شماره ۱۱۸۳ | ۱۳۹۶ شنبه ۷ مرداد
صفحه را ببند
رئیس اتاق ایران :
مردم به خرید کالای بنجل روی آورده‌اند

ایسنا| «افت شدید قدرت خرید در طبقه متوسط به پایین موجب شده است که مردم به خرید کالای بنجل روی بیاورند.» غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با اعلام این نکته گفت: طبقه متوسط به پایین در شرایطی قرار گرفته که به لحاظ سطح درآمدی با مشکل مواجه اند و به دلیل این‌که کالای ایرانی با قیمت بالا تولید می‌شود، قدرت خرید آن را هم ندارند و به کالاهای بنجل رو آورده‌اند. این بر هم خوردگی تعادل عرضه و تقاضا مسأله‌ساز شده است.
او با اشاره به بر هم خوردن موازنه عرضه و تقاضا بیان کرد: اتفاق مهمی که رخ داده و به آن توجه نمی‌شود، همین مسأله است. در ۱۰‌سال گذشته طبقه متوسط در کشور شکسته شده است. بخشی از این طبقه متوسط به طبقه بالاتر و بخش زیادی به طبقات پایین سقوط کرده‌اند؛ طبقات بالای کشور معمولا از کالای داخلی
 استفاده  نمی‌کنند.
رئیس اتاق ایران همچنین گفت: اگر ما در مقطعی ۱۰ساله رکورد اشتغال کشور را داشتیم که هیچ‌وقت تکرار نشد، این بازه بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ بود که در این مدت ۵‌میلیون و ۹۰۰‌هزار شغل ایجاد شد. محور اصلی این حرکت با بخش صنعت کشور بود. در مقطع ۵ ساله از ‌سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ وضع کاملا برعکس شد و اقتصاد کشور به قهقرای تاریخی رفت و بیشترین صدمه را بخش صنعت دید.
شافعی افزود:  اجرای نادرست هدفمندی
یارانه ها، سود بالای بانکی، تورمی که به 40 درصد رسید و تحریم شوک های سنگینی بود که به صنایع کشور وارد شد و به جای آنکه صنایع را بعد از آن دوره طلایی اشتغالزایی رشد دهد و به توسعه و خلق ثروت برسد ، آن را زمین گیر کرد.


تعداد بازدید :  195