شماره ۱۱۸۳ | ۱۳۹۶ شنبه ۷ مرداد
صفحه را ببند
رئیس مجلس شورای اسلامی:
همگرایی آمریکایی علیه ایران بعد از برجام شکست خورد
صداوسیما اضطراب بلاوجه ایجاد نکند ایران، روسیه، عراق و نیروهای مقاومت کمر داعش را شکستند دولت یازدهم برخی آشفتگی‌های اقتصادی را سامان داد آمریکایی‌ها نمی‌خواهند برجام را به دست خود از بین ببرند

شهروند| رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید دارد که همگرایی که آمریکا علیه ایران در دنیا ایجاد می‌کرد، بعد از برجام از بین رفته است و درعین‌حال معتقد است برخی رفتارهای ایالات متحده در قبال ایران، حالت «لجبازی» به خود گرفته و خارج از شئون دیپلماتیک است. علی لاریجانی که روزهای پایانی هفته گذشته را در استان خراسان رضوی گذراند، علاوه بر چند اظهارنظر مختصر در جمع خبرنگاران این استان، در برنامه تلویزیونی شبکه استانی خراسان رضوی نیز حاضر شد و به مسائلی مهم درباره روابط ایران و آمریکا، وضع سیاسی و اقتصادی کشورمان در منطقه و جهان، بایدها و نبایدهای کابینه دوازدهم و الزامات تشکیل دولت جدید و همچنین شرایط رأی‌ اعتماد به وزرای پیشنهادی و البته مسائل اقتصادی و معیشتی پرداخت. لاریجانی همچنین به برخی انتقادها علیه دولت واکنش نشان داد و به‌ویژه نسبت به رفتار رسانه‌ای مخالفان دولت انتقاداتی مطرح کرد. رئیس مجلس مشخصا انتقاداتی را نیز علیه صداوسیما مطرح کرد و گفت که این رسانه نباید در جامعه «اضطراب بلاوجه» ایجاد کند.
به گزارش خانه ملت، رئیس قوه مقننه درباره مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند تا با همراه کردن کشورهای اروپایی تحریم‌هایی علیه ایران انجام دهند و در گذشته توانسته بودند کشورهایی مانند روسیه را نیز با خود همنوا کنند. در آن شرایط ایران مذاکرات هسته‌ای را انجام داد که مربوط به سه‌سال قبل است. او ادامه داد: در توافق هسته‌ای، ایران چند کار را سامان داد و باعث شد فضایی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود، به‌نحوی که فروش نفت و محصولات پتروشیمی تسهیل شد و مراودات بانکی نیز با وجود این‌که به صورت مطلوب نیست اما در کل انجام می‌شود. او اضافه کرد: بعد از توافق هسته‌ای روند سرمایه‌گذاری خارجی در کشور آغاز و انجام امور شرکت‌های کشتیرانی و بیمه‌ای تسهیل شده است و نباید فراموش کرد در آن مقطع زمانی، آمریکایی‌ها به‌راحتی تحریم‌هایی علیه ایران اتخاذ می‌کردند و در شورای امنیت نیز به امضای سایر کشورها می‌رسید، به دلیل این‌که آمریکایی‌ها توانسته بودند در آن زمان یک نوع همگرایی علیه ایران به وجود بیاورند اما درحال حاضر آنان شکست خورده‌اند.
لاریجانی همچنین به تشریح برخی مسائل منطقه‌ای پرداخت و در این‌باره گفت: ایران، روسیه، عراق و نیروهای مقاومت توانستند کار بزرگی صورت دهند و کمر داعش را در موصل و جاهای دیگر بشکنند. این موضوع را آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها تحمل نمی‌کردند؛ چون علاوه بر این‌که شرایط اقتصادی ایران بعد از برجام درحال بهبود بود، در منطقه نیز توفیق‌های زیادی حاصل شده است، البته به خاطر شیطنت‌ها روند پیشرفت‌ها کُند است. لاریجانی در تحلیل اهداف مصوبه اخیر کنگره آمریکا گفت: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند برجام را به دست خود از بین ببرند؛ بلکه می‌خواهند با تبلیغات فضایی ایجاد کنند که روند سرمایه‌گذاری در ایران با مشکل روبه‌رو شود. همچنین آنان قصد دارند ایران را عصبانی کنند که ایران، خودش در قبال برجام عکس‌العملی نشان دهد که آنها می‌خواهند. رئیس مجلس از رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون خواست که حد و اندازه این مصوبه را «به‌طور صحیح» ترسیم کنند و گفت: گاهی این موضوع به نحوی در رسانه‌ها انعکاس داده می‌شود که حادثه بزرگی رخ داده است اما باید توجه داشت ۹۰‌درصد از تحریم‌های مربوط به مصوبه، درحال حاضر وجود دارد، به دلیل این‌که بعد از توافق هسته‌ای، تحریم‌های مربوط به مسائل هسته‌ای برداشته شده است. او ادامه داد: درحال حاضر تحریم‌هایی که با فرمان رئیس‌جمهوری آمریکا انجام شده بود، شکل قانونی به خود گرفته است اما نباید فراموش کرد بخش قابل‌‌توجهی از این تحریم‌ها درحال حاضر نیز وجود دارد البته یک مقداری پیازداغ آن را زیاد کرده‌اند؛ به‌طور مثال قبلا نیروی قدس سپاه تحریم بود الان سپاه پاسداران را نیز تحریم کرده‌اند یا در جاهایی دست رئیس‌جمهوری آمریکا را باز گذاشته‌اند تا افراد جدیدی را نیز تحریم کنند. لاریجانی با انتقاد از صداوسیما به‌خاطر نحوه پوشش برخی اخبار سیاسی و بین‌المللی گفت: رادیو و تلویزیون اضطراب بلاوجه ایجاد نکند. این‌که در خبر گفته شد این موضوع مادر تحریم‌هاست، واقعیت ندارد. به دلیل این‌که قسمت زیادی از تحریم‌ها نیز درحال حاضر وجود دارد، بنابراین نباید اضطراب ایجاد کرد و موضوع را در حدی که هست توضیح داد چون بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و ما نباید در دام آنها بیفتیم.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر به مسائل سیاسی و بین‌المللی پرداخت و گفت: آمریکایی‌ها و برخی کشورهای منطقه کارهایی انجام می‌دهند که بیشتر حالت لجبازی به خود گرفته است و خارج از شئون دیپلماتیک محسوب می‌شود و حالت عصبانیتی که از رفتار آمریکایی‌ها معلوم است، بیانگر این است که ما در راه درست حرکت می‌کنیم. رئیس نهاد قانون‌گذاری گفت: بخش قابل‌توجهی از تحریم‌های جدید آمریکایی‌ها مربوط به کشور روسیه است، به دلیل این‌که ایران و روسیه در منطقه توفیق پیدا کرده‌اند و ضربات مهمی را به تروریست‌ها وارد کرده‌اند. لاریجانی تصریح کرد: شرایط اقتصادی کشور روشن است و اقدامات دشمنان نباید برای ما حواس‌پرتی ایجاد کند. او گفت: نباید فراموش کرد کشورهای اروپایی با لجبازی‌های آمریکا، همراهی نمی‌کنند. رئیس مجلس خاطرنشان کرد: مجلس از اقدامات سازنده برای پویایی اقتصاد کشور حمایت می‌کند و با وزرا همکاری داشته است. لاریجانی در پایان گفت: نباید به خاطر شیطنت‌های آمریکا و دشمنان یأس در کشور ایجاد شود به دلیل این‌که راه آینده کشور ان‌شاءالله روشن است.


تعداد بازدید :  345