شماره ۱۱۸۳ | ۱۳۹۶ شنبه ۷ مرداد
صفحه را ببند
آخرین فداکاری بانوی داوطلب هلال احمر با اهدای عضو به پنج بیمار
ریحانه الگویی تمام و کمال برای داوطلبی

سُمیرا زمانی|  خبر کوتاه بود اما داستان این فداکاری تا سال‌ها می‌تواند تکرار شود؛ نیروی داوطلب هلال‌احمر اردکان با اهدای اعضای بدنش به بیماران نیازمند حیاتی دوباره بخشید. ریحانه دهقانی 38ساله که چند روز پیش همزمان با روز تولدش بر اثر سانحه برخورد با یک دستگاه پراید دچار عارضه مغزی شده بود، بنابر وصیت قبلی‌اش اعضای بدن خود را به پنج بیمار نیازمند اهدا کرد تا رسالت داوطلبی خود را به زیبایی هر چه تمام‌تر به پایان برساند.
آن روز صبح زود ریحانه برای حضور در دوره آموزشی که برای معلمان گذاشته بودند، از خانه خارج شد و هنوز به کلاس نرسیده بود كه یک پراید از مسیرش خارج شده و آنچه که نباید اتفاق افتاد. تصادف ساعت 7:30 رخ داد و بعد از دو ساعت به همسرش اطلاع دادند و او هم خودش را به بالین ریحانه  رساند.
رضا آرمان، همسر ریحانه دهقانی فخرآباد از توابع اردکان است که در یزد ساکن بود، بغض کرده و با بیان این‌که ریحانه متولد اول مردادماه‌ سال 59 است و در روزی که قرار بود برایش در خانه تولد بگیریم، تصادف کرد، می‌گوید: متاسفانه شدت تصادف خیلی زیاد بود و دکترها هم امید نداشتند اما من خیلی امیدوار بودم تا روز چهارشنبه که عمل دوم انجام شد. تا به حال اشک چشم عزیزم را ندیده بودم؛ اما آن روز شرایطی داشت که مطمئن شدم از دستش داده‌ام، به آب و آتش زدم، راضی بودم تمام زندگی‌ام را بدهم تا نجات پیدا کند اما نشد.
وی ادامه می‌دهد: روز چهارشنبه صبح تماس گرفتند و دکتر گفت که هیچ امیدی وجود ندارد و اگر می‌خواهیم اعضای بدن همسرم را اهدا کنیم، باید اقدام کنیم؛ چون ممکن است تا چند روز دیگر اعضا قابل‌استفاده نباشند، اگر هم می‌خواستیم در یزد این کار را کنیم امکان اهدای قلب وجود نداشت و با وجود مشکلاتی که اهدای اعضا در تهران برایم از نظر رفت‌وآمد داشت، تصمیم گرفتم این کار در تهران انجام شود.
اما داستان وصیت ریحانه برای اهدای اعضای بدنش هم عجیب است، همسرش می‌گوید: من خودم کارت اهدای عضو دارم، چند‌ سال پیش که این کارت را گرفتم، وقتی به خانه آمدم و به ریحانه گفتم عصبانی شد و گفت چرا این کار را کردی؟ برایش توضیح دادم که اگر ذره‌ای امید به نجات‌دادن یک فرد باشد، اعضایش اهدا نمی‌شوند اما وقتی بنا نیست یک فرد به زندگی ادامه بدهد، پس چه بهتر که جان چند نفر را نجات بدهد. یک مدت که گذشت به من گفت: برای من هم کارت اهدای عضو بگیر و وصیتم این است که اگر چنین اتفاقی برایم افتاد، اعضای بدنم اهدا شود. این اتفاق که افتاد متوجه شدم حتی به خواهرش هم این وصیت را گفته بود. حالا هم پنج عضو از اعضای بدنش و تعدادی از نسوجش اهدا شده‌اند. خدا می‌داند که فقط به خاطر خودش این کار را کردیم و امیدوارم جواب این خوبی مادرشان را در زندگی بچه‌هایم ببینم.
ریحانه مادر یک پسر 10ساله به اسم دانیال و یک دختر 2 و نیم ساله به اسم فاطیما بود، بنا به گفته پدر، دختر کوچکش این روزها خیلی بی‌تابی می‌کند و دایم بهانه مادرش را می‌گیرد، حالا همه امیدوارند که خدا خودش دل دخترک را آرام کند. رضا آرمان، همسر ریحانه ادامه می‌دهد: همسرم چند ‌سال بود که کارت داوطلبی جمعیت هلال‌احمر را داشت، اگر اشتباه نکنم‌ سال 1394 داوطلب جمعیت هلال‌احمر اردکان شد. کلا آدمی بود که به کمک‌کردن به آدم‌ها علاقه داشت، خودش معلم بود. من هیچ چیز جز مهربانی از همسرم ندیدم، یک زن تمام و کمال ایرانی بود، همسرم همه‌چیز تمام بود، مومن و مهربان و یکی از بهترین مادرهای دنیا که با کاری که کرد تا ابد زنده می‎ماند. حالا هم ما کاری که انجام دادیم که دلخواه خودش بود. تمام چیزهایی هم که قابل‌پیوند بوده از بدن عزیزم جداشده؛ امیدوارم این امانت گرانبهای خداوند که چند صباحی هدیه‌ای از طرف پروردگارم بود را قبول کند و روحش از من راضی و خشنود باشد و حلالم کند و بتوانم در حق دو یادگار و دسته‌گلش را با دعای خیر مردم هم پدری وهم مادری کنم. می‌دانم مادری‌کردن بسیارسخت است و کمرم را خواهد شکست ولی با دعای خیر شما مسیرم هموار خواهد شد.
حالا دیگر ریحانه نیست، دیروز برای همیشه در خاک آرام گرفت اما قلبش در بدن فرد دیگری می‌تپد و فاطیمای کوچکش که این روزها بی‌تاب مادر است، سال‌ها بعد با افتخار از مادری حرف خواهد زد که باعث افتخارش است و به‌عنوان یک الگوی تمام‌عیار داوطلبی برای فرزندانش تا  ابد زنده می‌ماند.

پیام تسلیت رئیس سازمان داوطلبان در پی درگذشت بانوی داوطلب فداکار

با اعلام خبر درگذشت بانوی فداکار داوطلب اردکانی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در پیامی این ضایعه اسفناک را تسلیت گفت. متن پیام دکتر رضا اندام
بدین شرح است:  
«انالله و انا الیه راجعون»
درگذشت بانوی فداکار و داوطلب جمعیت هلال‌احمر اردکان، ریحانه اردکانی را که در آخرین اقدام داوطلبانه و نوع‌دوستانه خود، حیاتی دوباره به پنج خانواده دردمند بخشید را به خانواده محترم وی و تمامی اعضا و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر تسلیت عرض می‌كنم. ایثار این بانوی اردکانی یک بار دیگر عمق اخلاص داوطلبان هلال‌احمر را در ارایه خدمات بدون چشمداشت به اثبات رسانید. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.»


تعداد بازدید :  840