شماره ۴۱۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
شایع‌ترین روش‌های انتقال هپاتیتC

|  دکتر سیدموید علویان  |   فوق‌تخصص گوارش و کبد|

کبد یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که نقش حیاتی در زندگی دارد. کبد در مراقبت از عفونت‌ها کمک می‌کند و میکروب‌ها و سایر مواد سمی را از خون خارج کرده و در حفظ سلامت فرد موثر است.
کبد مسئولیت ذخیره انرژی برای به حرکت درآوردن عضلات، کنترل قند خون، تنظیم کلسترول و نیز مسئولیت کنترل چندین هورمون و آنزیم دیگر را دارد.
هپاتیت از نظر لغوی به معنای التهاب کبد است که این التهاب می‌تواند بر اثر عوامل مختلف ازجمله بسیاری از داروها، ویروس‌های مختلف، بیماری‌های خودایمنی و بیماری‌های ژنتیکی پدید آید. هپاتیت C نوعی بیماری کبدی است که بر اثر عفونت با ویروس هپاتیت C رخ می‌دهد. ویروس این هپاتیت در سلول‌های کبدی زندگی می‌کند و موجب التهاب کبد (هپاتیت) می‌شود.
اگرچه هپاتیت Cیک بیماری خطرناک است اما با درمان مناسب، تحت‌نظر پزشک بودن و مراقبت بیمار از خود، این افراد می‌توانند زندگی فعال و عادی داشته باشند. اما باید همواره به یاد داشته باشیم که پیشگیری بسیار آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از درمان است. خالکوبی، حجامت، تاتوکردن، سوراخ‌کردن گوش، خدمات‌پزشکی و دندانپزشکی در محل‌های نامطمئن و با وسایل آلوده از روش‌های انتقال بیماری هپاتیت C است. شایع‌ترین راه انتقال هپاتیت C نیز روش تزریقی است که بیش از 50‌درصد مبتلایان را شامل می‌شود. انتقال هپاتیت C از راه جنسی نسبت به هپاتیت B کمتر است و شیردهی هم موجب انتقال هپاتیتC  نمی‌شود. خستگی، تب اندک، سردرد، گلو درد خفیف، کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، درد قسمت فوقانی راست شکم، درد مفاصل، خارش پوست، درد عضلانی، ادرار پررنگ و زرد و حالتی که در آن پوست و سفیدی چشم بیمار به سمت زردی می‌رود ازجمله نشانه‌های هپاتیت C است.


تعداد بازدید :  195