شماره ۱۱۸۳ | ۱۳۹۶ شنبه ۷ مرداد
صفحه را ببند
دلار گران شد

شهروند| دلار در نخستین روزهای مرداد دوباره به مدار 3‌هزار و 800 تومان صعود کرد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که دلار پیش از این در میانه تیر تا 3‌هزار و 790 تومان صعود کرده و دوباره روال نزولی در پیش گرفته بود. صرافی‌های بازار تهران اما این رخداد را چندان عجیب‌و‌غریب نمی‌دانند. آنها نوسان 20 تومانی قیمت دلار در آخر هفته گذشته را اقتضای بازار می‌دانند به‌ویژه آن‌که در حال حاضر بازار در اوج تقاضا برای سفرهای تابستانی به خارج از کشور به سر می‌برد. آنها به «شهروند» می‌گویند قیمت دلار تا همین جای کار هم به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شده و قیمت واقعی دلار رقمی بیش از اینهاست.
در آخرین روز کاری هفته گذشته، روی تابلوی صرافی‌ها، قیمت دلار 3‌هزار و 801 تومان اعلام شده بود. این موضوع در حالی رخ داد که دلار مدت‌ها در کانال 3‌هزار و 700 تومان به سر برده بود اما این روند به‌تدریج در تابستان تا کانال 3‌هزار و 800 تومان صعود کرد. نخستین صعود تابستانی دلار به کانال 3‌هزار و 800 تومان در پایان هفته گذشته رخ داد. این در حالی است که بنا به گفته صرافان روزهای پایانی هفته دلار معمولا سیر نزولی دارد و در آغاز هفته گران می‌شود. این‌بار اما ماجرا کمی متفاوت شد؛ تفاوتی که البته به چشم بازاریان چندان غیر عادی نیست و به دلیل اوج گرفتن سفرهای تابستانی است.
اصغر سمیعی، رئيس اسبق كانون صرافان به «شهروند» می‌گوید: 20تومان افزایش قیمت، برای ارزی که نزدیک به 4‌هزار تومان ارزش دارد، خیلی قابل بحث نیست. این صراف ادامه می‌دهد: در شرایطی که نرخ بهره بانکی در کشور ما حداقل 18‌درصد با آمریکا اختلاف دارد، منطق ارزی می‌گوید که هر روز که می‌گذرد، باید 19 ریال به قیمت این ارز 3‌هزار و 800 تومانی اضافه شود. او این 20 تومان افزایش را انباشت 11 روز روند طبیعی رشد قیمت می‌داند که دلار در ثبات نسبی به سر برده است.
رادمرد دیگر فعال بازار ارز هم به «شهروند» می‌گوید: اوج تقاضا برای سفرهای تابستان در اواخر تیر و مرداد اتفاق می‌افتد و تقاضا برای ارز بالا می‌رود؛ بنابراین رشد قیمت دلار تا کانال 3‌هزار و 800 تومان را نمی‌توان غیرعادی تلقی کرد.
صرافان بازار تهران البته معتقدند دلار با پایان سفرهای تابستانی دوباره به روال عادی برمی‌گردد و نوسان‌های غیرعادی در بازار ارز ماه‌های زیادی است که دیده نمی‌شود.


تعداد بازدید :  418