته‌شدگان و مجروحان بود و خدمات پزشکی ارتش که در آن‌جا ارایه می‌شد، کافی نبود.
ادامه دارد


تعداد بازدید :  270