شماره ۱۱۸۳ | ۱۳۹۶ شنبه ۷ مرداد
صفحه را ببند
گلایه‌های پدیده سنگ‌نوردی ایران در گفت‌وگو با «شهروند»:
علیپور: مدال‌هایم برای هیچ‌کس مهم نیست!
دنبال افتخارات تاریخی در سنگ‌نوردی هستم

شهروند|  سنگ‌نوردی رشته‌ای است که شاید تا چند‌سال قبل کمتر کسی آن را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کرد و خبری هم از کسب مدال توسط ورزشکاران ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی نبود. مدتی است که با قهرمانی‌های متوالی پدیده 23ساله سنگ‌نوردی ایران، توجه اهالی ورزش به سوی این رشته جلب شده و رکورد جهانی ماده سرعت نیز در اختیار ایران است، اگرچه قهرمان سنگ‌نوردی جهان از برخی کمبودها گلایه دارد.
طلای بازی‌های جهانی ارزش بالایی داشت
رضا علیپور که اخیرا در بازی‌های جهانی لهستان توانست یک طلای دیگر به کارنامه افتخارات خود اضافه کند، درباره این رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «بازی‌های جهانی بعد از المپیک بالاترین سطح را دارد و هر کسی نمی‌تواند در آن حضور پیدا کند. من به واسطه نایب‌قهرمانی در مسابقات جهانی پاریس در این مسابقات حضور داشتم و خدا را شکر با یک رکورد خوب نخستین طلای تاریخ سنگ‌نوردی ایران در این رقابت‌ها را کسب و رکورد جدیدی را هم در بازی‌های جهانی این رشته ثبت کردم.»
دنبال یک افتخار تاریخی هستم
او که به‌عنوان ورزشکار برتر هفته از سوی فدراسیون جهانی سنگ‌نوردی انتخاب شده، درباره راهی که برای کسب سهمیه المپیک در پیش دارد، می‌افزاید: «قبل از این‌که برای کسب سهمیه آماده شوم، اهداف دیگری هم دارم. چهار دوره مسابقات قهرمانی جهان تا پایان‌ سال 2017 میلادی باقی مانده که اگر بتوانم در تمام آنها به مدال طلا برسم، قهرمان رنکینگ جهان می‌شوم و کاپ طلایی فدراسیون جهانی را می‌گیرم که بالاترین ارزش را در سنگ‌نوردی دارد. درباره مسابقات المپیک هنوز خیلی جدی فکر نکرده‌ام چون این مسابقات به‌صورت میکس برگزار می‌شود و کار من که در بخش سرعت تخصص دارم، سخت است. اگر بخواهم در المپیک مدعی باشم باید در چندماه آینده در سایر ماده‌ها نیز تمریناتم را آغاز کنم.»
برای مسئولان ورزش مهم نیستم
سنگ‌نورد 23ساله قزوینی در ادامه از بی‌توجهی مسئولان ابراز گلایه می‌کند: «من مدال ارزشمندی در لهستان کسب کردم اما جالب است بدانید در زمان بازگشتم حتی یک نماینده از وزارت ورزش و کمیته المپیک به من تبریک نگفت. فدراسیون به اندازه وسع خودش به من کمک می‌کند اما بودجه فدراسیون محدود است و نیاز دارم که از سوی مسئولان بالاتر حمایت شوم. وقتی در بازی‌های جهانی قهرمان شدم، توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک به من تبریک گفت اما در داخل کشور هیچ خبری از حمایت نیست. من 13‌سال از زندگی‌ام را در این ورزش گذاشتم اما برای مسئولان اصلا مهم نیستم. حتی از کشورهای دیگر پیشنهادهایی دریافت کردم، چون آنها ارزش کار من را می‌دانند اما به خاطر نام ایران قبول نکردم. شاید برای حضور در هر مسابقه نزدیک به 30‌میلیون هزینه می‌کنم که فدراسیون هم مرا تا حدودی حمایت می‌کند اما کمیته ملی المپیک که مسئول اهدای پاداش در بازی‌های جهانی است، اصلا توجهی به قهرمانی من نمی‌کند.»
لقب یوزپلنگ برایم ماندگار است
سریع‌ترین مرد عمودی جهان، یوزپلنگ آسیا و... لقب‌هایی است که رضا علیپور از سوی رسانه‌های خارجی و فدراسیون جهانی گرفته و خودش در این‌باره این‌طور نظر می‌دهد: «من رکورددار جهان هستم و به همین خاطر سریع‌ترین مرد عمودی جهان را به من می‌گویند. ممکن است روزی این رکورد را از دست بدهم و این لقب هم از دست من برود. خیلی به این مسائل توجهی نمی‌کنم اما اگر قرار است لقبی به من بدهند، خودم یوزپلنگ ایرانی را دوست دارم که برایم ماندگار است. مهمتر از همه این مسائل این است که بتوانم به همین روند ادامه دهم و نیازمند یاری مسئولان هستم. امیدوارم با صحبت‌هایی که کردم، مسئولان ورزش کشور نگاهی به ورزش سنگ‌نوردی هم داشته باشند.»


تعداد بازدید :  188